Výkon, lepší brzdy, stabilita, bezpečnost. Jak má vypadat správně „vytuněné“ auto?


09:24 • 18. srpna 2019

Tagy: ČR, automoto, Automobilky, Praha

Tuning car. To je upravené, tedy jiné než sériové, auto. Úprava může být drobná, kosmetická, stejně tak brutální, kdy nepoznáte ani o jaký model auta na začátku šlo, říká v rozhovoru pro serveru Roklen24 Martin Apeltauer, pořadatel 8. ročníku výstavy Escape6 Prague Car Festival. Správně udělaný tuning dá autu vyšší výkon, lepší brzdný účinek a stabilitu na silnici. Proto se auto stává i bezpečnější, dodává.

S jakým autem nyní jezdíte vy?

Aktuálně Ford Focus ST MK2, ročník 2006. Byl to můj sen od mládí a při dobré péči je to i přes své stáří skvělé auto.

Pamatujete si na autoškolu? S jakým autem jste si dělal řidičák?

Pamatuji si to vcelku dobře, protože jsem se nemohl dlouho dočkat. Závěrečnou zkoušku jsem dělal v den mých 18. narozenin. Tehdy se jezdilo s Favoritem a myslel jsem si, že je to fakt skvělé auto.

A jaké bylo Vaše první vlastní auto?

To už byla Škoda Felicia a pak ještě několikrát. Přeci jen se jednalo o relativně dostupné a spolehlivé auto, se kterým jsme s kamarády procestovali Evropu.

Jak dlouho se v prostředí kolem aut pohybujete?

Minimálně od 15 let, kdy jsem jako brigádník jezdil pomáhat s organizací okruhových závodů v Čechách i po Evropě. Tenkrát se jednalo hlavně o pohárové závody Ford, které byly velmi populární.

Vyzkoušel jste všechny Fordy?

Všechny určitě ne, ale spoustu ano. Když to sečtu, tak jsem do dneška vlastnil už devět různých Fordů.

Jaká je vlastně komunita lidí kolem tuningových aut?

Žije si svým životem, protože se jedná o opravdové fanoušky. Pro většinu z nich je právě to jeho auto nejlepší, jeho značka dílů, kosmetiky nebo oblečení stejně tak. Ale na druhou stranu je to velice soudržná komunita, která se pravidelně schází na různých akcích a vydrží tam sedět a diskutovat i několik dnů.

Které státy jsou, co se týče tuningu, na špici?

Kolem nás určitě Německo, ale i třeba Polsko. Celosvětově pak USA a Japonsko, kde jsou často opravdu bláznivá auta.

Existuje přesná definice „Tuning car“?

Jedná se o upravené, tedy jiné než sériové, auto. Úprava může být drobná, kosmetická, stejně tak brutální, kdy nepoznáte ani o jaký model auta na začátku šlo. V každém případě by ale mělo jít o vylepšení auta po vzhledové, případně technické stránce. Správně udělaný tuning dá autu vyšší výkon, lepší brzdný účinek a stabilitu na silnici. Proto se auto stává i bezpečnější.

Co pak je „Racing car“, „Classic car“ nebo „American Classic“?

Jsou to různé skupiny aut i jejich fanoušků. Jde tady o závodní, věkem starší nebo americká vozidla. Ta závodní mohou být určená pro jízdu na silnici nebo třeba jen na okruhu. Klasická jsou jak předválečná, tak auta z 80. let. Česká definice veterána je stáří 30 a více let. Dnes tedy auta z 90 let patří už mezi veterány. U "amerik" je to podobné, mohou to být jak koráby z 50. let, tak dnešní třeba sportovní model Fordu Mustang.

Jaké je historie Prague Car Festivalu? Kdo za nápadem zorganizovat takovou akci přišel?

První ročník výstavy se konal v roce 2012. Stáli za ním vlastně tři lidé. Já se zkušeností s desetiletým pořádáním tuningového srazu Fashion Cars. A také Aleš Darebník a Petr Matouš - zakladatelé soutěže Tuning Cup, svého času jedinečného projektu v ČR. Na prvním ročníku Prague Car Festivalu měl Tuning Cup jak své finále, tak derniéru.

Jak vzpomínáte na první ročníky Prague Car Festivalu?

S úsměvem. Bylo to super, plné nadšení, úspěchů i neúspěchů, a také velkých investic. Akce podobného rozsahu potřebuje mnoho let dotovat, aby ji bylo možné rozvíjet. A buď to vyjde, nebo ne.

Můžete jmenovat další podobné akce v ČR?

Se stejným zaměřením není žádná, s podobným třeba Legendy. Pak už se jedná spíše o menší akce, protože situace v automobilovém průmyslu není jednoduchá.

Co všechno jste letos pro návštěvníky připravili? Co nabídne sobota a co neděle?

Je to téměř 800 exponátů v podobě aut různých typů a bohatý doprovodný program. Na své si přijdou především fanoušci tuningu, protože se jedná o exponáty opravdu evropské úrovně. Stejně tak milovníci sportovních aut, kteří ocení třeba výstavní premiéru vozu AMG GT R PRO, kterého se po celém světě vyrobí jen 750 kusů. Kdo má rád adrenalin, může se svézt s některým ze supersportů, využít Drift Taxi nebo jízdu Rally speciálem. Děti si mohou vyzkoušet různá hřiště, šlapadla, dílničky, simulátory a herní konzole. Program je stejný po oba dva dny. V neděli jsou navíc vyhlášení soutěží a předání ocenění pro některé zúčastněné.

Jaká ocenění si účastníci festivalu mohou letos odnést?

Vyhlásíme takzvané Top 12, což je 12 zajímavých projektů s přínosem pro úroveň akce. Rozhodující je pohled nás jako organizátora.

Festivalu se dříve účastnili také studenti z Mladé Boleslavi. Připravili si něco také pro letošní ročník?

Je to opět představení jejich unikátního projektu, letos pod názvem Mountiaq. Jedná se o volnočasový pick-up postavený na základě automobilu Škoda Kodiaq.

Součástí festivalu je také soutěž krásy. O co budou dívky bojovat? Na co se můžou návštěvníci těšit?

Letos se poprvé bude soutěžit o titul Miss Tuning. Ten získá jedna ze 12 účastnic, které jsou zároveň finalistky soutěže Miss České republiky. Jedná se tedy o prestižní soutěž a bezesporu krásné dívky, které budou po celou dobu výstavy také pózovat u vybraných exponátů.

Tuningová auta a krásné ženy… Jak moc to podle Vás patří k sobě?

Určitě patří a doufám, že ještě dlouho bude. Bohužel trend je v mnoha případech jiný. Na prestižních světových autosalonech jsou dnes dívky většinou v dlouhých sukních, občas jsou dokonce nahrazené mladými muži. Na velké ceně Formule 1 dnes už také neuvidíte dlouhá desetiletí obdivované Grid Girl. Bohužel, některé věci se mění a nemusí to být vždy k lepšímu.

Máte rád filmy z prostředí kolem aut? Můžete jmenovat?

Mám a moc. Jsou to třeba první díly Rychle a zběsile, určitě taky 60 sekund.

Mění se podle Vás vztah Čechů k autům? Od roku 1990 a v posledních několika letech?

Určitě mění. Už to není tak moc o pocitech, hýčkání, opravách doma v garáži. Naopak se to stává spotřební věcí bez citového pouta. Stále je ale dost fanoušků, pro které jsou auta vášní a my pro ně rádi pořádáme akci, kde si přijdou na své.

Martin Apeltauer se narodil 1977 v Pardubicích. Absolvoval střední průmyslovou školu. Pracoval v reklamní agentuře Sport-Press v Praze. Od roku 2000 je majitelem společnosti Agentura M-S-P se zaměřením na reklamu, grafiku, tisk, výstavnictví a organizaci akcí. Od roku 2018 je spolumajitelem společnosti Upscale Team, která pořádá výstavy Racing Expo a Classic Expo. Je spoluzakladatelem neziskové organizace Tuning bezpečně, která má za cíl vzdělání a osvětu v oblasti tuningu a bezpečnosti silničního provozu. V roce 2019 se stal spoluzakladatelem projektu Autoškola jinak, který přináší unikátní možnost absolvování autoškoly s cílem lepších teoretických znalostí, praktických dovedností a následného několikaletého vzdělávání čerstvých držitelů řidičského oprávnění.

 

 

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.