Nastal čas být „poloopatrný“

Zdroj: Depositphotos

Cyklus růstu světových akcií polovodičů vstoupil do své druhé poloviny, kdy již není vhodná strategie „koupit vše“. To vyplývá z technické a fundamentální analýzy společnosti Fidelity.

Jak se říká na Wall Street, akcie šplhají po zdi z obav. Býčí cyklus obvykle postupuje na vlně pochybností a obav, ale končí, když tyto obavy zmizí, protože ceny často předbíhají fundamenty.

Současná rally u světových akciích polovodičů nastala po hlubokém pesimismu v říjnu 2022 a pokračovala dál přes obavy z vysokých zásob, makroekonomického oslabení a nižší poptávky vyvolané covidem. Mohli bychom se nyní, kdy se fundamenty zlepšují a obavy ustupují, blížit ke konci býčí cesty?

Tento týden zkoumáme, kde se v cyklu polovodičů nacházíme, a to na základě technické a fundamentální analýzy společnosti Fidelity International. Domníváme se, že fáze snadného „nakupování všeho“ skončila a párty se dostala do druhé poloviny, což vyžaduje větší opatrnost.

Graf: Aktuální cyklus Philadelphia Semiconductor Index (SOX) vs. historický průměr

Zdroj: Bloomberg, Fidelity International, březen 2024. Poznámka: Čísla jsou na začátku cyklů SOX přepočítána na 100. Historická linie je průměrem 11 předchozích cyklů od roku 1996.

V grafu jsme vytvořili trendovou linii pro filadelfský polovodičový index (SOX) a to tak, že jsme zprůměrovali 11 předchozích cyklů od roku 1996. Současný cyklus od října 2022 se obstojně kryje s růstovou částí této referenční linie. Zároveň se blížíme k jejímu vrcholu. Průměrně býčí cyklus trvá zhruba 19 měsíců a ten současný vstupuje do svého 18. měsíce.

Co se týče fundamentální analýzy, investory při rostoucích cenách akcií trápí dvě věci. Za prvé, současné oživení je téměř výhradně taženo růstem cen polotovarů, nikoliv však růstem objemů prodejů. Za druhé, kapitálové výdaje v mnoha podnicích zabývajícími se polovodiči v posledních měsících vzrostly na rekordní úroveň, což jitří obavy z nadbytečných kapacit.

Domníváme se, že první obava v dalším čtvrtletích ustoupí díky rostoucím dodávkám chytrých telefonů, osobních počítačů a serverů, protože umělá inteligence zvyšuje poptávku po těchto produktech. Pokrok v technologiích umělé inteligence obecně podporuje dlouhodobý optimismus ohledně průmyslu polovodičů. Pokud jde o druhou obavu, zatímco celkový poměr kapitálových výdajů k výnosům zůstává zvýšený, některé z největších společností s polovodiči začaly omezovat své investice.

Slabý celosvětový prodej automobilů, včetně elektromobilů, je brzdou rallye v oblasti polovodičů, ale částečně to kompenzuje nárůst počtu čipů používaných v každém automobilu. Celkově se zdá, že dopad automobilového průmyslu na cyklus polovodičů je mnohem menší než v případě osobních zařízení a serverů.

Tyto dvě obavy prozatím stále omezují ocenění akcií polovodičů, což znamená, že jejich rally má ještě prostor. Současné ceny akcií naznačují, že investoři jsou optimističtí, ale ještě nejsou v euforii. Pokud se v příštích několika čtvrtletích obavy rozplynou a euforie nastane, může být vhodný čas začít prodávat dříve, než párty skončí.

Zdroj: Fidelity International, Bloomberg

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter