Šéf LEO Express pro Evropu: Zisk v prosinci je teprve začátek

Soukromý přepravce LEO Express se v průběhu roku 2015 stal z firmy se dvěma vlakovými linkami v Česku středoevropským hráčem vlakové i autobusové dopravy. V srpnu loňského roku si ředitel pro Evropu Peter Koehler pro Roklen24 troufl odhadnout, že LEO Express by se za rok 2016 mohl přehoupnout do černých čísel. Stalo se tak loni v prosinci. Celoroční zisk je reálný, říká pro Roklen24 Peter Koehler nyní. Kam firma dál poroste? Co nabídne zákazníkům? Jak souvisí vlaky, autobusy, UBER a elektrické koloběžky?

R24: Máte za sebou rok 2015, na jehož konci jste nahlédli do černých čísel. Co se povedlo, co případně méně?

S průběhem roku 2015 jsme spokojeni velmi. Rostli jsme od začátku roku v průměru o 35 až 45 procent a v prosinci se poprvé dostali do černých čísel. Dynamického růstu jsme dosahovali zejména díky spuštění spojů na Slovensko, ale i díky úspěchu návazných autobusových linek do Polska nebo na Ukrajinu. Zavedli jsme také nové autobusové linky v ČR, například do Českého Krumlova a do Zlína.

Na vlaku jsme zavedli teplé jídlo pro třídu Economy a v listopadu nový dětský oddíl se svačinkou, tablety nebo dětským věrnostním programem zdarma. Zmiňuji to zejména proto, že od té doby jsme přepravili téměř deset tisíc dětí, což je nárůst v desítkách procent.

K zisku v prosinci jsme se propracovali navzdory neměnné situaci na trati Praha – Ostrava. Pokud jde o cenovou politiku, zůstává stejně nepříznivá. Bohužel pořád se potkáváme s tím, že konkurence má ať už státní nebo jiné zdroje pro křížové financování nebo dokonce přímé dotování. To se týká zejména našich spojů do Zlínského kraje, kde náš komerční provoz bez státních dotací soutěží s dotovanými vlaky Českých drah.

R24: Můžete už říci nějaká konkrétní čísla Vašeho loňského hospodaření?

Předběžná čísla. Za rok 2015 jsme dosáhli tržeb ve výši 260 milionů korun, což je meziroční nárůst o 35 procent. Přepravili jsme 1, 1 milionu cestujících, což je nárůst o zhruba pětinu.

R24: Když jsme spolu hovořili v srpnu, tématem byl nulový výsledek hospodaření v roce 2016. S čím do letoška – i pod vlivem prosincového obratu – jdete nyní?

Úspěch z konce minulého roku je pro nás teprve začátek. Nezastavujeme se, plánujeme další velkou expanzi do okolních států. Dosažení zisku za celý rok je reálné. Důležité je pro nás i evropské prostředí, které deklaruje směřování k otevřenému harmonizovanému trhu. Stále více politických činitelů chápe, že doba přímého zadávání objednávek jednomu ztrátovému státnímu dopravci končí.

Šéf LEO Express pro Evropu: Černá čísla budou příští rok

Lobby státních dopravců a jejich strašení dopadem otevření trhu na dopravní obslužnost a zaměstnanost se ale bohužel odráží i v posledním návrhu takzvaného čtvrtého železničního balíčku, který deklaroval plné otevření trhu. Oba argumenty nám nedávají smysl. Více hráčů na trhu bude zaměstnávat více lidí než jeden monopolista. Provozujeme dopravu komerčně, tedy se řídíme podle poptávky cestujících. Baví nás nabízet nové trendy, služby a zavádět linky podle toho, kam opravdu lidé chtějí cestovat. Příkladem je Zlín a dalších návazné spoje. Zajišťujeme dopravní obslužnost cestujícím na míru. Z podnikatelského pohledu jsou tedy naše očekávání do roku vysoká, ale uvidíme, jaká bude politická realita.

R24: Pojďme k tomu, co má letošní zisk zajistit. Kam se chcete letos jako celý LEO Express posunout?

Během roku 2015 jsme se stali z vlakového dopravce s dvěma linkami v Česku zajímavým středoevropským hráčem v oblasti vlakové i autobusové dopravy. Naše síť se rozrostla o 22 autobusových spojů, 4 vlakové a celou řadu návazných partnerských služeb.

V tomto trendu budeme pokračovat i letošním roce. Prozradit můžeme například plánované nové linky do Německa a Rakouska. Vybudovali jsme si pozici spolehlivého dopravního hráče na trhu, a to nejenom v Česku, ale i v zahraničí.

Současně se hlásíme i do soutěží na závazkovou dopravu. Dokážeme objednatelům nabídnout kvalitnější a levnější služby než konvenční dopravci. Bohužel je budoucnost soutěží momentálně navázána na poltické tlaky, navzdory české i evropské legislativě. První soutěž na trasu R16 Plzeň – Most přitom jasně ukázala, jak konkurence dokáže stlačit náklady pro objednatele. Přímé zadání netlačí dopravce k tomu, aby byl efektivní. Na teoretické úrovni se všichni shodneme, realita je ale zatím odlišná.

R24: Jaká je první odezva na nové spoje?

Velký úspěch jsme zaznamenali s novými zastávkami na naší páteřní vlakové trase. Oslovili jsme cestující v Zábřehu, Kolíně i Prešově. Jízdenky na nový jízdní řád jsme začali prodávat již prvního listopadu jako první z železničních dopravců a i to nám pomohlo novinky dobře uvést. Velký zájem vidíme na přímém spoji do Zlína, kde jsme bezkonkurečně nejrychlejší.

R24: V lednu spouštíte spolupráci s Flixbusem. Co od ní čekáte?

Ostrý provoz spolu s Flixbusem startujeme 21. ledna do Berlína. Do budoucna skrze tuto spolupráci plánujeme další návaznosti do celého Německa.

Expanze LEO Express: Německo i nejrychleji do Zlína

R24: Do Vaší strategie nepatří jen vlaky a autobusy, ale přeprava ode dveří ke dveřím a v podstatě návazná přeprava kamkoli. Jak postupujete na této cestě?

Do oblasti door-to-door patří zejména návaznosti na naše autobusy nebo krajské spoje, což se nám daří čím dál více. Spolupracujeme se službou UBER nebo jinými taxi společnostmi pro dojezd domů.

Nejde ale jen o to. Od jara bude například přímo v našich vlacích možné si půjčit elektrickou koloběžku. Věříme, že jednoduchou možnost přepravy po městě naši zákazníci ocení.  Dál budeme rozšiřovat spolupráci s Rekola v Praze v Olomouci. Zůstává možnost půjčení si kola přímo na naší pokladně.

R24: Česká ekonomika loni předvedla dravý růst, ač hnaný výrazně i jednorázovými faktory. Solidně by měla růst i letos. Pomáhá Vašemu byznysu?

České ekonomika je nyní v růstové fázi a zároveň se potýkáme s nízkými úroky. Nepředpokládáme růst sazeb, což je teoreticky dobrá zpráva pro nákup železničního materiálu a financování úvěrem nebo leasingem. Zároveň výrazně zlevnila energie, ať už pohonné hmoty nebo trakční elektřina. To znamená pro většinu dopravců zhruba o desetinu nižší náklady. Díky našim technologiím jsme ale připraveni zřejmě nejvíce ze všech dopravců na opačný vývoj, tedy růst trakčních nákladů, zejména díky našim lehkým a energeticky efektivním jednotkám. I proto dnes jezdíme vlastně za nejnižší náklad za vlakokilometr ze všech dopravců ve střední Evropě.  

Peter Koehler

CEO, CEE , místopředseda představenstva, minoritní akcionář.

Zodpovídá za řízení LEO Express ve střední a východní Evropě. Má více jak 15 let zkušeností v bankovnictví a v private-equity společnostech RaiffeissenBank, JPMorgan a KPMG v Londýně, Vídni a Praze. Úspěšně vedl projekty v oblasti dopravy a průmyslu a také několik start-up projektů. Je držitelem diplomu s vyznamenáním z Imperial College London a také z Vysoké školy ekonomické v Praze.

Newsletter