Obliba elektromobilů napříč Evropou roste. Berlínský startup Cardino uvádí, že polovina spotřebitelů nyní uvažuje o elektromobilu jako o svém příštím voze. A 53 procent lidí si myslí, že elektrická auta jsou na dobré cestě nahradit tradiční vozy se spalovacím motorem. Globálním prodejům elektrických vozidel i novým trendům napomáhají také vládní strategie. USA i Evropská unie chtějí, aby elektromobily tvořily v roce 2030 polovinu prodaných aut. A o pět let později se už v Unii mají auta se spalovacím motorem zcela přestat vyrábět.
Rostoucí zájem potvrzují i tvrdá data. Například v Německu měl v červenci každý pátý nově prodaný vůz místo palivové nádrže baterii a elektrický pohon. Díky rostoucí konkurenci mezi americkou Teslou a evropskými automobilkami zároveň klesají ceny nových vozů, jsou dostupnější širšímu okruhu spotřebitelů. Nabídka levnějších modelů je nicméně ve srovnání s tradičními vozy se spalovacím motorem stále poměrně omezená, což otevírá prostor pro prodej ojetých vozů. Vlády některých zemí v západní Evropě navíc zvažují programy podpory, aby byly elektromobily dostupnější i pro lidi z nižších příjmových skupin. Mohly by se týkat i ojetin.
Důkladné prověření vozu i baterie
Právě použité vozy s elektrickým pohonem na německém trhu – i jinde – rychle přibývají. Loni se počet ojetých elektroaut a hybridů v Německu pohyboval kolem 154 tisíc kusů a z celkového počtu 6,7 milionů ojetin. Hodnota přesáhla pět miliard eur. Do roku 2030 má být podle odhadů na trhu 2,1 milionu ojetých elektroaut v hodnotě 69,3 miliardy eur. A vedle zavedených autobazarů míří chtějí místo na trhu obsadit i startupy. Online platforma Cardino přichází s unikátním konceptem, chce prodej ojetých vozů co nejvíc usnadnit.
O ojeté elektroauto, který chce majitel prodat, se v aukci „popere“ větší počet autobazarů a dealerů ojetých aut. Prodávající díky tomu dostane skutečně férovou cenou. „Během pár minut od založení profilu auta dostane prodávající odhad ceny, která vychází z aktuální analýzy trhu a stavu baterie posouzené pomocí umělé inteligence. Následně prodejce doplní údaje o případných poruchách a fotografie poškození. Auto následně vstoupí do aukce, v níž auto získá zájemce s nejvyšším příhozem. Pokud prodávající cenu auta přijme, je mu připsána záloha 500 eur, my pak vyřídíme dokumentaci, logistiku a před vyzvednutím auta je provedena konečná platba,“ popisuje proces spoluzakladatel a CEO Henrik Sachs.
„Prodávající se nemusí o nic starat. Poplatky za zprostředkování služby jdou též za autobazary, které auto kupují,“ dodává Lukasz Pajak, spoluzakladatel a COO Cardino. Startup si poradí i s posouzením kvality baterie. „Díky spolupráci s DriveX, což je software na kontrolu aut řízený umělou inteligencí, a Volteras, který poskytuje detailní informace o elektroautu zákazníka, dokáže Cardino přesnou informace o kondici vozidla včetně stavu baterie. Kvůli stoprocentní jistotě a předcházení podvodů je před doručením auto znovu zkontrolováno,“ dodává Henrik Sachs.
Investicí k lepšímu produktu a expanzi
Firma nyní získala od investorů milion eur, tedy v přepočtu 24 milionů korun. Jedním z investorů je i skupina DEPO Ventures. „Růst popularity elektroaut je jasný. Spolu s tím však vzniká otázka, jak elektroauta dál prodávat a bezpečně vykupovat. Cardino tento problém jednoduše a s pomocí technologií řeší. Nabízí snadný proces prodeje bez skrytých poplatků, prodávající se nemusí starat ani o logistiku auta,“ říká Michal Ciffra, partner DEPO Ventures.
Milionovou investici chce Cardino použít zčásti na vylepšování produktu a hladšímu fungování aplikace. Ambice firmy navíc nekončí u německého trhu. Cardino plánuje využít investici také ke vstupu na další trhy. Cílí hlavně na země, kde se čeká největší boom v oblibě elektroaut, jako je Francie, Rakousko, Nizozemí, či celá Skandinávie.
S první testovací verzí aplikace přišlo Cardino letos v lednu. Finální byla spuštěna v květnu. Od té doby v Cardinu aktivně vyvíjejí integrace API a vylepšují uživatelské prostředí. Od uvedení produktu na trh se firmě podařilo vybudovat komunitu s více než tisícovkou prodávajících a síť, která čítá více než 100 automobilových dealerů.
Zdroj: Cardino, DEPO Ventures