Ještě lepší než třídění? Nakupovat jde i zcela Bezobalu


16:21 • 15. srpna 2019

Tagy: Bezobalu, ekologie, životní prostředí, zdraví, jídlo, Fundlift, ČR, equity crowdfunding

Postupně se začíná rozplývat mýtus o tom, jak všespásné je třídění odpadu a jeho recyklace. Proces recyklace v případě plastu nebo papíru není možné donekonečna opakovat. Stejně tak jako se vlákna papíru stále zkracují, papír mění vlastnosti a ztrácí kvalitu, až je nerecyklovatelný. I u plastu se vlastnosti recyklací mění a kvalita se snižuje. Znamená to, že i kvalitně vytříděné obaly skončí po nějaké době na skládce nebo ve spalovně, prozradila serveru Roklen24 Veronika Nováčková, ředitelka neziskové organizace Bezobalu. Ta šíří myšlenky a návody jak minimalizovat vznik odpadů mezi širokou veřejnost, firmy i školy formou přednášek, školení a dalších aktivit. V Praze najdete i tři prodejny Bezobalu, které nabízejí nebalené zboží a konkrétně tak naplňují jednu ze stěžejních oblastí zero waste filosofie.

Vaším posláním je šířit kulturu zero waste, tedy nulový odpad. Proto jste se rozhodli prodávat produkty bez obalu. V čem je tato cesta ekologičtější než klasická recyklace?

Když si představíte celou cestu recyklovaného obalu a porovnáte ji s bezobalovým nákupem, je to zjevné.

Pohybujeme se v oblasti potravin a drogerie. Balené výrobky mívají svůj vlastní obal, dál jsou často balené po kartonech nebo baleních, mnohdy zpevněných folií a na paletách se kumulované počty těchto balení převážejí většinou zpevněná další vrstvou nějaké folie nebo jinými obaly. Každý z těchto obalů musel být vyroben. Výroba s sebou nese náklady a dopady. Těžbu a dopravu surovin, samotnou výrobu obalu, při které se používá energie popř. voda, náklady na dopravu a vznik CO2.

Jak většina přímých obalů výrobku, tak těch, které se používají při štosování a přepravě hotových výrobků i surovin, je používána jednorázově. Pokud jsou obaly vyrobeny z materiálu, který je možné recyklovat, a jsou po použití správně roztříděny, dochází k recyklaci. V tu chvíli se do hry dostávají znovu náklady a CO2 při svozu na třídící linky a následné dopravě k samotné recyklaci. Proces recyklace v případě plastu nebo papíru není možné donekonečna opakovat. Stejně tak jako se vlákna papíru stále zkracují, papír mění vlastnosti a ztrácí kvalitu, až je nerecyklovatelný. I u plastu se vlastnosti recyklací mění a kvalita se snižuje. Znamená to, že i kvalitně vytříděné obaly skončí po nějaké době na skládce nebo ve spalovně. A to tu operujeme s předpokladem, že třídění proběhne, jak má, a obal neskončí v popelnici na směsný odpad.

A teď zero waste, kde se namísto jednorázového používá opakovatelně použitelné. Ale nejen to, ten koncept je o hodně širší. Přistupuje ke zdrojům šetrně, minimalizuje i spotřebu, zabývá se tím, co vůbec do toho koloběhu užívání nechá vstoupit – už na vstupu odmítá množství věcí a zboží, které nejsou nutné nebo jsou špatně využitelné.

I opakovatelně použitelné nádoby a obaly, které si k nám do obchodu lidé nosí a nakupují do nich, prošly samozřejmě procesem výroby. Netvrdíme, že se nemůže stát, že je tento proces zatížen větší spotřebou vody, energie apod. než podobné jednorázové obaly. Při každém opakovaném použití se tohle číslo ale postupně snižuje. A někdy je to smysluplné už od začátku. Prací gel si koupíte v plastové lahvi jednou a doplňovat ho do stejné lahve můžete až do smrti. Roli také hraje, kde sklenice nebo plastová dóza skončí v momentě, kdy doslouží. Pokud slouží roky a pak skončí v tříděném odpadu, tak to samozřejmě dává smysl.

Pojďme o krok dál od zákazníků k dodavatelům. V dodavatelské oblasti se ušetří výrazný objem obalů. Bezobalu používá vratné obaly kdykoli je to možné (a je to možné ve spoustě případů). Jedná se o různé boxy, dózy, kanystry a kyblíky, které kolují mezi námi a dodavateli. Do skladu se dostanou plné a po spotřebování zboží je prázdné vracíme při další dodávce dodavateli, který je vyčistí a připraví pro další použití. Žádné folie, kartony, krabice ani fixační folie.

Nadměrná produkce odpadu, včetně toho obalového, představuje jednu z hrozeb konzumní společnosti. Máte pocit, že Češi si nyní začínají tento problém více uvědomovat? Máte informace, jak jsme na tom například v porovnání se zahraničím?

Pro nás to není snadné říct. Žijeme tak trochu v bublině. Máme okolo sebe zákazníky a spolupracovníky, kteří smýšlejí podobně. Bezobalu se vás nemůže nedotknout i osobně. Vlastně je to možná i předpoklad k tomu, stát se jeho součástí. A tak bývají ovlivněny i naše rodiny a přátelé. Díky tomu se zdá, že počet uvědomělých stoupá. Po republice vznikají nové a nové bezobalové obchody a zájem o naše Školení pro zájemce o otevření bezobalového obchodu trvá a nepolevuje.

Jako neziskovka se třemi bezobalovými prodejnami jsme stále ještě první a vlajkovou lodí zero waste, ale vedle toho vzniká spousta dalších iniciativ a snah, které myšlenky zero waste a bezobalového nakupování šíří. Na druhou stranu, není vhodné usínat na vavřínech. Klimatická změna, plastové ostrovy v moři, rostoucí skládky – to vše je rozjetý vlak a je třeba mohutné změny k tomu, aby se vychýlil ze směru, kam teď míří.

Co nás těší, je, že se začíná rozplývat mýtus o tom, jak všespásné je třídění a recyklace (viz první otázka). Skvělé je i to, že charakter dnešní doby má i svoji pozitivní tvář a některé průšvihy se nedají tutlat dlouho – už například vyplavalo na povrch, jaká je pravda o bioplastech a že je nebezpečné jimi nahrazovat jednorázové plasty. S jednorázovostí se musí skončit a ne hledat pro ni vhodný materiál. Spousta lidí už si to uvědomuje. Větší množství lidí se učí nepoužívat finance k nadspotřebě, ale dopřávat si a podporovat spíše kvalitu, udržitelnost, šetrnost.

Bezobalu má v Praze už tři prodejny, které nabízejí jak běžné potraviny, tak různé dobroty i nápoje. Znamená to, že pokud chceme udělat běžný nákup domů, základní suroviny nakoupíme u vás, a do supermarketu už nemusíme?

Přesně tak. Pokud se obejdete bez masa a masných výrobků, nakoupíte u nás prakticky vše. Oleje, luštěniny, obiloviny, vločky, mléčné výrobky, pečivo, koření, nápoje, dobroty, kosmetiku, drogerii… Když si bezobalové nakupování oblíbíte, je možné, že do běžného obchodu zavítáte už pouze pro toaletní papír, popřípadě zmiňované maso.

Čím se ještě váš sortiment odlišuje od toho, který najdeme v běžných obchodech? Seženeme u vás také něco speciálního?

Zajímavá otázka. Nejen že zamezujeme vzniku odpadu, ale také se držíme kvality a udržitelnosti. Kvalita, smysl a udržitelnost, to je u nás to něco „speciálního“. Gumoví medvídci bez želatiny a cukru, barvené a ochucené skutečnou ovocnou šťávou, 60 procent potravin v biokvalitě, ekodrogerie, která neubližuje životnímu prostředí…

Ale máte pravdu - jednu extra specialitu máme. Vyjma možnosti namlít si na prodejně na Hradčanské kávu nebo čerstvou mouku jsme do nejnovější prodejny v Radhošťské ulici pořídili mlýnek na ořechy. Čerstvé arašídové máslo se stalo nejprodávanější položkou sortimentu a předčilo i standardně nejúspěšnější kešu ořechy. Teď čerstvě jsme tuhle možnost dali i zákazníkům na Hradčanské.

Kromě potravin prodáváte i stáčenou drogerii a kosmetiku. Jak velký je o to zájem?

Ano, ve vlastních obalech si od nás zákazníci odnášejí stáčenou ekodrogerii, tuhé i tekuté šampony, mýdla, krémy nebo dokonce zubní pastu. O výrobky je velký zájem, protože jsou kvalitní. Nabízíme přírodní kosmetiku a ekodrogerii. Dodavatelé procházejí výběrem s jasnými pravidly. Před tím, než nabídneme kosmetiku k prodeji, složení jednotlivých výrobků necháme posoudit pracovnicí v oboru biochemie. Zajímá nás především, co se děje s jednotlivými složkami poté, co se dostanou do přírody. Ty, které nejsou odbouratelné a v životním prostředí by dělaly paseku, na pultech Bezobalu nenajdete.

Jednotlivými přípravky a hotovou kosmetikou nabídka nekončí. Na své si tu přijdou začátečníci i pokročilí v oblasti domácí výroby kosmetiky. Za pomoci bezobalových surovin si můžete sami vyrobit produkty od pudru a deodorantu až po kondicionér nebo pleťovou masku. Základní recepty jsou popsány přímo v prodejně, a tak tvořiví a zvídaví zákazníci odcházejí vybavení bambuckým a kakaovým máslem, sodou, jíly a pečujícími oleji, jejichž nabídka tu je, dá se říct, nadstandardní.

Domácí výroba je plná zážitků a objevování. Je to taky perfektní tip pro ty, kdo se nechtějí vzdát přírodní nebalené kosmetiky a současně zrovna přemýšlejí nad každou vydanou korunou. Nebo perfektní startovní pole pro ty, kteří se nakupovat bez obalu ještě trochu ostýchají. Nákupy do koupelny a na údržbu domácnosti se často plánují lépe než ty potravinové, a jejich zásoby dlouho vydrží.

Jak vlastně probíhá nákup v takové bezobalové prodejně? Co si s sebou zákazník musí přinést?

Není to tak složité, jak by se mohlo zdát. Pravidelný zákazník si většinou nákup plánuje a přináší si svoje nádoby a obaly na to, co chce nakoupit. Po příchodu je zváží na zákaznické váze, pak do nich nakoupí a prodavačky potom zváží nakoupené zboží a odečtou váhu nádob. Tak je to v samoobslužných prodejnách Flořák a Hradčanská, kde si zákazníci nabírají a nasýpají zboží sami (až na omezenou část sortimentu, kterou naváží prodavačky za pultem – to jsou zejména chlazené potraviny, čaje apod.). Při nákupu v obslužné prodejně v Bělehradské ulici prodavačky nabírají zboží podle přání zákazníka a plní jej do donesených nádob a obalů.

Na nákup tedy potřebujete plán nebo představu o tom, co jdete koupit, a k tomu adekvátní množství a typ nádob a obalů. Pokud ale na něco zapomenete, nebo to naopak se sklenicemi přeženete, je tu tzv. bazar sklenic, ve kterém najdete přebytky sklenic ostatních zákazníků, nebo tu můžete nechat ty svoje. Ty poslouží i v momentě, kdy se v prodejně ocitnete prvně a náhodou a hned si zatoužíte něco odnést.

Financování získané prostřednictvím Fundliftu jste použili na otevření poslední z nich, v ulici Radhošťská na Praze 3. Vaše první dvě prodejny se nacházejí v Bělehradské ulici na Praze 2 a v ulici Pod kaštany na Praze 6. Vypadá to v každé podobně, nebo jsou v něčem rozdílné?

Jak už je uvedeno výše, Hradčanská a Flořák jsou samoobslužné, na rozdíl od Bělehradské. Ta je i nejmenší, a má tudíž nejužší sortiment. Nenajdete tam třeba stáčenou drogerii. Jinak jsou si prodejny podobné.

Vaše kampaň na Fundliftu patřila k nejrychleji zafinancovaným projektům. Na novou prodejnu se vám za pouhých 30 hodin povedlo nasbírat 3,5 milionů Kč. To znamená vysoký zájem investorů. Plánujete aktuálně svoji prodejní síť dále rozšiřovat, třeba i mimo Prahu? Mohou se investoři těšit na další příležitost podílet se na tom, co děláte?

Ano, rádi bychom se dál rozvíjeli. V oblasti bezobalového prodeje je kam se rozvíjet co do sortimentu, aktivit i prodejní sítě. Máme spoustu nápadů a ne všechny je možné realizovat. Mimo Prahu se zatím nechystáme. Hledáme prostory v Praze, které by nám umožňovaly zrealizovat nějakou z možností, kterými jsme se rozhodli jít. Až vhodný prostor najdeme, budou mít naši zákazníci i investoři znovu možnost podílet se aktivně na podpoře minimalizace odpadu.

Je možné podpořit aktivity vaší neziskové organizace i jiným způsobem? Jak ještě kromě provozování bezobalových prodejen pomáháte světu od odpadu?

Ano, je tu několik způsobů, jak nás podpořit. Oceníme účast na dobrovolnických projektech a osvětové činnosti. Také si moc ceníme toho, když fanoušci zero waste životního stylu mluví o tom, co děláme, a doporučují naše služby, včetně bezobalového prodeje, dalším lidem ve svém okolí.

Jako jednotlivci se můžete stát dobrovolníky a pomáhat nám na akcích, či ambasadory, kteří osvětovou činnost zajišťují na školách. Jako zaměstnanci nebo zaměstnavatelé se můžete zapříčinit o to, aby zero waste prorostlo i do vaší firemní kultury. Nabízíme pro to různé workshopy, zero waste firemní snídaně a podobně. Pro firmy je pak vhodné také partnerství.

Kromě bezobalového prodeje máme v portfoliu také paletu osvětové činnosti – přednášky pro veřejnost i firmy, firemní workshopy a balíčky. Speciální je oblast osvěty na pražských školách, se kterou nám pomáhají výše zmínění ambasadoři zero waste. Pro zájemce o otevření bezobalových obchodů pořádáme perfektní školení. Pomocí konference jsme se také pokusili propojit lidi s podobným zájmem a zprostředkovat jim hlubší vhledy v oblasti, kterou se zabýváme. Právě jsme se vrhli i na praktičtější práci, na proměnu Karlínského Přístavu 18 600 v Zero Waste Point.

Přestože se smýšlení lidí daří postupně měnit, obalů je kolem nás pořád víc než dost. Čeho byste v Bezobalu chtěli dosáhnout do budoucna?

Všeobecně bychom rádi docílili toho, že bude pro širokou veřejnost o poznání běžnější uvědomovat si kontext svého spotřebitelského konání v ekologickém ohledu. Za stěžejní považujeme hlubší poznání rozdílů mezi ekologickým a konvenčním zemědělstvím a vědomí o tom, jak je to s obaly a odpadem, s dopravou nebo rozložením a tokem financí ve světě obchodu. Samozřejmě je naším cílem, aby lidé tyto informace následně zohledňovali při nákupu a v každodenním jednání. To je předpoklad pro udržitelnost, kterou bychom přáli nám i planetě.

Bezobalu je značkou bezobalových prodejen, které se hlásí ke konceptu zero waste, tedy nulového odpadu, stejně jako stejnojmenná nezisková organizace. Tyto obchody, jež se chtějí zcela vyhnout používání jednorázových obalů, jsou vůbec prvními svého druhu v Praze, kde již fungují tři pobočky. Organizace Bezobalu zároveň představuje průkopníka v šíření filozofie bezobalového nakupování v Česku v několika formách. Vzdělává veřejnost v oblasti předcházení vzniku odpadu a školí zájemce o provozování bezobalových prodejen.
RSS

Je absolventkou Národohospodářské fakulty a Fakulty financí a účetnictví Vysoké školy ekonomické v Praze. Zajímá se o behaviorální ekonomii a finance.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.