Fenomén Facebook neupadá, naopak. Akviziční apetit posiluje a rozšiřováním služeb a aplikací společnost ukrajuje čím dál větší dílek trhu. Odtrhnout od úst přitom může například Googlu. Služby jako Instagram, Premium Video Ads nebo App Links jsou dobře nastartovaným motorem – podle analytiků švýcarské UBS s potenciálem do čtyř let nemalou měrou posílit tržby Facebooku.
Nepřekvapí proto, že UBS doporučuje akcie Facebooku kupovat, přitom ponechává cílovou cenu 90 dolarů. Akcie Facebooku se na trhu Nasdaq obchodují déle než dva roky, od IPO v květnu 2012 jsou – ke včerejšímu závěru těsně pod 65 USD – o bezmála 70 procent silnější.
Miliarda k miliardě
Analytici UBS zvýšili svou prognózu růstu tržeb FB pro roky 2015 až 2018 ze 17 % na 23 %. Pro stejné období navíc očekávají 24procentní růst provozního zisku EBITDA. Katalyzátory růstu: Instagram, Premium Video Ads a WhatsApp. První dvě uvedené služby budou do roku 2017 či 2018 generovat každá po jedné miliardě dolarů tržeb, odhaduje UBS.
K dlouhodobému růstu společnosti podle nich nemalou měrou přispěje WhatsApp, jehož akvizice za 19 mld. USD má být největší v sektoru internetu od roku 2001 a největší investicí v krátké historii Facebooku. Chatovací služba má dle Bloombergu půl miliardy uživatelů a jejich počet rychle narůstá.
Fotky vládnou Čínou
Instagram, již rozšířenou aplikaci na úpravu a sdílení fotek, má Facebook v plánu letos expandovat do dalších zemí. Velkou příležitost v tomto ohledu nabízí čínský trh, kde většina klíčových aplikací Facebooku sice vládní cenzurou neprošla, Instagram ale to štěstí měl a stal se velkým hitem, což by mělo pomoci nalákat lokální inzerenty. 700 milionů Číňanů vlastní chytrý telefon, což činí tamní trh pro americké technologie, navzdory překážkám, jež jim Peking klade do cesty, dosti zajímavým.
Velký posun vpřed v oblasti mobilní reklamy představuje služba App Links umožňující přímou komunikaci mezi aplikacemi bez nutnosti otevírat prohlížeč. Program tak urychluje proces využívání různých mobilních aplikací naráz. Facebook uvedl program před třemi měsíci a za tu dobu byly přímé „prolinky“ mezi aplikacemi využity již v miliardě případů.
Hrozba pro Google
Applinks nabízí přímé propojení mezi mobilními a webovými aplikacemi, mezi mobilními aplikacemi navzájem a to napříč operačními systémy iOS, Android, BlackBerry či telefony založenými na Windows. App Links umožňuje uživateli chytrého telefonu otevřít obrázek či odkaz uvnitř aplikací pomocí další aplikace, mizí tak nutnost vyhledání přes internetový prohlížeč. Pravdou je, že Facebook nemůže ve vyhledávání ani zdaleka konkurovat Googlu, masivní přesun uživatelů od obrazovek PC k displejům smartphonů ale provozovateli sociální sítě hraje do karet a Applinks tak velmi pravděpodobně stlačí reklamní příjmy Googlu v mobilním segmentu.
Určitou revoluci v mobilní reklamě může představovat služba Premium Video Ads pro přehrávání reklamních spotů na mobilních telefonech s dosahem na široké publikum. 15vteřinové spoty se budou přehrávat automaticky v rámci seznamu oznámení na „stěně“ uživatelů Facebooku. V oblasti přehrávání video obsahu si Facebook nedávno pomohl akvizicí kalifornské společnosti nesoucí platformu pro online videa LiveRail. Projde přes ní zhruba 7 miliard video-reklam měsíčně. Podle comScore je LiveRail třetím největším prodejcem internetové reklamy ve Spojených státech.