Pizza zdarma může mít někdy nečekané následky. Aspoň v případě českého startupu Dronetag tomu tak bylo, jeho zakladatelé se v roce 2019 zúčastnili hackathonu, který stál u zrodu jejich firmy. Vidina jídla zadarmo na této akci dala vzniknout globálnímu hráči v oblasti identifikace dronů. Jeden z jeho zakladatelů, Lukáš Brchl, předvídal budoucnost s mnoha létajícími objekty, které bude potřebovat identifikovat a koordinovat. Nejen o vzniku Dronetagu promluvil Jan Jiroušek, jeho marketingový šéf a host podcastu Startup Kitchen Talk.
Firmě se rychle podařilo expandovat na globální trh. Její doménou už ale dávno není jen hardware, Dronetag dnes poskytuje širokou paletu řešení. Jeho malé zařízení připevněné k dronu vysílá informace o poloze, na zemi je zachytávají a zpracovávají přijímače Dronetagu. Startup tímto poskytuje řešení pilotům, jímž legislativa ukládá povinnost dálkově identifikovat jejich drony. Další významnou zákaznickou skupinou jsou dohledové orgány, které potřebují nástroje pro sledování provozu dronů.
Produkty Dronetagu našly uplatnění po celém světě, což by teoreticky mělo být snem každého startupu. Firma zaměřená také na hardware však čelí svým specifickým výzvám. Patří mezi ně například nedostatek mikročipů. Rozdílná regulace navíc brání Dronetagu nabízet globální unifikované řešení. Dokonce ani EU nemá jednotný regulační rámec pro drony, navzdory jejímu harmonizačnímu úsilí v mnoha jiných oblastech.
Válka na Ukrajině dokazuje, že se budoucí válčení bez dronů neobejde. Také Dronetag vidí v této oblasti významný zdroj svých příjmů. Vojáci se v současnosti potýkají s problémem správně identifikovat svoje drony na bojišti. Často proto eliminují i ty, od kterých jim nehrozí nebezpečí. Dronetag se proto účastní akcelerátoru NATO Diana, kde testuje řešení tohoto problému. Co přinese budoucnost dronům? Čím Dronetag naštval Američany? Jaké nepříjemné překvapení firmě připravil regulátor ve Spojených arabských emirátech? Poslechněte si anglicky mluvený podcast (49 minut), který s Janem Jirouškem vedl Andrew Gray, partner venture kapitálového fondu Tilia Impact Ventures.
Co v rozhovoru mimo jiné zaznělo?
3:00 „Uvedli jsme identifikační modul a poté jsme zjistili, že vysílání identifikačních dat lze využít nejen pro dodržování předpisů, ale i jinak, například na trhu s obrannými technologiemi. To jsou věci, které se stále učíme, protože trh s drony se rychle mění a každý týden je jiný.“
23:30 „Začali jsme jako hardwarová společnost, ale brzy budeme i softwarová společnost… Naše budoucnost spočívá v práci s daty, chceme se stát nejlepším dodavatelem dat z dronů na trhu.“
47:00 „Nepřestávejte objevovat. Začali jsme s hardwarem a pak jsme objevili jiné využití produktu. I když z toho nakonec nebudou peníze, něco se naučíme.“
Tato epizoda je součástí série podcastů středoevropské platformy Startup Kitchen, kde se tvoří úspěšné recepty pro podnikatele, inovátory a obecně startupisty, kteří chtějí měnit svět k lepšímu. Startup Kitchen propojuje venture capital investory s nejnadějnějšími projekty ve střední Evropě.