Vlastní e-shop není sranda. Firma Prologima dostane vaše zboží do světa!

Lenka Pertlíčková, zdroj: Marek Musil

Vlastní e-shop není sranda. Uvažujete-li o rozšíření prodejního kanálu, jde o náročný a nákladný proces. Na vlastní kůži to pocítila Lenka Pertlíčková, kterou expanze e-shopu nakonec dovedla až k založení zcela nové firmy. Jmenuje se Prologima a zabývá se zprostředkováním prodeje přes Marketplaces. Díky permanentnímu zlepšování softwaru mohou klienti společnosti Prologima vystavovat své zboží na zahraničních Marketplaces a zároveň online v mobilu sledovat, jak jim běží prodeje. Jaké další služby firma nabízí? A na co chce použít finance poptávané přes platformu Fundlift? Dozvíte se v rozhovoru!  

Mohla byste v krátkosti představit Vaši společnost? Čím se zabývá, jakému spektru lidí byste doporučila využívat jejích služeb, případně v čem vidíte její přidanou hodnotu?

Prologima je firma zabývající se zprostředkováním prodeje přes Markeplaces. Máme softwarové nástroje, které propojují produktová data, účetní systém, logistické centrum a jednotlivé Marketplaces. Díky tomu nabízíme službu, která zajistí firmám kompletní proces prodeje zboží na největších eshopech formou partnerského prodeje. Firma je mladičká, konkrétně na MALLu jsme spuštění třetí měsíc. Jsme v podstatě technologická společnost, která se soustředí na vývoj softwaru, díky kterému můžeme nabídnout výrobcům a distributorům zboží klidně z celého světa a snadný vstup na celý online evropský trh prostřednictvím největších e-commerce hráčů jako je MALL, Alza a další. Jedná se o partnerský prodej („skladem u partnera“), tzn., že si zákazník zboží kupuje např. od MALLu, ale fyzicky balík expeduje Prologima. Zatím se fokusujeme na Evropu, prodáváme v Čechách, na Slovensku, v Maďarsku a ve Slovinsku.

Služba je ideální pro firmy, jejichž produkty jsou vhodné pro prodej na Marketplaces, nebo které chtějí vstoupit na celý středoevropský a východoevropský trh. Část střední Evropy jsme obsáhli, nyní je naším cílem se posouvat do dalších zemí jako je Rumunsko nebo Polsko. Příští rok se zaměříme Marketplaces v západní Evropě, ale záleží také na klientele, kterou budeme mít a o jaké trhy bude mít zájem.

Proč byste měli oslovit nás a prodávat zboží přes nás? Je to pro vás mnohem jednodušší, snazší a mnohem levnější, než kdybyste do toho šli sami. Pokud dostaneme kvalitní produktová data, za 2-3 dny jsme schopni produkty vystavit na několika evropských trzích. Máme bohaté zkušenosti z e-commerce světa, takže umíme pomoct se zpracováním obrázků, kvalitních popisů produktů, překladů do jednotlivých jazyků a celkově vyladíme prezentaci produktů pro co nejúspěšnější prodej. Provize a poplatky, které si bereme z prodeje zboží, jsou mnohem nižší než vaše náklady, pokud byste si vše zařizovali sami. My odbavujeme jednotlivé objednávky, komunikujeme s každým konkrétním Marketplace, vystavujeme spoustu účetních dokladů, řešíme vratky, reklamace, komunikujeme se zákaznickým servisem, udržujeme aktuální produktovou nabídkou, sledujeme skladové zásoby. Od tohoto všeho naše klienty odstíníme, všechno to za ně vyřešíme. Vy pošlete zboží do skladu a my se již o všechno postaráme. Přidanou hodnotu tedy vidím zejména v rychlosti, zásadně menší finanční náročnosti a full servisu. Každý měsíc reportujeme, kolik se toho kde prodalo a za kolik nám má výrobce vystavit fakturu, abychom proplatili prodané zboží.

Lenka Pertlíčková, zdroj: Marek Musil
Lenka Pertlíčková, zdroj: Marek Musil

Stává se, že se s výrobci neshodnete například na ceně, za kterou by bylo ideální zboží vystavit a následně prodávat?

S výrobci občas chodíme do debaty, neboť existuje spousta produktů, které nejsou vhodné na konkrétní Marketplace. Na základě nám dostupných dat klientům dáváme doporučení, jaká cenová kategorie ano, jaká ne, jaký sortiment ano, jaký ne; naším cílem samozřejmě je, aby klient prodával, s tím, že my fungujeme z provize následných prodejů. Ale pokud klient trvá na původním zadání, držíme se tohoto zadání, zboží vystavíme, ale neručíme za úspěšné prodeje.

Na základě čeho vznikla myšlenka vybudovat takovýto business? Dovedly Vás až sem Vaše předchozí pracovní zkušenosti, nebo…?

Myšlenka vznikla na základě vlastní zkušenosti a zároveň potřeby mého obchodního partnera. Sama provozuji vlastní e-shop a uvažovala jsem o tom, že si rozšířím svůj prodejní kanál tím, že část zboží vystavím na Marketplace. Sama jsem si tím tedy prošla, zjistila jsem, jak je to náročné, nákladné, kolik je za tím práce, zkrátka že to není sranda. Do toho jsme komunikovali s mým partnerem z logistického centra, Michalem Tomsem ze společnosti VonTom s.r.o., který je zároveň spolumajitelem Prologimy a má na starosti celou logistiku, zajišťuje skladování, expedici a distribuování zboží konkrétním koncovým zákazníkům do všech zemí, kam odesíláme. Tyto zákazníky tam již měl a přišel s tím, že mu přicházejí další a další zákazníci, různí výrobci, kteří ho žádají, aby je napojil na Marketplaces, což jeho společnost neumí. Michal Toms tedy zjistil, že po této službě je poptávka, a já jsem věděla, jak takovou službu dát dohromady a jak ji nabídnout, prostě jak z toho udělat business.

Zdroj: Prologima

Pokuste se shrnout největší úspěchy společnosti do tří bodů.

Úspěchem je to, že jsme takovou službu dokázali velmi rychle připravit, vyvinout a dát ji na takovou technologickou úroveň, na níž aktuálně jsme. Za napojováním, aby vše fungovalo automaticky bez zásahu lidí, je ohromný kus práce. Za další úspěch považuji to, že hned první kalendářní měsíc po spuštění (= ode dne č. 1) jsme pro naše klienty dosáhli prodejů již v řádech statisíců. Myslím, že velkým úspěchem je i celá ta platforma z pohledu zákazníka, že to není pouze o tom, že by náš software fungoval a nikdo neviděl, co se vlastně děje. Máme samostatný systém na správu produktů, do něhož se naši klienti mohou kdykoli podívat a upravovat třeba obrázky, ceny nebo textové popisy. Klient tedy může v reálném čase nahlížet, upravovat, kontrolovat, dívat se na veškeré jazykové mutace a všechna data k jeho produktům. Zprovoznili jsme také vyspělý reporting, kde můžete vidět své prodeje tzv. live, data se automaticky načítají několikrát denně ze systému. Reporting funguje i na mobilu, můžete se tedy dívat live, jak se vašim prodejům daří, jak tam naskakují čísla.

Váš tým se věnuje také copywritingu, překladům a speciálnímu balení zboží. Jak to funguje v praxi? Co se týče balení zboží, orientujete se například i na dnes často probírané téma udržitelnosti?

Jde o nutnou součást našich služeb a současně možná i o tu přidanou hodnotu. Já to vnímám jako samozřejmost, protože když mám zákazníkům nabídnout, že skrze Prologimu mohou prodávat v celé Evropě, tak jim nemohu říci: „No tak mi dejte překlady a já to tam vystavím.“ Máme na to vytvořený celý systém, část řešíme outsourcingem a stabilními externími spolupracemi, máme své nasmlouvané korektorky, copywriterky; využíváme i pokročilé strojové překlady. Pokud se týká packagingu, zde se jedná o službu, kterou je pro nás – vzhledem ke spolumajitelství uvedenou logistickou společností – snadné nabídnout. Pokud chce někdo hodně řešit svoji značku, chce mít brandované balíčky, chce dávat nějaké dárky, letáčky, zkrátka začít více dělat marketing, tak pro nás to není vůbec žádný problém.

Na logistice a balení se nejvíce šetří, protože pořád mají zákazníci představu, že to bude všechno zadarmo. Pokud se ještě krátce zastavím u tématu udržitelnosti, ekologický obalový materiál je mnohem dražší a časově je to mnohem náročnější. Nakonec ty balíčky pořád musí balit lidé, takže cena celkového balení „vystřelí“ třeba o 40 % a je mnoho firem, které toto vůbec zaplatit nechtějí. Já osobně toto téma ve svém e-shopu řeším, ale klienti Prologimy si logistiku určují a platí sami, proto je to čistě na jejich preferencích.

Lenka Pertlíčková, zdroj: Marek Musil
Lenka Pertlíčková, zdroj: Marek Musil

Crowdfundingová kampaň na platformě Fundlift je v plném proudu. Na co prostředky plánujete využít? 

Naším hlavním cílem je rozšíření napojení na Marketplaces, to samozřejmě vyžaduje nějaký technický vývoj a nějaký čas lidí, kteří to musí napojit, naprogramovat. Pro investici si tedy jdeme za účelem dalšího vývoje softwaru, což znamená napojování dalších Marketplaces, a za účelem zlepšování našich automatizací a kontrolních mechanismů. Aby byl potřeba co nejmenší lidský zásah, čímž se mj. odbourává chybovost. Druhou část finančních prostředků využijeme na akvizici. Chceme začít oslovovat právě značky a výrobce, kteří tu ještě třeba nejsou nebo pro ně na první pohled středoevropský ani východoevropský trh není zajímavý, protože v porovnání s jinými trhy ho považují za malý. A nechtějí vstupu na takový trh dedikovat velké finance. Pro ty je to šance si prodeje zkusit rychle a s malými investicemi. A právě na získání takových firem potřebujeme menší obchodní tým. Minoritní část investice použijeme také na pokrytí základních provozních nákladů společnosti. Jsme mladičká firma, přesto se chceme velice rychle dostat do profitabilního modelu. Oproti mnou provozovanému e-shopu, kde budujeme vlastní brand, je Prologima nízkonákladový a velmi efektivní projekt, takže už na podzim budeme v černých čísel.

Jak zvládáte skloubit Váš pracovní život s tím osobním?

Jde to pouze s obrovskou podporou partnera a okolí. Samozřejmě si podnikání s malými dětmi vybírá i svou daň, ale neustále se učím tomu dávat hranice. V té pracovní části navíc musíte mít štěstí na lidi, resp. si najít vhodné partnery, se kterými se doplňujete. Já sama např. logistiku dělat neumím, ale díky spojení s logistickým centrem máme exkluzivní službu, kterou bych sama nikdy nabídnout nedokázala. Za úspěchem vždy stojí celé týmy skvělých lidí, i když je vidět třeba jen jeden člověk, a proto se snažím obklopit správnými lidmi a efektivně s nimi spolupracovat, nesnažit se vše budovat bez pomoci.

Lenka Pertlíčková: V e-commerce se na různých pozicích pohybuje už od roku 2011. Vlastnímu podnikání se věnuje od roku 2019. V říjnu 2020 spustila prémiový online e-shop Flangi.cz, který hned zkraje zaujal významného investora. Startupového světa se rozhodně nebojí a s dalšími společníky založila v březnu 2022 nový technologický projekt Prologima, který nabízí službu zprostředkovávající prodeje na Marketplace v CEE regionu. S manželem dohromady vychovává 3 syny.

Newsletter