Nástup střízlivé generace. Přežije alkoholový průmysl mileniály?

Alkohol je metla lidstva, říká se. Přesto, anebo právě proto, si bez něj většina lidí pořádný večírek ani nedokáže představit. Jak to ovšem bývá u všech drog, ve stavu opojení je mnohdy těžké přestat. Například v USA je podle studie citované serverem The Washington Post alkoholik zhruba každý osmý člověk. Jiné statistiky navíc ukazují, že spotřeba alkoholu ve Spojených státech dynamicky roste, a to zejména u žen, menšin a starších lidí.

Ovšem oproti Evropanům se Američané stále zdají být, lidově řečeno, „malá píva“. Jak ukazují data ilustrovaná serverem Bloomberg, zatímco v USA je průměrná spotřeba čistého alkoholu (přepočet nápojů na 100% obsah alkoholu) pro osobu starší 15 let něco pod 8,5 litru, průměrný Evropan zvládne zhruba o 2,5 litru více.

Chudí mileniálové na obzoru. Kdo nebo co zachrání generaci Y?

Nicméně s nástupem mladších generací to vypadá, že tato čísla patrně dříve nebo později začnou pozvolna padat. Těmi, kdo s nimi zamíchá, přitom nebude nikdo jiný než obávaní mileniálové. Ti totiž podle všeho holdují alkoholu mnohem méně než jejich rodiče a prarodiče.

Tento závěr podporuje například studie z University College London, která na základě porovnání dat z britských průzkumů zjistila, že zatímco v roce 2005 bylo mezi lidmi ve věku 16-24 let 18 procent abstinentů, v roce 2015 už to bylo 29 procent, uvádí server The Telegraph. Generace Y se zkrátka umí bavit i bez alkoholu.

Příčin ovšem může být více. Jak vysvětluje The Telegraph jinde,  je to i značná obliba pití u starších generací, která v něm často viděla řešení svých problémů, což u mladších ročníků vytváří odpor k alkoholu. „Generace X stále trpěla problémy s pitím… používala alkohol a drogy ke skrytí svých problémů. Mladší lidé však nechtějí zakrývat své problémy pitím a drogami, chtějí jim čelit,“ říká Nichi Hodgson, odborník na seznamování a vztahy.

Hodgson je zároveň spoluautorem výzkumu, který se zabýval právě tím, jak se vyvíjí vztah k alkoholu a způsob trávení volného času napříč generacemi. Více než 40 procent dotazovaných mladých lidí zde uvedlo, že pijí méně než před třemi lety. Svou roli hraje i to, že popíjení v barech pro mnohé z nich není zrovna levná zábava. Sami respondenti své omezení pití alkoholu často vysvětlovali tím, že si místo toho raději koupí něco jiného.

Ušetřené prostředky tak mohou věnovat například na cestování, které je mezi mileniály stále oblíbenější, či návštěvy koncertů a dalších akcí. Přesun mladých lidí k poněkud aktivnějším formám trávení volného pak bude mít v následujících desetiletích patrně značné důsledky pro odvětví výroby alkoholu. Ostatně už dnes světová média píšou například o tom, že „mileniálové zabíjí pivařský průmysl.“

Restaurace, svatby, pivo. Když mileniálové ničí tradiční odvětví

 

Newsletter