Zpětná vazba nemůže být jen pozitivní, lidé potřebují znát pravdu. Pro startupisty to znamená, že musejí doslova vyjít na ulici a popovídat si tam s lidmi, jestli má jejich byznysová myšlenka smysl. Nemusíte svůj produkt milovat, ale měl by se líbit vašim klientům, říká Markéta Uhrová, šéfka akcelerátoru Start it @ČSOB. Uhrová byla hostem podcastu Startup Kitchen Talk.
Zakladatelé startupů podle ní nemusejí být zrovna extroverti, ale nesmí jim chybět vize. Potřebují znát své cíle, ale i svoje vlastní limity. Firmy v Start it @ČSOB se obvykle nacházejí ve fázi vstupu na trh. Je pro ně stále typický způsob fungování, kdy všichni dělají všechno. Nicméně, každému vyhovuje něco jiného. Akcelerátor se proto snaží zakladatelům pomoci najít jejich roli. Extrovertněji založení zakladatelé se můžou stát šéfem firmy, technicky orientovaní jedinci skončí například jako CTO.
Co když se vize zakladatelů začínají rozcházet? Podle Uhrové se hodí, když spolu mají smlouvu, která na takovou věc pamatuje. Bohužel, takový dokument často chybí. Zakladatelé nemusejí mít potřebu smluvně řešit svoje vztahy s dalšími partnery, protože se navzájem vidí jako přátelé, kteří se na všem domluví. I v takových případech však akcelerátor dokáže pomoci, například formou konzultací nebo poskytnutím právníka.
Start it @ČSOB si na nezájem podnikatelů nemůže stěžovat, dokonce musí některé adepty odmítat. Ani zamítnutí však neznamená definitivní stopku – startupisté se dozvědí, co mají zlepšit, a po čase se můžou znovu pokusit o vstup do akcelerátoru. Jedním z takových šťastných případů byl E-CAFE BIKE, tomuto startupu se loni dokonce podařilo zvítězit ve startupové soutěži Creative Business Cup.
Program poskytuje akceleraci startupům ze všech segmentů, nejen v oblasti fintech. Proč ČSOB takto podporuje firmy mimo její doménu? Jaké další startupy prošly akcelerátorem? A proč se vlastně startupy hlásí do Start it @ČSOB, když jim z něj nepřiteče žádná investice? Poslechněte si anglicky mluvený podcast (33 minut) Kate Syslové s Markétou Uhrovou.
Co v rozhovoru mimo jiné zaznělo?
23:00 Zakladatelé jsou dnes otevřenější a spolupracují více než dříve. Více přijímají zpětnou vazbu, vzrostla také jejich ochota požádat o pomoc.
29:55 Jsou mladí lidé líní? Někteří možná ano. Ale já poznávám studenty, kteří chtějí něčeho dosáhnout. (…) Je tu mladá generace, která chce něco udělat.
Tato epizoda je součástí série podcastů středoevropské platformy Startup Kitchen, kde se tvoří úspěšné recepty pro podnikatele, inovátory a obecně startupisty, kteří chtějí měnit svět k lepšímu. Startup Kitchen propojuje venture capital investory s nejnadějnějšími projekty ve střední Evropě.