Jak na Čínu? Dva podnikatelé, jeden cíl

Jan Radil a Jiří Opletal podnikají každý sám za sebe. Jedno mají ale společné, oba našli svůj business v Číně. A protože mají s tamními podmínkami bohaté zkušenosti, rozhodli se, že naučí celý trh, jak správně vozit z Číny jen kvalitní výrobky. Pod hlavičkou Komunita importérů předávali své know-how celý rok, nyní ucítili příležitost v zahraničí a jejich projekt se dočkal rebrandingu a nového jména Import Club.

Jak můžete zhodnotit první rok fungování Import Clubu?

Honza: Import Club, do této doby známý jako Komunita importérů, je úspěšný projekt a loňský rok se nám podařil velice dobře. Pod rukama nám prošlo 40 firem, kterým jsme na workshopu ukázali, jak obchodovat s Čínou, najít kvalitní továrnu, vyřešit logistiku a certifikace, ale i jak jednat a komunikovat s čínskými partnery.

Jirka: Za tento rok jsme si také ověřili, že máme dobrý produkt, který si najde místo na trhu. Zjistili jsme, že je o něj zájem a rozhodli jsme se, že s ním budeme expandovat i do zahraničí. A právě s tím souvisí změna názvu, kdy se z Komunity importérů stal Import Club.

Co byste takové zahraniční klientele mohli nabídnout? Liší se nějak podmínky v České republice od ostatních zemí Evropské unie?

Honza: Liší se vnitrostátní legislativa, kterou bychom museli lokalizovat. Co se týče evropských povinností, o kterých na kurzu mluvíme, ty jsou ve většině případů v rámci Evropské unie sjednocené.

Co obnáší být importérem z Číny? Jedná se o hodně pracovních cest do Číny, nebo lze pracovat na dálku?

Jirka: Teoreticky sto procent aktivit se dá v dnešní době odbavit na dálku. Je reálné začít pracovat z České republiky přes WeChat, e-maily, či Skype, aniž by byla návštěva Číny nutná. Nicméně osobní vztahy jsou v Číně vše a to platí i v byznysu.

Honza: Ano, nakonec i z ČR víme, že občasná setkání s obchodními partnery prohloubí vztahy. V Číně to platí několikanásobně, což ještě vychází z čínské kultury, proto je cestování k udržení dlouhodobé spolupráce takřka nezbytné.

Jirka: Navíc tím získáte přehled o výrobě, můžete včas odhalit komplikace a rizika. Pravidelné návštěvy se dají dobře spojit s různými veletrhy v Hong Kongu nebo Číně, kde lze navázat nová partnerství.

Je něco, co vás za rok práce v Import Clubu překvapilo?

Honza: Překvapilo nás, kolik firem z různých oborů se rozhodlo využít naše služby. Očekávali jsme primárně začínající importéry a startupy, naše kurzy ale navštívila široká škála firem od těch, co obchodují s Čínou přes 20 let, přes provozovatele robotického nevěstince, výrobce nábytku až po investory, kteří chtěli získat vhled do oboru, ve kterém zamýšleli akvizice.

Co je cílem Import Clubu, přinést nové výrobky?

Jirka: Naším dlouhodobým cílem je edukovat trh. V Číně můžete totiž za stejné peníze vyrobit šunt, nebo špičkový produkt s mizivou poruchovostí. Je to řemeslo, rutina jako každá jiná. Existují zde postupy, zásady komunikace a procesy kontroly kvality. Naše know-how chceme předávat dál a eliminovat nekvalitní produkty na našem trhu.

Honza: Nemyslíme si, že za nekvalitním výrobkem stojí továrna, nebo výrobce. Je to zadavatel, importér, který má povinnost dohlédnout na každý jednotlivý krok. Představte si, že čínské továrně zadáte, aby vyráběla čtvercové pneumatiky. Pro výrobce je zadání srozumitelné, a tak je bez problémů vyrobí.

Myslíte, že na vině je tlak na ušetření nákladů? Neprodraží se výroba kvalitních produktů v Číně?

Jirka: Každý produkt je jiný a i v Číně platí, že kvalita něco stojí. Ten nejlevnější produkt v požadované kategorii najdete na internetu za pár minut. Ale najít ten nejkvalitnější? To vám může trvat až několik měsíců výběrů a testování. Navíc ta vyšší cena v Číně často znamená několik málo procent navíc, která se importérovi do marže promítnou minimálně.

Honza: Tlak pouze na nízkou cenu se nemusí vyplatit ani z pohledu vysokých vratek, reklamací a servisních nákladů obecně, které vedou k nespokojenosti zákazníků. Importér nesmí zapomenout, že za každý prodaný výrobek je 2 roky zodpovědný.

Jirka: Z našeho pohledu je velmi důležité věnovat čas a péči výběru spolehlivého partnera a nastavit kontrolu kvality produktů. Na našich kurzech ukazujeme reálné příklady z praxe.

Jaké jsou plány Import Clubu na nadcházející rok?

Honza: V tomto roce plánujeme rozšířit naše aktivity i za hranice České republiky. Oslovila nás Hospodářská komora ČR, které jsme připravili workshopy pro jejich členy a chystáme šňůru kratších přednášek po českých univerzitách pro začínající podnikatele z řad studentů.

Jirka: Velmi nás mrzí, když vidíme, že některé importní firmy se stále snaží konkurovat tím, že zatají základní informace, místo aby poskytovaly ty nejlepší možné služby. To byl ten důvod, proč jsme začali s projektem Import Club, a je to něco, co se snažíme rozbít otevřeným sdílením zkušeností různých importérů v naší komunitě účastníků a na našich celodenních kurzech.

Můžete nám sdělit, kdy a kde bude příští kurz?

Nejbližší termín je ve středu 29. ledna v Praze. Kurz je zpravidla jednou do měsíce a maximálně pro šest lidí, abychom se mohli každému účastníkovi věnovat individuálně. Každý kurz je tím způsobem pokaždé něčím unikátní.

Jan Radil řídí firmu ILICO.io, která se specializuje a vyhledávání zajímavých a inovativních HW startupů na čínském trhu, pomáhá jim se vstupem na český, potažmo evropský trh. Produkty se prodávají v největších českých retailech a etailech jako Alza, Mall, CZC a na evropských market-places včetně Amazonu a rumunského eMAGu. Dříve byl aktivní v IT a inovačních startupech, kde se staral o SW produkty.
Jiří Opletal se obchodu s Čínou věnuje již 8 let. Českému trhu představil kdysi neznámé značky jako Xiaomi, Oppo, Vivo, Meizu, atd. Je zakladatelem úspěšné distribuční společnosti Lion Mobile, která mimo jiné provozuje eshop XM.cz, a kterou v roce 2019 prodal. Jeho největší vášní je problematika certifikací, logistika & import, čínská obchodní kultura a konvence jednání s čínskými partnery.

Newsletter