Apple vítězí v čínském boji luxusu

Na čínském trhu se přiblížila významná událost – Nový lunární rok – pro Číňany období darování dárků. Letos se však čínské korporace a bohatí spotřebitelé namísto kabelek značky Birkin nebo peněženek Louis Vuitton rozhodují převážně pro iPhone. Svátek, který letos připadá na 19 – 20. února, je časem, kdy si mezi sebou vyměňují dary nejen rodinní příslušníci, ale také kolegové a obchodní partneři.

„iPhone 6 nahradil luxusní zboží a je hlavním dárkem pro letošní čínský Nový rok,“ řekl CNBC Shaun Rein, zakladatel a generální ředitel China Market Research Group. „Korporace například využívají luxusních darů k ocenění vysoce výkonných zaměstnanců. Pro letošek se jím stal iPhone, protože je cenově dostupnější avšak stále považován za luxusní,“ dodal. iPhone také na rozdíl od designové kabelky zapadá do vládní protikorupční politiky. „Když darujete kabelku značky Berkin, každý ví, že se jedná o velmi drahý dárek, který ovšem v současné vládní protikorupční politice vznáší otázky kolem korupce a nekale získaných prostředků,“ poznamenal. 

Apple „top darem“

Apple, podle průzkumu čínského luxusního trhu Hurun Report 2015, přeskočil Hermes, výrobce oněch legendárních „birkinek“, jako top dárkovou volbu mezi movitější vrstvou Číňanů. Průzkum byl prováděn na 376 čínských milionářích – osoby s majetkem nejméně10 milionů juanů, tedy 1,6 milionů dolarů.

„Předávání luxusních darů by mělo letos podle očekávání klesnout o dalších 5 procent, po loňském 25procentním propadu. To jen nahrává cenově dostupnějšímu luxusu, jakým Apple je,“ řekl Rupert Hoogewerf, předseda představenstva a šéf research Hurun Report – měsíčníku, které je známý hlavně díky seznamu čínských boháčů ‘China rich list‘.

Hluboko do kapsy, přísnější politika

Čínský luxusní sektor se vzpamatovává z pekingského zásahu proti „podezřelým“ výdajům, zpomalení ekonomiky a měnících se preferencí spotřebitelů. „Protikorupční politika je brána daleko vážněji, než si většina analytiků uvědomuje,“ poznamenal Rein. To má dopad na luxusní sektor hned ve třech rovinách: Vládní úředníci již nemohou využívat veřejných prostředků k nákupu luxusních předmětů; podnikatelé kupují méně luxusních dárků pro vládní úředníky; korporace se rozhodly odměňovat své zaměstnance méně luxusnějším zbožím. Vrcholem toho budiž zpomalení hospodářského růstu, který nutí spotřebitele každý nákup důkladně zvažovat.

Čínská ekonomika rostla v roce 2014 nejpomaleji za 24 let a nejnovější ekonomické ukazatele naznačují ztrátu tempa i v prvním čtvrtletí roku letošního.

Newsletter