Nedostatek dat a datové analýzy brzdí úspěšnost dnešních streamerů. To chce změnit startup StreamBee

Zdroj: Depositphotos

Na začátku bylo přátelství a společná vášeň – hraní videoher. Martin Blokša a Matěj Kukučka se seznámili před 15 lety u videohry RuneScape, kolem které společně vybudovali fanouškovskou stránku a komunitu několika tisíc hráčů. Streamování bylo pro ně v té době pouhým koníčkem. Martin působil jako produktový manažer pro IT společnosti, jako jsou IBM, SAP nebo Mall.cz, Matěj jako marketingový ředitel slovenského bootstrapu SaaS – LiveAgent. Oba ale postupně zjistili, že ve světě streamingu existuje obrovský potenciál i zajímavá díra na trhu a rozhodli se chopit se příležitosti. Tak vznikl startup StreamBee.

“V současné době je na světě více než 50 milionů tvůrců online obsahu, mezi něž se řadí nejen mladí studenti a ’hobíci’, ale i velké hvězdy s desítkami zaměstnanců a miliony fanoušků. Bez ohledu na velikost divácké základny mají tito tvůrci stejné problémy: nedostatek dat, nedostatek nástrojů business intelligence a vysoké nároky na sledování změn trendů a algoritmů napříč platformami,” vysvětluje v rozhovoru pro Roklen24 spoluzakladatel a CEO startupu StreamBee Martin Blokša. Výsledkem podle něj je, že rozhodnutí jsou založena na pocitech a odhadech, což není zrovna ideální scénář. 

StreamBee se tak zmiňovaný problém s nedostatkem dat a srozumitelné datové analýzy snaží řešit s cílem pomoci streamerům k rozšíření fanouškovské základny i k vyšším příjmům ze streamování. “Aktuálně je nejběžnější malou podnikatelskou jednotkou startup. Jsme přesvědčeni, že brzy budou nejběžnější malou obchodní jednotkou online tvůrci. A tvůrci potřebují data a business intelligence stejně jako podniky. Naším plánem je proto poskytnout jim ten nejlepší datový servis a spojit analytiku všech platforem pod jednu ‚StreamBee střechu'“, doplňuje Matěj Kukučka, druhý spoluzakladatel a zároveň CMO StreamBee. 

S jakými problémy se v současnosti streameři potýkají a jak jim mohou vhodné nástroje datové analytiky pomoci? Nejen to jsme rozebírali v rozhovoru s dalším členem týmu StreamBee, online marketingovým manažerem Jurajem Ondrejkou.

Zaměřujete se na streamery, kterým mimo jiné pomáháte s budováním a udržením fanouškovské základny pomocí datové analýzy. Můžete popsat, jak služby StreamBee fungují?

Ve StreamBee je pro nás klíčová hlavně uživatelská přívětivost a jednoduchost. Data mohou být sama o sobě složitá a my chceme uživatelům celý proces usnadnit, ne ještě více zkomplikovat. Naši uživatelé nemusí být datoví analytici, aby se na našich stránkách orientovali. 

A jak služba funguje? V naší aplikaci, do které se mohou uživatelé přihlásit jedním kliknutím přes svůj učet na Twitchi, jsou zobrazené jednotlivé streamy rozdělené do přehledných sekcí. Pod každým streamem je k dispozici report s obecným přehledem, podrobnostmi o sledovanosti, údaji o aktivitě komunity, informacemi o monetizaci a mnoho dalšího. Všechny údaje jsou prezentovány ve srozumitelném formátu. Každý nový stream je porovnáván s průměrnými čísly minulých streamů. Díky tomu může streamer snadno testovat a vyhodnocovat všechny změny svého obsahu, které se rozhodne vyzkoušet. 

Hlavní přidanou hodnotou analytiky StreamBee však nejsou jen suchá data. Pro uživatele měníme čísla a grafy na personalizované „akční postřehy“, tedy tipy v textové podobě, které by jim měly pomoci zlepšit jejich streamy. Tento systém neustále zdokonalujeme a v budoucnu se budeme stále více spoléhat na strojové učení a predikce.

Můžete uvést konkrétní tipy, kterými můžete na základě získaných dat streamerům pomoci? 

Určitě, jde například o následující: 

  • Streamuj hru, kterou v současné době hraje méně streamerů. V této hře streamovalo ve stejnou dobu jako ty 400 streamerů, kteří měli více diváků než ty. V méně populární hře budeš mít větší šanci získat nové diváky.
  • Dělej kratší streamy. Tvá sledovanost na konci přenosu (poslední dvě hodiny) spadla výrazně pod průměr.
  • Vynalož více energie na přivítání nových diváků, protože průměrná doba, po kterou se divák zdržel na tomto streamu, byla pouze pět minut. 

Obecně platí, že jde z naší strany o srozumitelné tipy, které jsou podložené daty. Snažíme se streamery na problém upozornit, vysvětlit jim ho a rovnou nabídnout řešení. S většími streamery samozřejmě přicházejí složitější problémy i řešení. Větší streameři jednoduše potřebují jiná data. To vše zohledňujeme a škálujeme v našem analytickém nástroji.

Juraj Ondrejka. Zdroj: StreamBee
Juraj Ondrejka, online marketingový manažer StreamBee. Zdroj: StreamBee

Podle analýzy loni uniklých dat platformy Twitch, kterou zpracoval deník Wall Street Journal, je obrovský rozdíl mezi příjmy streamerů. Horní procento streamerů získalo přes polovinu vyplacených peněz za rok 2021 (počítáno do konce září), přičemž nejlépe placený streamer si vydělal pět milionů dolarů. Naopak u tří čtvrtin uživatelů platformy Twitch, kteří si dokázali vydělat alespoň nějaké peníze, tvořil příjem za loňský rok méně než 120 dolarů. Na čem dle vašich dat v souvislosti s příjmy nejvíce záleží?

Přímo na platformě Twitch má v současné době možnost vydělávat peníze více než 3 miliony streamerů. Faktem ale je, že naprostá většina z nich od Amazonu, který Twitch vlastní, nikdy neuvidí ani cent. V nejlepším případě dostanou tito tvůrci „kapesné“ v podobě pár stovek dolarů ročně. Problém je totiž v tom, že 98 % těchto streamerů podepsalo s Twitchem partnerskou smlouvu (takzvanou Affiliate), která je zavazuje k 24hodinové exkluzivitě na této platformě. Další nevýhodou smlouvy je 50% provize ze zisku, která jde Twitchi, což je několikanásobně více než u jiných platforem. Smlouva sice zajišťuje odemknutí reklamy na vašich videích, což na první pohled vypadá jako zajímavý způsob zpeněžení obsahu. Začínajícím streamerům však nikdo neřekne, že se jedná o automatické „pre-roll“ reklamy, které se přehrávají každému novému divákovi. V praxi to znamená, že každý divák musí zhlédnout 30 nebo 60sekundovou reklamu, než se dostane k živému obsahu konkrétního streamera. Výsledek?  Až 30 % těchto potenciálních diváků opustí stream před koncem reklamního bloku. 

Twitch Affiliate je tedy dvousečná zbraň, která ve většině případů streamerům spíše škodí, než pomáhá. Twitch platí streamerům pouze tehdy, když vydělají alespoň 100 dolarů. Většina streamerů na tuto částku nikdy nedosáhne, a proto nikdy nedostane zaplaceno za výše zmíněné reklamy, které je připravily o nové potenciální diváky. Je to tak trochu začarovaný kruh, ze kterého nejvíce těží samotný Twitch, nikoli streamer.

Co tedy může být dalším, vhodnějším zdrojem příjmů pro streamery na Twitchi?

Největší část příjmů i těch největších streamerů obvykle nezajišťují partnerské smlouvy s Twitchem, ale pochází z partnerství s různými značkami v podobě sponzorovaného obsahu. V případě 500 nejlepších streamerů mohou peníze vydělané na influencer marketingu tvořit až 60 % celkových příjmů, které získají zcela mimo platformu Twitch. Výše zmíněné uniklé údaje z Twitche proto neodrážejí přesné částky, které tvůrci v posledních letech vydělali. Skutečné částky jsou několikanásobně vyšší. 

Máte nějaká data nebo alespoň odhady, o kolik dokáže narůst příjem streamerů jen díky využití vaší datové analýzy?

Tato data zatím nemáme k dispozici, protože naše analytika ještě nebyla veřejně spuštěna (spuštění plánujeme během 1. čtvrtletí tohoto roku). Ze zřejmých důvodů proto investujeme veškerou energii do vyladění a zdokonalení tohoto nástroje. Obecně však platí, že čím větší je fanouškovská základna tvůrce, tím snadněji se pracuje na jejím růstu a monetizace bývá podstatně snazší.  

Za pozornost ale určitě stojí i náš první, již spuštěný nástroj Buzz, který také pomáhá streamerům zpeněžit jejich online obsah. Buzz pomáhá streamerům vydělávat způsobem, který dříve neexistoval. Jedná se o chatovací nástroj, jehož prostřednictvím mohou streameři komunikovat se svými fanoušky. Rychle, snadno a hlavně bezpečně. Záleží na streamerech, zda si možnost posílat zprávy zpoplatní, nebo je odemknou pouze odběratelům svého kanálu. Tímto způsobem je možné motivovat fanoušky, aby se stali platícími nebo neplatícími odběrateli vašeho obsahu. Služba Buzz byla spuštěna koncem roku 2021 a nabízí placený i bezplatný režimy i hlubokou integraci s platformou Twitch.

Jak získáváte data pro vaši datovou analýzu? Liší se data od Twitch ve srovnání například s YouTube?

Data většinou získáváme z různých koncových bodů („endpoints“) a API platforem. Někdy však musíme být kreativnější a jsme nuceni hledat zdroje dat po vlastní ose. Každá platforma je jiná, a to platí stoprocentně i o různé úrovni vstřícnosti vůči vývojářům z třetích stran, jako jsme my. Podle toho jsou také data na těchto platformách (ne)dostupná. Konkrétně Twitch je v tomto ohledu docela fajn, YouTube trochu zaostává, ale i to se dá zvládnout. Problémy vznikají u platforem, jako je TikTok, u kterého máme pocit, že vysloveně nenávidí vývojáře, jako jsme my (smích). Celý proces je tedy podstatně složitější, ale vše se dá nějak vyřešit. Alespoň se při vývoji nenudíme. 

Rozdíly v metrikách mezi jednotlivými platformami jsou citelné, ale s trochou rozumu a úsilí lze i různé metriky vzájemně mapovat. A to, co ani jedna z platforem neposkytuje, můžeme buď dopočítat nebo odhadnout na základě našich sofistikovaných modelů. 

Jaké jsou podle vás výhody a nevýhody platformy Twitch oproti YouTube, případně oproti jiným platformám?

Twitch je notoricky známý jako velmi náročná platforma pro malé a začínající streamery. Jejich algoritmy a funkce zcela zjevně zvýhodňují velké a úspěšné streamery a zbývajících 99 % bojuje o každého diváka. Z tohoto důvodu musí začínající streameři často své první diváky na Twitch doslova přivést z jiných platforem nebo sociálních sítí. Proto doporučujeme, aby začínající tvůrci věnovali streamování na Twitchi jen zlomek svého času. Zbytek času doporučujeme věnovat tvorbě kvalitního obsahu i pro jiné platformy, jako je YouTube nebo TikTok, kde je růst pro začínající tvůrce o něco snazší. Obě platformy YouTube i TikTok mají pokročilejší algoritmy, které porovnávají veškerý obsah s vlastními metrikami. Pokud se tvůrci podaří vytvořit kvalitní video, které u diváků vzbudí ohlas, YouTube i TikTok tento obsah zpropagují a vynesou ho do výšin. Na Twitchi však nic podobného nenajdete. 

Hlavní výhodou streamování na YouTube je navíc jeho velikost, množství diváků a také příznivější poměr mezi streamery a diváky ve srovnání s Twitchem. Provoz na YouTube je také pohodlnější v tom, že tvůrce může streamovat, publikovat dlouhá videa (on demand), používat YouTube Shorts nebo například sdílet textové a obrazové příspěvky, jak je známe ze sociálních sítí, které se uživatelům zobrazují na chytrých telefonech. Tvůrce tak nemusí přenášet své fanoušky mezi několika platformami. 

Každá platforma má prostě své výhody a nevýhody. Není vždy snadné se v této problematice orientovat. Proto věnujeme poměrně dost času tvorbě vzdělávacích videí pro náš YouTube kanál (video na toto téma již brzy), kde streamerům radíme, jak si vybrat správnou platformu, vybavení pro streamování, ale také analyzujeme TOP streamery a mnoho dalšího. Obecně doporučujeme vyzkoušet všechny platformy. Začínající streameři mohou také experimentovat s multi-streamováním, tj. streamováním na více platformách současně.

Uvádíte, že po celém světě streamuje měsíčně více jak 10 milionů streamerů, přičemž tento segment raketově roste. Jaký podíl na tomto trhu byste rádi získali během následujících let a co dalšího připravujete?

Současný trh se streamováním je pro naše ambice stále příliš malý a my víme, že soustředit se pouze na pomoc streamerům nestačí. Cílem tedy není být pouze analytickým nástrojem pro streamery. Chceme pomáhat všem tvůrcům na všech platformách, které používají. Zavedení i začínající tvůrci dnes používají v průměru 5 a více platforem. V praxi to znamená, že tvůrce vysílá na Twitchi, odkud vytváří krátké klipy pro TikTok a Instagram, komunikuje na Twitteru a Redditu a zároveň buduje komunitu na Discordu. 

Naší misí je nejen ponořit se do hloubky v oblasti analytiky, ale také hledat příležitosti k propojení všech výše zmíněných platforem. Jak jsme již zmínili, tvůrci potřebují data a business intelligence stejně jako podniky. Naším plánem je spojit analytiku všech platforem pod jednu „StreamBee střechu“. Hlavu máme v oblacích, ale nohama stojíme pevně na zemi. V letech 2023-2024 již plánujeme dosáhnout šestimístného počtu uživatelů. 

Juraj Ondrejka vystudoval bakalářský program na Fakultě marketingové komunikace Univerzity Cyrila a Metoděje v Trnavě, inženýrský titul v oboru marketingové komunikace získal na Vysoké škole finanční a správní v Praze. Zkušenosti s online marketingem nasbíral v agenturách jako Visibility a Zaraguza, ale v posledních letech pracuje jako marketingový manažer v oblasti SaaS, především ve společnostech StreamBee a Kickresume. Juraj je fanoušek streamingu, vášnivý hráč videoher a hudebník. Tvorbu online obsahu i kreativitu tak kombinuje nejen ve svém profesním životě, ale i mimo něj.