Evropské i americké výnosy rostou. Dolar ve ztrátě testuje 1,0850 za euro. Koruna oslabila nad 25,30 za euro.

Nafta zlevnila. Jaký je výhled? A kdo vydělá na embargu na ruskou naftu?

Zdroj: Depositphotos

V uplynulém týdnu ceny pohonných hmot prakticky stagnovaly. Benzín mírně zdražil, nafta naopak zlevnila. Průměrná cena za litr benzínu je nyní na 37,86 Kč, za poslední týden tak došlo ke zdražení o pouhé 3 haléře. Nafta stojí v průměru 37,62 Kč za litr, když v uplynulých dnech její cena spadla o 5 haléřů. Benzín je tak v průměru dražší než nafta, realita je však na mnoha pumpách opačná. Na některých čerpacích stanicích je nafta i o několik korun na litr dražší než benzín. To je způsobeno vyšší marží a také prodejem zásob, které byly nakoupeny za vyšší cenu, než je aktuálně na trhu.

Pohled na burzu pohonných hmot v Rotterdamu je pozitivní. Cena benzínu i nafty spadla ve srovnání s druhou půlkou ledna. V následujících dnech by se tak čeští řidiči mohli dočkat dalšího mírného zlevnění. Pro nákup pohonných hmot je velmi pozitivní stále extrémně silná česká koruna, která tento týden ve srovnání s eurem vytvořila nová maxima za 14 let. Padá také poptávka po naftě na topné účely díky vysokým zásobám zemního plynu. Toho je na trhu totiž více než dost, v USA jeho cena dokonce spadla na nejnižší hodnoty od roku 2020.

Dalšímu zlevnění pohonných hmot přeje i aktuální stav na mezinárodním trhu s ropou. Její cena v minulém týdnu poměrně výrazně poklesla po velmi silných datech z amerického trhu práce. Ta hatí práci americké centrální bance, výhledově tak očekáváme vyšší úrokové sazby. Vše se promítlo do posílení amerického dolaru a následného pádu cen komodit. Od začátku týdne ceny ropy opět mírně vzrostly v návaznosti na zemětřesení v Turecku, kde jsou mimo provoz některé ropné terminály a přístavy.

Aktuální situace vybízí k obchodování ropy (na grafu tříměsíční vývoj Brentu a WTI), u nás to lze bez poplatků. Více se dozvíte ZDE.

Zdroj: TradingView
Zdroj: TradingView

Do cen pohonných hmot se zatím nijak výrazně nepromítlo embargo na ruské pohonné hmoty a jejich cenové zastropování. Zejména ruská nafta byla pro EU nesmírně důležitá. Evropa totiž nemá dostatečnou kapacitu rafinérií, a potřebné pohonné hmoty tak musí dovážet. Strop byl nastaven na 100 USD za barel nafty, což je přibližně 25 % pod aktuální tržní cenou. Očekáváme, že stejně jako u ruské ropy budou proudit i ruské pohonné hmoty hlavně do Indie, Turecka a Číny, které nakupují ve výrazných slevách. Evropa se tak bude muset poohlédnout po jiných dodavatelích, pravděpodobně půjde o Blízký východ, Indii a možná i Čínu. Je tak možné, že dovezená nafta z Indie a Číny bude vyrobená z ruské ropy. Dovoz z těchto lokalit s sebou přinese vyšší marže a náklady na přepravu. V rámci několika týdnů by tak mohlo dojít k růstu cen nafty na evropském trhu.

Nafta tak bude pravděpodobně výhledově opět dražší než benzín. Jeho cena roste i díky tomu, že se na něj v Evropě tak trochu zapomíná. Poptávka po naftě je vyšší a zároveň jsme u ní více závislí na dovozu. Rafinérie se nyní soustředí spíše na naftu, a i díky tomu cena benzínu přeskočila tu u nafty. Nedostatku pohonných se však obávat nemusíme, evropské země se bohatě předzásobily již před začátkem února, zásoby pohonných hmot jsou tudíž obrovské. Najít alternativní dodavatele místo Ruska problémem nebude. K mírnému zdražení nafty však v rámci několika týdnů dojít rozhodně může.

V České republice vyrobíme přibližně 80 % všech potřebných pohonných hmot, zbytek dovezeme od některého z našich sousedů. Pravděpodobně se bude jednat o Slovensko, kde Slovnaft vyrobí dostatečné množství pohonných hmot a zbytek může exportovat. Stále jsme navíc napojeni na ropovod Družba, kterým k nám ještě letos bude proudit ruská ropa. Ta je pak zpracována v rafinerii v Litvínově na ropné produkty.

Zdroj: Purple Trading, Bloomberg, Reuters

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter