Open Banking? Problém je komunikace a strach ze sdílení dat

Úspěch Open Bankingu závisí na schopnosti sektoru finančních služeb získat si důvěru zákazníků, ale kvůli nedostatku komunikace to může být velmi náročný úkol. I když Open Banking již funguje, velká část společnosti se stále bojí sdílení dat.

Nová legislativa přikazuje komerčním bankám na základě anonymity zpřístupnit uživatelské údaje třetím stranám (včetně P2P poskytovatelů půjček).

Průzkum společnosti Accenture provedený ke konci minulého roku zjistil, že by dvě třetiny britských spotřebitelů nesdílely své finanční údaje s třetími stranami kvůli obavám z narušení soukromí. Jiný průzkum veřejného mínění objevil, že 92 % britské veřejnosti ani o Open Bankingu neslyšelo.

Samantha Seaton, výkonná ředitelka společnosti Moneyhub, která se specializuje na aplikaci poskytující rady v osobním financích, uvedla, že podle ní bude úspěch této legislativy záviset na schopnosti fintechů vysvětlit zákazníkům, co pojem Open Banking znamená a jaké výhody z toho plynou. 

 „Mnozí spotřebitelé se domnívají, že Open banking znamená poskytnutí bankou jakékoli zákaznické informace komukoli jinému,“ řekla. „Musíme pomoci zákazníkům pochopit, že sdílení dat je jejich volbou, která je rozhodně obohatí.“

Seaton dodala, že se mnozí lidé obávají různých podvodů, i když banky mohou sdílet údaje pouze s poskytovateli autorizovanými Financial Conduct Authority (FCA).

Velké banky bývávají obviňovány z přispívání k zákaznické nedůvěře ohledně Open Bankingu tím, že používají omezeného jazyka, pokud jde o vyjadřování se k případu podvodu. „Jelikož jsou banky v této pozici, je pro možnosti Open Bankingu náročnější se prosadit,“ dodala Seaton.

FCA již poskytla bankám určitý návod, jak správně komunikovat s klienty o Open Bankingu. Specificky se v něm uvádí, že banky nemohou činit zákazníky zodpovědnými za neautorizované transakce jen proto, že sdíleli své údaje s třetími stranami. K běžným lidem se zkrátka dostalo jen velmi malé množství informací týkající se výhod Open Bankingu. 

Victor Trokoudes, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Plum, která vyvíjí pomocí umělé inteligence chatbota, řekl, že nastalá situace je zčásti kvůli tomu, že se pro banky nejedná o takovou výhodu.

 „Lidé si často pletou Open Banking s obavami ohledně Facebooku, který má přístup k osobním údajům,“ uvedl. „Open banking je ale o něčem jiném – data jsou sdílená s určitým cílem. Podle naší zkušenosti víme, že pokud zákazník vidí tyto výhody, je ochotný své údaje sdílet.“

Leon Muis, vedoucí peněžní aplikace Yolt, řekl, že tato nejistota ohledně Open Bankingu měla být očekávána. „Bezkontaktní platby byly také pro zákazníky velkou změnou a někteří z nich k nim přistupovali s nedůvěrou. Dnes tato platební metoda tvoří třetinu všech transakcí ve Spojeném království.“ Muis také zdůraznil, že Open Banking byl vyvíjen s nejvyššími bezpečnostními standardy, tudíž to „není něco, čeho bychom se měli obávat“.

Newsletter