Internet věcí (IoT – Internet of Things) byl dříve pouhým moderním pojmem, dnes se ale stává realitou. I přesto, že jsme se za poslední dva roky posunuli k ohromnému počtu připojených zařízení z celého světa (v řádech desítek miliard), obchodníci si stále lámou hlavu nad tím, jak tuto novou technologii využít k ještě většímu navýšení příjmů.
Obchodníci, kteří již zainvestovali do této technologie, si dnes užívají množství výhod, jako je výkonnost produktů a jejich rychlé doplňování na skladě. Když nebereme v potaz obchodní giganty, jejich mnozí, především menší, konkurenti stále ani netuší, jak IoT ovlivňuje například oblast plateb.
Neformální obchodování se stává mainstreamem
I když vidíme, že je v současnosti více připojených zařízení (hodinky, oblečení, termostaty, auta atd.) než kdy dřív, stále jsou to chytré telefony, které jsou na nejvyšší příčce, co se týče spotřebitelské oblíbenosti pro nakupování. Mobilní obchodování se tak již dlouhou dobu pohybuje po vzestupné trajektorii, neboť se stále více zákazníků zapojuje do webroomingu a showroomingu. Vnímaví obchodníci již zaregistrovali tento trend a investovali do technologie, která zefektivňuje všudypřítomný obchod. Není totiž žádné tajemství, že zkušenosti s efektivní mobilní platbou bývají základem pro zvýšení příjmů.
Jak již bylo řečeno, typy mobilních plateb se neustále vyvíjí. Jednoduché transakce na reagujících mobilních webových stránkách jsou však už dávno překonané. Spotřebitelé proto hledají obchodníky, kteří přinesou business přímo k nim – skrze jimi preferovaný způsob. Aktuálně lze například vstoupit do neformálního obchodování, kde spotřebitelé mohou platit přes chat nebo hlasové chatboty. Spíše než pohybování se po obchodníkově mobilní síti tak mohou uživatelé jednoduše navázat kontakt se značkami skrze svou oblíbenou aplikaci (iMessage, Facebook Messenger a další), a dokonce i provést nákup.
Jak se umělá inteligence (AI – artificial intelligence) stává všudypřítomnou v oblasti plateb, začínají obchodníci investovat i do technologií, které párují AI s tradičními platformami pro zpracování plateb. Cílem je poskytnout spotřebitelům bezproblémové platební služby, které jdou až za hranici mobilních telefonů. Tyto nové technologie se využívají u hlasem ovládaných asistentů, jako je Google Home nebo Alexa od Amazonu. Uživatelé mohou hlasem podat žádost o nákup a s použitím platební karty a zadáním údajů pro doručení celou objednávku i dokončit.
Stále snazší a efektivnější platby se objevují jak na straně obchodníků, tak i samotných spotřebitelů. Tento způsob zkrátka zajišťuje rychlejší a jednodušší nákup, který dává platební zkušenosti nový rozměr.
Zabezpečení by mělo zůstat prioritou číslo jedna
Zatímco se tyto platby stávají více obvyklými, podvodníci neustále hledají jejich zranitelnost, které by mohli využít. Důležitým prvkem těchto plateb je to, že jsou pro autorizovaného držitele karty co nejsnazší. Vybalancování uživatelské zkušenosti a zabezpečení je však dlouhou dobu tvrdým oříškem. Poskytovatelé platebních karet proto spustili programy, v rámci nichž se snaží pomoci této snaze, zvláště v současnosti, kdy se IoT dostává do každodenního života spotřebitelů.
Příkladem budiž Visa Ready program, ve kterém jsou certifikovány a zabezpečovány platební zkušenosti vytvořené technologickými společnostmi a výrobci elektronických zařízení. Tento program umožňuje výrobcům zavést zabezpečené platby do zařízení, které vyrábí, což jim celý proces usnadňuje a zároveň nevystavuje spotřebitele riziku.
Společnost Visa spolupracovala s několika strategickými partnery, aby těmto výrobcům poskytla odborné vedení, co se týče implementace EMVCo platební tokenizace. Jelikož musí každé platební řešení implementované pomocí programu Visa Ready splnit jejich funkční a bezpečnostní standardy, koncoví uživatelé se mohou ujistit, že jejich citlivé údaje budou chráněny na nejvyšší možné úrovni.
Platební technologie již fungují tak, aby nabízely možnosti, při kterých není nutné obětovat bezpečnostní standardy. Dnes je tudíž investice do těchto technologií pro obchodníky, kteří myslí dopředu, jednou z nejzajímavějších možností.