Evropské i americké výnosy rostou. Dolar v zisku pod 1,0820 za euro. Koruna se obchoduje slabší nad 25,30 za euro.

Šéf Pivovarů Lobkowicz: Ziskovost roste o desítky procent a to mě zajímá

Naše ziskovost roste o desítky procent ročně a věřím, že to zajímá akcionáře a rozhodně management ze všeho nejvíc. Pivovar je pro mne klasickým dividendovým titulem a záměr vyplácet dividendu od roku 2016 platí. Teď je ale před námi takové množství růstových příležitostí, že by byla škoda ten potenciál nerealizovat, říká Zdeněk Radil, generální ředitel a předseda představenstva Pivovary Lobkowicz Group, v exkluzívním rozhovoru pro Roklen24. Jak hodnotí IPO na pražské burze? Co čeká od českého pivního trhu i ekonomiky? Kde vidí šance k akvizicím? Co pro firmu znamenají protiruské sankce a intervence ČNB? Stane se model expanze v Číně celosvětovým?

R24: Akcionářům přinesou až celoroční čísla podrobný pohled na Vaše hospodaření. Jak se v téměř polovině prosince díváte na vývoj poslední čtvrtiny roku a jaká jsou Vaše očekávání od bilance celého roku a ve výhledu roku 2015?

Za třetí čtvrtletí jsme zveřejnili tržby a objemové výsledky, které nám rostou podobně, jako za první dva kvartály. Mně se zejména líbí výrazný růst ziskovosti v prvním pololetí tohoto roku vůči stejnému období loni, vyjádřeno ukazatelem EBITDA, o více jak třicet procent. Očekávání nárůstu ziskovosti za první tři kvartály může být podobné, jako bylo na konci druhého čtvrtletí letos. Určitě očekávám výrazně vyšší růst ziskovosti procenty, než byl nárůst tržeb a objemů. To je náš dlouhodobý trend, který mě těší.

R24: Čím je růst zisku tažen především?

Daří se nám dynamicky posouvat v portfoliu a prodáváme čím dál tím větší podíl pivních speciálů, craft beers. Piv s vyšší přidanou hodnotou, kde marže je podstatně vyšší. V našem portfoliu už je to přes deset procent, průměr trhu jsou tři, čtyři procenta. Byť tedy objemy a tržby nemusejí růst nějak závratně, ziskovost skáče meziročně o desítky procent a to je to, co, věřím, akcionáře a rozhodně management zajímá ze všeho nejvíc. Jako šéfa společnosti mě na současném trhu těší, že ač nárůsty nejsou závratné, tak pořád rosteme. Analýzy ukazují, že domácí pivní trh jako celek o něco klesl.

R24: Co čekáte od vývoje trhu v příštím roce?

Trh by s ohledem na růst české ekonomiky mohl být stabilní či lehce rostoucí, ale nikdo nečeká, že se průměrná spotřeba vrátí na úrovně před třemi čtyřmi lety, kdy byla přes 160 litrů na hlavu za rok. Dnes jsme nad 140 litry, někde kolem 144, takže je vidět poměrně dramatický pokles. Věříme ale, že na těchto úrovních už trh nějakou dobu zůstane.

R24: A od růstu české ekonomiky jako takové?

Důležité pro nás je, že ekonomika příští rok poroste, trh bude stabilní. V tomto jsme konzervativní, v našich vnitřních předpokladech nepočítáme s růstem trhu.

R24: Jak se Vám daří plnit cíle, vyřčené před IPO?

Realizujeme expanzívní strategii, kterou jsme si před IPO předsevzali. Prostředky používáme na získávání nových zákazníků, nové provozovatele. To se bude následně projevovat v hospodářských výsledcích. Na základě konkrétních zájemců o naše produkty jsem velkým optimistou, že se nám bude dařit dál posouvat naše portfolio směrem ke craft beers a to bude dlouhodobý trend. Takřka každý měsíc je ohlášen vznik nějakého minipivovaru. I to je pro nás potvrzení, že naši strategii jsme zhruba před těmi pěti lety zvolili správně.

R24: Existuje konkrétní projekce růstu ziskovosti pro nejbližší roky?

I v případě, že nebudeme vykazovat výrazné objemové růsty, jsem přesvědčen, že si nějakou dobu, relativně dlouhou, udržíme dynamický růst profitability. Zamýšlíme se s akcionáři nad tím, zda nějakou vlastní předpověď do budoucna nezveřejníme, jinak jsou k dispozici různé prognózy našich ukazatelů do budoucna, vytvořené nezávislými analytiky v bankách. Platí, že na nejméně střednědobém horizontu – čtyři pět let – věříme v podobný růst ziskovosti, jaký dosahujeme nyní.

R24: Jak na sklonku roku s odstupem několika měsíců efekt IPO bilancujete?

My jsme velmi spokojeni. I akcie jsou teď za ten půlrok zhruba o sedm procent výš. Byly výše, byly i níže, ale věřím, že investoři mohou být spokojeni a naše zlepšující se finanční ukazatele podpoří i následný růst.

Z vnitřního pohledu firmy to naplnilo očekávání do puntíku. Dostali jsme do společnosti nový kapitál a od začátku říkáme: máme konkrétní projekty, konkrétní předjednané zákazníky, konkrétní hospody, je to o nainstalování výčepních zařízení a výbavy, případně pomoci s vyrovnáním dosavadních závazků.

Jsem v úzkém kontaktu s pražskou burzou, jejím generálním ředitelem Petrem Koblicem, s bankou a právníky, kteří naše IPO realizovali. Burza v detailním materiálu vyčíslila marketingový přínos přes 30 milionů korun, i to je zajímavé číslo. Krok měl velmi širokou odezvu i tam, kde bych to tolik nečekal, včetně zákazníků, hospod. Jsme pro ně známější, čitelnější, transparentnější.

R24: Při IPO nakonec nedošlo k prodeji podílů z rukou stávajících akcionářů. Vidíte nějaký posun v jejich úvahách?

Z našeho pohledu jako společnosti, emitenta, je nový kapitál dostatečný a není potřeba jej znovu navyšovat. Otázka navýšení free floatu je otázkou na akcionáře. Jim se zřejmě cena při IPO zdála nízká a je pravda, že teď je tržní cena o něco výš. Nyní by již mohli na trhu volně prodávat, ale skutečně záleží na nich.

R24: Posunula se jednání s Enterprise Investors?

Zveřejnili jsme informaci, že se vedou jednání, ale nemohu predikovat jejich výsledek. Je to otázka zejména na naše nejsilnější akcionáře.

R24: Ulevilo si hospodaření od akcionářských půjček?

Zrealizovali jsme to, co jsme před IPO slibovali. Akcionáři kapitalizovali veškerý objem akcionářských půjček zhruba v objemu 1,8 miliardy korun, takže od konce května nemáme v bilanci jedinou korunu akcionářského úvěru a úrokový náklad. Na roční bázi loni to bylo přes 80 milionů korun, letos to bude odpovídající část do konce května.

R24: Dividenda není otázkou dneška, ale i tak významným faktorem pro investici do akcií. Záměr vyplácet ji od roku 2016 platí?

Pro mě je pivovar klasickým dividendovým titulem a záměr vyplácet dividendu od 2016 s dříve uvedeným širokým rozpětím 40 až 70 procent platí. Teď je ale před námi takové množství růstových příležitostí, že by byla škoda pro nás i pro akcionáře tento potenciál nezrealizovat, neinvestovat do další expanze na trhu a místo toho teď vyplácet dividendy.

R24: Pojďme tedy k těm příležitostem. Čerstvě jste oznámili dosažení plné kontroly v pivovaru Rychtář.

Je to v souladu s tím, co jsme slibovali v prospektu a dotažení transakce, která započala zhruba před pěti lety.

R24: Máte v hledáčku další akvizice na domácím trhu?

Vidíme několik příležitostí, ne ale zase nějak moc, ty opravdu zajímavé by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Stále platí, že jednáme o možné akvizici jednoho středně velkého pivovaru. Dokončení časově nechci odhadovat, je to závislé i na jednání s dalšími potenciálními investory. Technicky to ale může být hotové relativně rychle.

R24: Co zahraničí? Zasáhlo Vás nějak napětí na Ukrajině či sankce?

Export do Ruska nám nadále roste. Sankce se netýkají piva, dodáváme plynule. Hrozbou do budoucna je pokles rublu, ale v podobné situaci jsou všichni dovozci zahraničních piv na trh, německých, belgických, anglických. Naše piva na ruském trhu ale nejsou zrovna z nejlevnějších a ti, kdo si je mohli dovolit doposud, si je mohou dovolit i dál. V Rusku je silná skupina spotřebitelů, která preferuje dovozové zboží a někdy „čím dražší, tím pro ně lepší“. Jsme přesvědčeni, že moment, kdy by vývoj situace zasáhl tuto skupinu, je velmi daleko.

R24: Takže pokud by trh zasáhla nějaká cenová válka kvůli vývoji rublu, očekáváte, že Vás nezasáhne?

O tom jsem přesvědčen, jsou to prémiové produkty. Cena se pro místní spotřebitele jen lehce zvyšuje, což pro tuto skupinu nic zásadního neznamená.

R24: Načali jsme téma měn, pádu rublu. Projevují se do Vašeho exportu intervence ČNB?

Pomáhají ceně a vývoji na exportních trzích, z toho máme radost. Na druhou stranu používáme přirozený hedging, máme vyrovnané příjmy v koruně, v euru, v dolarech. O co víc vyděláme v exportu v koruně, platíme v eurech za energie, obalové materiály, jako jsou sudy. Komodity a další položky sjednáváme tak, aby nám zhruba odpovídaly příjmu v dané měně.

R24: Co další exportní trhy?

Stále platí, že klíčové jsou okolní trhy. Dále to je již zmiňované Rusko, skandinávské země. Je to ale i Itálie, daří se nám v Číně, rozjíždíme exporty v Brazílii, jsme v Austrálii, v Japonsku.

R24: Co je na trzích, které jsme teď jmenovali, nyní hlavní branou vstupu? Slovensko hospody, Německo řetězce?

Chystáme dramatické posílení našeho týmu pro Slovensko, trh je velice perspektivní. Česká i naše piva jsou tam velmi populární i s ohledem na to, že na trhu proběhla zásadní konsolidace, až 98 procent trhu je v rukou dvou velkých nadnárodních hráčů. Obliba craft beers je tam také. Na Slovensko se začneme dívat skoro jako na domácí trh.

Na Slovensko jde přes 90 procent piva v sudech, prodáváme téměř výhradně v hospodách a díky tomu se nám daří dosahovat pro nás zajímavou marži. V Německu máme zejména velkého zákazníka, kterým je řetězec Norma. Neprodáváme ale privátní značky, ale naše vlastní brandy. Marže je i tam zajímavá. Na ostatních trzích jsou to zejména speciály, craft beers. Trend je silný ve Skandinávii, Rusku. Ceny se blíží schopnosti zaplatit leteckou dopravu. Radlery máme v portfoliu spíše jako doplněk, aby je nemusela konkurence vozit do našich restaurací.

R24: Mezi trhy padla Čína, kde jste nedávno oznámili licenční výrobu…

Je to zatím objemově sice nepříliš významné, ale zato dost zásadní strategický krok. Mám z toho radost. Je to první udělení licence na vaření našeho brandu v zahraničí a s vybraným partnerem, u kterého jsme přesvědčeni, že to bude v pořádku. Pokud ne, licenci můžeme odebrat.

My jsme do projektu dali úsilí lidí a jeho nastavení, nebylo potřeba investovat žádné peníze. Je to minipivovar s dvěma až třemi tisíci hektolitrů ročně. Velká několikaposchoďová restaurace s českým sládkem, českou kuchyní, českými knihami, hudbou a kulturou, ke které pivo patří. Je to v Tianjinu, což je čtvrté největší město v Číně s asi 9,5 milionu obyvatel. Rychlovlakem z Pekingu jste tam za půl hodiny. Je to u kulturního střediska, stadionu, už přemýšlíme nad nějakými českými pivními slavnostmi a může to být velmi zajímavé.

Pokud chceme naše pivo dostat do Číny, jde šest týdnů po moři a musí tak být pasterizováno. To příliš nevadí vysokostupňovým pivům. Přesto platí, že to nejlepší, co na pivu může být, je nefiltrované, nepasterizované a cestou k tomu jsou místní minipivovary. Kvalita, o kterou nám jde nejvíc, bude, když budu opatrný, nejméně srovnatelná s pivy, která tam dovážíme. Pokud se tento koncept podaří, mohou tam být časem desítky minipivovarů a k tomu se budou dovážet naše další speciály.

R24: Je to model pro další trhy?

Na základě oznámení o tomto kroku v Číně se nám začali sami hlásit další zájemci o podobné koncepty. Vypadá, že to nebude projekt jenom pro Čínu, ale s nadsázkou celosvětově. Už nyní jednáme o licenci do Velké Británie, do USA, zájem je z Gruzie, Jižní Afriky, Ruska. Ověříme si v Číně, jak to bude fungovat a pokud ano, můžeme to rozjet ve větším.

 

Zdeněk Radil

Předseda představenstva a generální ředitel

Pan Radil je předsedou představenstva Skupiny již 9 let. Jeho předchozí profesní zkušenosti zahrnují Českou národní banku (1996-1998), SPT Telecom (1998-2000), Alcatel (2000-2002), Deloitte & Touche (2002-2004), Telefónica O2 (2004-2008) a BGS (2008). Zdeněk Radil vystudoval VŠE v Praze a Právnickou fakultu Univerzity Karlovy, od roku 2013 studuje Executive MBA kombinovaný program London Business School a Columbia Business School.

Newsletter