Bezpilotní letectví je na úplném začátku. Jako internet před 25 lety


10:06 • 27. září 2018

Tagy: Primoco UAV, START, Pražská burza, ipo, letecká doprava, Finsko

Bezpilotní letectví je na úplném začátku, tak jako internet před 25 lety. V současné době vznikají první úspěšné společnosti, které dokáží na globální úrovni poskytovat civilní, průmyslová řešení v konkurenci proti klasickým helikoptérám. Serveru Roklen24 to v rozhovoru řekl Ladislav Semetkovský, generální ředitel a zakladatel Primoco UAV,  která vyvíjí, vyrábí a prodává civilní bezpilotní letoun. Firma nyní míří na trh pražské burzy START.

Můžete čtenářům Roklen24 přiblížit a popsat Bezpilotní letoun Primoco UAV?

Primoco UAV vyvíjí, vyrábí a prodává civilní bezpilotní letoun. Jedná se o celokompozitový letoun o maximální vzletové váze 150 kilogramů, vytrvalosti 10 hodin a plně automatického vzletu a přistání. Pohon letounu zajišťuje vlastní spalovací motor o výkonu 50 HP. Primární určení letounů je ochrana ropovodů, plynovodů, hranice, pobřeží. Díky velké užitné váze až 50 kg můžeme implementovat téměř jakoukoliv technologii, například laserový scanner LIDAR, hyperspektrální kamery atd.

Kolik těchto letounů jste již vyrobili a kdo je využívá?

K dnešnímu dni máme vyrobeno 50 letounů. V letošním roce jsem dodali letouny do Malajsie pro ochranu pobřeží a v říjnu předáváme letouny africkému klientu. V nejbližších dnech očekáváme podpis velkého kontraktu v objemu 60 letounů pro klienta na blízkém východě.

Výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV úspěšně plní nové mise

Pro řízení výroby a provoz bezpilotních letounů máte vlastní software. Jak dlouho jste software vyvíjeli?

Letoun a všechny systémy jsme vyvíjeli, testovali a certifikovali tři roky. Větší část komponent je vyráběná naší společností, včetně spalovacího motoru.

Uvádíte, že očekáváte změnu paradigmatu v leteckém systému? V čem bude spočívat?

Bezpilotní letectví je na úplném začátku, tak jako internet před 25 lety. V současné době vznikají první úspěšné společnosti, které dokáží na globální úrovni poskytovat civilní, průmyslová řešení v konkurenci proti klasickým helikoptérám atd. Primoco UAV patří mezi ně. Samozřejmě se v tomto smyslu bude vyvíjet legislativa a normy, letectví je obecně velmi konservativní obor s důrazem na spolehlivost a bezpečnost.

Na co chcete použít peníze, pro které si jdete na burzu? Co nabízíte investorům? Proč by měli do Primoca dát své peníze?

Hledáme investora, který vidí příležitost v bezpilotním letectví, vidí, že Primoco UAV není projekt, ale hotový produkt s klienty, výnosy a profitem. A to jsme na samém začátku našich cílů. Vstupujeme na burzu ze dvou důvodů. Chceme být „public company“ z důvodů kredibility a image společnosti, neboť náš konečný klient je obvykle nadnárodní společnost nebo vlády. Za druhé chceme získat prostředky na stavbu vlastního výrobního závodu s letištěm. Plán v horizontu pěti let je jeden letoun za den, dnes vyrábíme jeden letoun za týden. Akcionářům nabízíme významný růst hodnoty akcií v budoucích letech a dividendovou politiku, pravděpodobně již od roku 2019.

Trh START: Burza otevřela objednávky pro firmy Primoco a UDI

Můžete krátce záměr dividendové politiky přiblížit?

Představujeme si vyplácení dividend ze zisku v roce 2019. A samozřejmě každý další rok.

Premiér Andrej Babiš (ANO) v srpnu uvedl, že chce nabídnout drony evropským zemím pro kontrolu migrace. Je zde nějaký posun?

O letoun projevila zájem Malta a v současné době se připravuje mezivládní dohoda obou stran.

Letoun Primoco UAV model One 100 absolvoval v červenci ve Finsku plně autonomní BVLOS let za účelem analýzy půdy hyperspektrální kamerou a současně získal jako první bezpilotní prostředek o vzletové váze 100 kg povolení užívat vzdušný prostor Finska.

Ano. Je to „precedens“ v rámci EU. Nicméně v každé zemi, kde začínáme létat, nikdy žádný větší bezpilotní letoun nelétal.

Ladislav Semetkovský založil v roce 1997 společnost Media Online, která se stala v průběhu deseti let největším lifestyle vydavatelem portálů o bydlení a stavění v regionech Česká republika, Slovensko, Německo, Rakousko a Ruská Federace. Hlavní značky představovaly TVUJDUM.CZ, TVOJDOM.SK, DEINWOHNEN.DE, DEINWOHNEN.AT a DOBROPOZALOVAT.RU. Kromě portálového podnikání zároveň úspěšně poskytoval středním a mezinárodním společnostem eBusiness řešení v regionu CEE. V roce 2007 prodal všechny vydavatelské aktivity finskému koncernu SanomaWSOY.
V roce 2007 se Ladislav Semetkovský začal věnovat rozvoji nových aktivit v Rusku a Číně, zejména vývoji úspěšného portálu o cestování  RUSSIAN TRAVELLER.RU a  CHINESE TRAVELLER.CN. Od roku 2007 si oba portály našly nové zákazníky v 60 zemích světa a dnes je RUSSIAN TRAVELLER.RU největší ruský portál o cestování.
Společnost Primoco Investments vlastní i další elektronická média STROITELSTVO365.RU, RUSSIAN RUNNER.RU a online služby REF.IO a FLIGHT OPERATION  SYSTEM.COM.
V roce 2014 Ladislav Semetkovský založil společnost Primoco UAV, která vyvíjí, vyrábí a prodává jeden z největších civilních bezpilotních letounů na světě. Ke klíčovým vlastnostem letounu patří zejména jeho velikost, výdrž 10 hodin, dolet 1500 km a plně automatický vzlet i přistání. Společnost nachází uplatnění zejména v energetice, zemědělství, při ochraně hranic, pátrání a záchranářských činnostech. Společnost Primoco UAV získala v roce 2015 a 2016 ocenění za inovace a technologie v rámci TOP 100 nejlepších společností v České republice.V roce 2013 vydal první knihu BYZNYS V RUSKU, která je průvodcem podnikatelům, jak úspěšně expandovat v Ruské Federaci. Ladislav Semetkovský je privátní pilot pístových a turbínových letounů a sběratel 8-bitových počítačů. 
Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Top zprávy



Kurzy k článku
PX

;


Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.