Nizozemská maloobchodní skupina Ahold a její belgický rival Delhaize oznámily, že jsou v počáteční fázi jednání o fúzi. Potvrdily tak spekulace, které se v minulých dnech objevily na finančních trzích. Spojením by vznikl maloobchodní obr za zhruba 25 miliard eur. Ahold je na českém trhu znám například značkou Albert, Delhaize z Čech před lety odešla se značkou Delvita.
„Tato jednání mohou, ale také nemusejí, vést k budoucí transakci. Firma bude nové skutečnosti zásadního významu, pokud se takové objeví, sdělovat v souladu s regulačními požadavky,“ stojí v krátkém sdělení, totožném pro obě strany možné transakce.
Ahold i Delhaize mají podobné aktivity. Jejich kořeny jsou v Beneluxu, působí ve střední a východní Evropě a velkou část tržeb vytvářejí ve Spojených státech. Delhaize provozuje v USA obchody Food Lion a Hannaford, Ahold pak obchody Stop&Shop a Giant.
Část analytiků zprávu o možném spojení vítá. Jiní ale podle agentury Reuters upozorňují, že spojení gigantů v maloobchodním sektoru jen málokdy přinese větší hodnotu akcionářům.
Zprávy o možné fúzi obou firem se objevily už v roce 2006. Tehdy však firmy byly jiné, Ahold se navíc zotavoval z účetního skandálu v USA. Od roku 2006 akcie Aholdu podávají lepší výkon než akcie Delhaize. Cena akcií Aholdu se od té doby ztrojnásobila, zatímco cena akcií Delhaize stoupla o zhruba polovinu. Tržní hodnota Aholdu je nyní dvojnásobná ve srovnání s hodnotou Delhaize.
Delhaize působí kromě Belgie a USA také v Lucembursku, Řecku, Rumunsku, Srbsku a v Indonésii. Celkem má 3410 obchodů. V minulosti působila firma i na českém trhu, kde provozovala 97 supermarketů Delvita. V roce 2007 je ale za zhruba 100 milionů eur prodala německé maloobchodní skupině REWE Group.
Ahold od roku 1991 působí i České republice, kde provozuje obchody Albert. Na konci loňského roku měl Ahold v USA, Nizozemsku a Česku celkem 3206 obchodů.