(Aktualizováno 13:40) Pád letu Germanwings, který vedl ke smrti 150 lidí na palubě ve francouzských Aplách, byl úmyslem. Kopilot havarovaného letadla německých aerolinií Germanwings nepustil kapitána stroje zpět do kokpitu. Záměrně zahájil klesání a až do okamžiku nárazu byl naživu. Dnes to oznámila francouzská prokuratura.
Akcie Lufthansa v reakci na zprávu odepisují 4 %, Airbus procento (ve 13:20). Euro vůči americkému dolaru reaguje ústupem od 1,10.
Pasažéři až takřka do posledního okamžiku o kritické situaci nevěděli, výkřiky jsou na letovém záznamníku patrné až těsně před dopadem.
„Kopilot jednal záměrně,“ uvedla francouzská prokuratura. „Nebyl to normální pád, záměrně ho (kopilot) umožnil,“ dodala prokuratura. Zároveň uvedla, že nic nenasvědčuje tomu, že by úterní neštěstí bylo teroristickým činem.
Prokuratura uvedla, že kopilot se jmenoval Andreas Lubitz a bylo mu 28 let. Firma Lufthansa, která dceřinou společnost Germanwings vlastní, uvedla, že u nízkonákladových aerolinek byl Lubitz od roku 2013 a že absolvoval 630 letových hodin. O kapitánovi stroje je známo, že byl označován za zkušeného, pro Lufthansu a Germanwings pracoval přes deset let a že měl nalétáno více než 6000 hodin.
Kopilot zříceného německého letadla Germanwings nemohl zahájit klesání letadla omylem, tlačítko se muselo cíleně otočit, oznámil francouzský prokurátor Brice Robin. Stroj, který v úterý havaroval na jihu Francie, nicméně po celou dobu očividně letěl na autopilota.
Robin prohlásil, že kopilot záměrně nevpustil kapitána do kokpitu a cíleně zahájil klesání. Kapitán předal kopilotovi řízení, když odešel na toaletu. V té době letěl stroj na autopilota, v tomto režimu očividně setrval až do pádu. Kopilot měl podle vyšetřovatelů „evidentní vůli zničit letadlo“.
Na letovém záznamníku hovorů v kabině je podle vyšetřovatelů patrné, že prvních dvacet minut oba piloti vedou běžnou konverzaci, poté kapitán připravoval podklady na přistání, následně požádal kopilota, aby převzal řízení, a odešel na toaletu. Kopilot již poté kapitána do kokpitu nevpustil a zahájil záměrně klesání stroje. Na záznamníku je slyšet, že pilot v kokpitu sice neodpovídal na výzvy kapitána, ale normálně a bez patrných výkyvů dýchal.
Mluvčí Airbusu Stefan Schaffrath dnes uvedl, že přístup do pilotní kabiny z letounu byl zpřísněn v souladu s novými mezinárodními předpisy po útocích ve Spojených státech dne 11. září 2001. „Airbus inovoval dveře do kokpitu v souladu s mezinárodní regulací,“ řekl.