Nábytek se senzory a další vychytávky. Jak postavit ideální kancelář?


09:30 • 23. června 2019

Tagy: ČR, Coworking, cre8, Startup, Technologie, reality, Internet of Things, Virtuální realita, Rozšířená realita

Jak se budou vyvíjet a měnit kanceláře. Jaký vliv budou mít technologie, Internet věcí (IoT), virtuální a rozšířená realita, říká v rozhovoru pro server Roklen24 Jan Bastař, partner ve společnosti cre8, jež se zabývá interiérovým designem pracovního prostředí. Kancelář podle něj jako prostor pro socializování lidí, spolupráci a týmový spirit nezmizí. Díky technologiím se jen malinko změní. Budeme možná více s přístroji mluvit, než do nich ťukat, ale kdo ví.

Máte vy sám svoji oblíbenou židli? Doma i v práci?

Mojí oblíbenou židlí je Herman Miller. V práci žádnou svoji nemám. Nejraději mám Mirru, Sayl a Cosm, ale v domácí pracovně mám Aeron. Všechny naše židle jsou designovány na stejném ergonomickém principu, tzn., že je vlastně jedno, na které z nich sedíte.

Firma cre8 je na trhu devátým rokem. Kde jste působil předtím?

Před založením cre8 jsem působil v holandské firmě se stejným zaměřením. Po devíti letech jsem se z důvodů určitých interních změn rozhodl jít vlastní cestou.

Firma tedy vznikla v době finanční krize, kterou odstartoval pád Lehman Brothers. Jak to tehdy na trhu vypadalo?

Díky situaci na trhu v době ekonomické krize se přetrhávaly vazby mezi dodavateli, firmy hledaly odbytiště. My jsme se podívali na evropské a světové značky, které jsme chtěli prodávat. Specializujeme se na dodávání volného mobiliáře a při výběru jsme kladli důraz na design, důraz na výrobu s ekologickou filozofií a funkčnost produktů. Jednou ze značek, která nás mimořádně oslovila a kterou jsme chtěli na českém trhu prodávat, byl Herman Miller. V Čechách neměla tak silnou reputaci, i když je to na západě ikona v ergonomii mezi kancelářským vybavením. Chodili jsme za architekty a projektovými manažery a brand jim představovali. První firmou, kterou jsme jako cre8 podepsali, byla belgická firma BuzziSpace, která vyrábí veškeré produkty spojené s akustikou. Byla první svého druhu a za krátkou dobu deseti let se stala světovou společností s výrobou v USA a Asii.  Její produkty jsou 100% recyklovatelné.

Kolik máte nyní zaměstnanců? 

Od doby, kdy jsem začal sám s kolegou a pár vzorky v garáži a obrážel s autem firmy s pár židlemi, jsme se přesunuli do krásného showroomu s 12 kolegy.

Podle jakého klíče si vybíráte partnery? Máte nějaká kritéria, preference?

Každopádně to musí být partner, který nám bude lidsky sedět a jeho podpora na projektech a produktech bude stoprocentní. Takovou podporu se v cre8 snažíme poskytovat našim klientům, a tím pádem to samé musíme vyžadovat od dodavatele. Dalším kritériem je fakt, že se nám produkt líbí, věříme v něj a budeme ho rádi nabízet a prodávat.

Kdo byli první klienti cre8? Co objednávali?

Jedním z prvních klientů byl Skype, následoval NCR a Parker Hannifin. Dodávali jsme jim kompletně sedací nábytek, pracoviště včetně ergonomických ramen i veškeré relax zóny. Spousta dodávek se týkala akustiky. BuzziSpace měl na začátku existence pár produktů, ale mimořádně rychle své portfolio rozšířil a dnes mají v nabídce stovky produktů. Při prvních dodávkách byl zájem o akustické budky, a když jsme na výstavě uviděli producenta z Finska a podepsali s ním smlouvu, byli jsme první v Česku a možná i ve východní Evropě, kdo s nimi začal spolupracovat. Úspěch to byl a je extrémní. Je to mimořádný produkt a řeší mnoho problémů dnešních firem.

I tady u Vás v sídle cre8 je příjemné prostředí. Jaké produkty mají kolegové nejradši?

Nejde asi tak o produkty samotné, ale o celkovou atmosféru a funkčnost celého prostoru, který je navržen nám na míru dle konceptu Living Office, který také neustále propagujeme. Ale určitě nedáme dopustit na pracovní židle Herman Miller, ergonomická ramena CBS a budky Framery.

Můžete uvést tržby a zisk za loňský rok? Jak moc jste od počátku narostli?

První rok od založení cre8 jsme dosáhli sedmimilionového obratu, další jsme se dostali na 30 milionů, loni jsme skončili na 320 milionech.

V Praze v posledních letech vyrostla řada nových coworkingů. Změnily kulturu kanceláří?

Coworkingová centra mají rozhodně příjemnou atmosféru a zajímavý design. Úroveň vybavení mobiliáře je obecně v nižším standardu, časem bude muset dojít k posunu v oblasti ergonomie a kvality.

Jaké jsou nyní trendy? O jaký nábytek je největší zájem?

Největším trendem, jak to cítím já, je neformálnost v oblasti pracovního prostředí. Obrovský důraz se klade na akustický komfort a ergonomii pracovního místa. Klienti obecně chtějí podpořit firemní kulturu a být, díky situaci na trhu práce, atraktivnějším zaměstnavatelem. Na druhou stranu musí být neustále připraveni na vývoj trhu a i nábytek tyto změny musí reflektovat. To nahrává společnostem, jako jsme my, které mají široké portfolio produktů. Predikovat vývoj trhu a jak budou kanceláře firmy vypadat za půl roku, za rok či dva, je téměř nemožné.

Propagujete koncept „Living Office“. Můžete čtenářům vysvětlit, o co se jedná?

Jde o koncept, s kterým přišel a dal mu strukturu Herman Miller. HM je obecně nositelem trendů. Koncept klade důraz na podporu individuality člověka, týmovou práci a socializaci. Kanceláře by se měly stavět tak, aby si v nich našel každý své místo, formu práce, ať už mu vyhovuje sdílený prostor nebo má rád soukromí.

V každém hubu dnes najdeme odhlučněné telefonní budky. Zde máte taky jednu vystavenou. Na kolik vyjde? V čem se liší?

Akustické budky Framery jsou tím nejlepším na světovém trhu. Umíme stoprocentně odhlučnit telefonujícího člověka, případně jednací místo pro dva, čtyři až šest osob. Přitom zachováme maximální flexibilitu. Cenová úroveň odpovídá stavebním nákladům na postavení jednací místnosti klasickým způsobem a přitom je ve vašem majetku a můžete s ní neomezeně pohybovat. Taková budka je zaplacena už při prvním přesunu v rámci prostoru.

Liší se třeba požadavky IT firem a obchodních firem nebo bank?

U IT firem je větší tlak na hravé prostředí pro lidi, kteří tráví 90 procent času sezením za obrazovkou. Dále je zde větší důraz na ergonomii pracovního místa, například elektricky výškově stavitelné stoly, kvalitní ergonomické židle a v neposlední řadě na ramena na monitory, bez kterých vlastně o ergonomii nemůže být řeč.

Jaký je Váš názor na desk sharing?

U nás je to asi poměr 40/60. Ve firmě mají někteří lidé své stále místo, tzn. čtyři kolegové ze supportu a zbytek týmu, včetně mě, pracuje každý den tam, kde si přeje. Někdo využívá jedno až dvě místa a jiný neustále své místo mění.

Co si myslíte o digitálních nomádech? Pracujete někdy v kavárně?

Pracuji a při určité činnosti mi to stoprocentně vyhovuje. Některé činnosti rád dělám v práci kvůli spolupráci s kolegy a u některých jsem raději “sám” v kavárně. Někdy nemám kvůli cestování samozřejmě volbu. Obecně mi to vyhovuje… Každý je však jiný a měl by si vybrat způsob práce, který mu vyhovuje, a je v něm efektivní.

Jaká je vlastně hlavní cílová skupina cre8?

Jsou to hlavně architekti, projekt manažerské společnosti a korporace. Ale vyhovíme každému. U nás neexistuje pojem malý zákazník. Například lidem domů, či do domácí kanceláře, dodáme kolem 300 židlí ročně.

Jsou rozdíly mezi vybavením kanceláří v Česku a v zahraničí?

Nevidím podstatné rozdíly. Zahraniční projekty jsem dělal v minulosti i nyní a velké rozdíly nevidím. Jsem rád, že zahraniční společnosti již mají standardy postavené téměř stejně a nedělají rozdíly mezi Východem a Západem.

Jakým směrem se podle Vás budou vyvíjet kanceláře? Jaký vliv budou mít technologie, Internet věcí, virtuální a rozšířená realita….?

Skutečnou revolucí se může stát nástroj Live OS od výrobce Herman Miller. Princip spočívá v chytrém propojení nábytku, aplikace a dashboardu. Samotný nábytek v podání Live OS je vybavený senzory, které umí aktivně reagovat na změny v prostoru. Nábytek díky tomu například rozpozná, kdy je vhodná doba se posadit, nebo si naopak stoupnout v souladu s ergonomickými principy. Jedinečný je zejména fakt, že senzory vnímají, nejen jak dlouho sedíme, ale také jakým způsobem – umí vyhodnotit, zda máme tu správnou polohu a kdy a jak je třeba ji změnit.

Je to nástroj, který umí poradit lokálním i zahraničním facility a architektům, jak prostor využít. Kancelář jako prostor pro socializování lidí, spolupráci a týmový spirit nezmizí. Díky technologiím se malinko změní. Budeme možná více s přístroji mluvit, než do nich ťukat, ale kdo ví… Každopádně se na to těším.

Co byste poradil digitálním nomádům? Jak mají sedět?

To je velice obtížné, protože v kavárně vám nikdo ergonomickou židli nebo výškově stavitelný stůl nenabídne a práce na laptopu je také z ergonomického pohledu nevýhodná. Ideální je co nejčastěji měnit pozici a nosit s sebou alespoň externí klávesnici, myš a stojánek na laptop, aby byl co nejvíce ve výšce očí. Jeden takový, ultralehký, máme v nabídce.

Jan Bastař je podnikatel s dlouholetými zkušenostmi v oblasti výbavy interiérů kancelářských prostor, spoluzakladatel cre8. V roce 2010 založil společně s Michalem Havrdou společnost cre8, která se profesionálně zabývá zařizováním kanceláří s ohledem na design, funkčnost, ergonomii, akustiku a udržitelný rozvoj. Bohaté zkušenosti nasbíral také jako Head of Sales ve společnosti Ahrend, kde se pracovně poprvé potkal se svým pozdějším společníkem Michalem Havrdou. Je ženatý a má dvě děti.
Společnost cre8 se profesionálně zabývá výbavou interiérů kanceláří s důrazem na design, funkčnost, ergonomii, akustiku a udržitelný rozvoj. Projekt zakladatelů Jana Bastaře a Michala Havrdy poskytuje už od roku 2010 špičková řešení pro pracovní prostředí nejen tuzemských, ale i nadnárodních společností. Pražské firmě, jejíž tým se skládá z 13 lidí, se jen za poslední rok podařilo dodat vybavení kanceláří například pro PWC, KPMG, Amazon, Anect či SCS Software. cre8 jsou exkluzivními partnery nejlepších světových značek pro český a slovenský trh, např. Herman Miller, BuzziSpace nebo Framery.
Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.