Zavedené firmy ze Západu zjišťují, že vstup na rozvíjející se trhy („emerging markets“) může někdy narazit na nečekané překážky. Přesvědčil se o tom například výrobce bílé techniky Bosch, kterému se nedařilo uvést svoje pračky v Bangladéši. Důvod? Jejich kabely se staly snadnou kořistí myší, častému problému bangladéšských domácností. Situaci vyřešila umělohmotná ochrana, kterou už myší zuby nepřekonaly, říká Marek Aldorf, Senior Program Manager působící v OSN. Aldorf byl hostem podcastu Startup Kitchen Talk, který moderuje Kateřina Syslová.
Poslechněte si podcast zde. (Článek pokračuje pod zvukovou stopou.)
Emerging markets ale také poskytují zajímavé růstové možnosti. Startupy na nich můžou rychle růst, protože je zde malá nabídka produktů a služeb a zároveň prostor pro inovace, jelikož v mnoha ohledech postrádá „legacy infrastructure“. Týká se to zejména chudých zemí střední Afriky. Potenciální zájemci však musejí počítat s nízkou kvalitou místní infrastruktury v některých regionech, a zároveň jiným způsobem přemýšlet o propagaci či distribuci. Zapomeňte na sociální média i televizi, v odlehlých regionech se informace šíří hlavně rádiem.
Také proto OSN věnuje v těchto zemích velkou pozornost vysílání rádiových stanic. Dozvídá se díky tomu o místních krizích jako povodně nebo spadlý most. Závislost na tomto médiu s sebou nese komplikace. Zdejší rádia vysílají v místních jazycích a dialektech, kterým OSN a jiné agentury a organizace potřebují rozumět. Umělá inteligence může částečně pomoci, nicméně velké jazykové modely se často netrénují na těchto „malých“ jazycích, a proto si některé modely musí vyvinout sama.
Rozvíjející se trhy dokážou i překvapit. Aldorf v podcastu zmiňuje fenomén „leapfrogging“, tedy přeskočení některých vývojových fází. Například zatímco vyspělý svět se stále často spoléhá na platby přes terminál, u mnohých afrických obchodníků můžete zaplatit pomocí technologie NFC („near-field communication“). Proč někteří afričtí startupisté zakládají firmy v USA? Na jaké aktivity se zaměřují agentury OSN v Africe? Poslechněte si anglicky mluvený podcast (36 minut) Kate Syslové s Markem Aldorfem.
Co v rozhovoru mimo jiné zaznělo?
02:00 Hodně zahraničních firem vnímá Afriku a další rozvíjející se trhy jako jeden celek. Afriku však tvoří mnoho různých populací, geografických oblastí, kultur a dalších aspektů, které je třeba zohlednit.
09:50 Mnoho afrických fintechových aplikací vám může na základě omezeného množství informací o vás poskytnout mikroúvěr během několika minut.
20:55 Dezinformace jsou problém všude. Na internetu se šíří rychleji, ale fungují i přes rádio.
Tato epizoda je součástí série podcastů středoevropské platformy Startup Kitchen, kde se tvoří úspěšné recepty pro podnikatele, inovátory a obecně startupisty, kteří chtějí měnit svět k lepšímu. Startup Kitchen propojuje venture capital investory s nejnadějnějšími projekty ve střední Evropě.