Pár kliknutí, méně excelu. Xeelo se hodí všude


17:34 • 2. dubna 2019

Tagy: ČR, Intelligent Studios, Xeelo, Fundlift, Digitalizace, média, Německo, Polsko, crowdfunding

Platforma Xeelo dokáže spravovat firemní data na jednom místě a zbavit firmy několika verzí dat. Eliminuje manuální práci zaměstnanců, kterých je dnes navíc zoufalý nedostatek. Automatizuje části procesu, kde je to možné. Serveru Roklen24 to řekl Martin Jaroš, CEO firmy Intelligent Studios. Podle něj se Xeelo hodí v podstatě všude. Každá firma totiž od určité velikosti potřebuje schvalovat nákupní objednávky, faktury, žádosti o nového zaměstnance nebo spravovat majetek, vozový park.

Vystudoval jste vysokou školu v Austrálii. Titul MBA jste získal na prestižní škole v New Yorku. Ve společnosti Shell jste se postupně dopracoval až do pozice finančního ředitele pro ČR a Slovensko. Co Vás přimělo k tomu pustit se do podnikání s Intelligent Studios?

Po tom finančním řediteli následovala popravdě ještě jedna etapa, kdy jsem měl v Shellu pět let na starosti projekt, v rámci kterého se budoval celosvětový datový sklad a manažerský informační systém. Problém byl, že čím výše jsem se dostal, tím více jsem měl politicky svázané ruce. Bylo velmi těžké prosadit selský rozum a dodat použitelné řešení v rozumném časovém i finančním rámci, které navíc jednotlivé země tak nutně potřebovaly. Když jsem se bavil se známými z jiných globálních korporací, došel jsem k závěru, že je to vlastně všude stejné, a tak jsem se chtěl věnovat lidem a firmám, které to myslí s implementacemi systémů vážně. Zkrátka jsem si chtěl vybírat, pro koho pracuji a komu pomáhám.

Jak vzpomínáte na začátky?

Začátky nebývají nikdy lehké, ale hodně nás hnala kupředu chuť vybudovat něco, co tady do té doby chybělo. Nemám teď na mysli jen Xeelo – tenhle nápad se zrodil až později. Myslím tím spíš firmu s globální zkušeností a schopností dodávat mezinárodní projekty, která rozumí potřebám velkých firem a dokáže jim pomoct. K tomu potřebujete mít kolem sebe lidi, kteří si takovými projekty v minulosti prošli nebo je přímo řídili. V tomto ohledu mi ohromně pomohla zkušenost z firem, kde jsem předtím působil, a síť špičkových lidí, kterou jsem si za tu dobu vybudoval.  

Jak jste se seznámil s kolegou Tomáše Belákem?

Tomáš je právě jedním z těch, které jsem měl možnost poznat v Shellu. Původně nastoupil do mého týmu pro implementaci ERP systému ve východní Evropě, tehdy ještě jako student na vysoké škole. Okamžitě bylo jasné, že přemýšlí mnohem komplexněji než ostatní. Když jsem z Shellu odešel a pustil se do prvního implementačního projektu pod Intelligent Studios, tak byl první, koho jsem oslovil. Tomáš má neuvěřitelné analytické a systémové myšlení a díky tomu je Xeelo nástrojem, který dnes v řadě ohledů překonává i velkou mezinárodní konkurenci.

Kdo byl váš první velký klient?

Prvním velkým klientem byla skupina CME, která vlastní např. televizi Nova a operuje v okolních zemích střední a východní Evropy. V CME jsem byl původně vybrán k tomu, abych nezávisle zhodnotil stav ERP (Enterprise Resource Planningprojektu), a po pár měsících jsme se dohodli na tom, že ho celý převezmu. Problémy, které jsem řešil v Shellu s datovým skladem, se objevily i u firmy CME. V roce 2014 jsme na trhu začali hledat nějaké hotové produkty, kterými by se daly problémy vyřešit. O pár let dříve – tehdy ještě během naší působnosti v Shellu – jsme začali vyvíjet vlastní řešení, protože žádné takové jednoduše nebylo, a doufal jsem, že za tu dobu už nějaké takové vzniklo. Vybrali jsme to nejlepší a zkoušeli ho nasadit, ale brzo se zjistilo, že má pořád velká omezení. Proto jsme se s Tomášem rozhodli vytvořit Xeelo a rovnou ho v CME použít.

Můžete přiblížit, jak konkrétně Intelligent Studios pracuje? Na čem je nápad založen?

Možná to bude znít sobecky, ale chtěl jsem mít svobodu, pokud jde o rozhodnutí, s kým pracuji a pro koho. Z mého pohledu se vše odvíjí od zákazníka – musím být přesvědčen, že majitelé a manažerský tým chtějí prosadit změny ve firmě, vylepšit procesy a systémy, a tím posunout firmu dál.

Myslím si, že všechno je o lidech, s nimiž spolupracujete, a taky jakým způsobem. Daří se nám držet podmínky nad průměrem trhu, ale za to očekáváme nadstandardní kvalitu lidí. Za ty roky se nám podařilo vybudovat tým opravdu špičkových lidí, kteří vynikají nejen na lokální úrovní, ale i té mezinárodní. Tým pak sestavujeme na míru každému projektu, což je přístup, který tu není obvyklý, ale z našich zkušeností ten správný, pokud má projekt dopadnout dobře.

Kolik máte aktuálně zaměstnanců a kde jsou pobočky Intelligent Studios?

V týmu je momentálně zhruba 50 lidí. Většina je v Praze, kde jsou soustředění konzultanti, prodej a celý back office, ale vedle toho máme vývojové centrum v Olomouci, kde vyvíjíme Xeelo. A další pobočky máme v Bulharsku, Německu a Polsku.

Které trhy jsou pro vás zajímavé? Mají svá specifika?

Každý trh má svá specifika. Samozřejmě jsou pro nás zajímavé západní trhy, které jsou nám blízké mentalitou a oceňují náš přístup k projektům a kvalitu. V loňském roce jsme se rozrostli na německý a polský trh, aktuálně plánujeme expanzi směrem na západ – do Velké Británie nebo Nizozemska, také podle toho, jak se vyvine situace kolem brexitu, a dále do Ameriky, v budoucnu do Austrálie… Ani český trh ale není zdaleka nezajímavý. Je tu celá řada úspěšných firem a poslední dobou sledujeme, že dokáží ocenit vyšší kvalitu a standard, na který třeba nebyly úplně zvyklé.

Můžete popsat platformu Xeelo? Jak funguje a co přesně umí?

Umí firmám dát to, co jim obvykle schází u robustních systémů – snadno nastavitelné schvalovací procesy od těch jednoduchých až po ty extrémně komplexní. Ani ten nejsložitější proces se v Xeelu neprogramuje, ale jednoduše nastavuje. Často se to nazývá no-code nebo C. Podle mě je to jediná cesta kupředu. Svět kolem nás se mění každým dnem a žádná firma si nemůže dovolit čekat měsíce, než jí její IT nebo partner přizpůsobí nějaký proces. V Xeelu je to vždy otázka pár kliknutí a tato vlastnost – i když pro mnohé zní ze začátku jako sci-fi – je tou, kterou zákazníci nejvíce oceňují.

Vedle řízení nejrůznějších procesů Xeelo dokáže spravovat firemní data na jednom místě a zbavit firmy několika verzí dat, lišících se systém od systému. Eliminuje manuální práci zaměstnanců, kterých je dnes navíc zoufalý nedostatek, a automatizuje ty části procesu, kde je to možné. Zbavuje firmy neustále kolujících papírů a formulářů v Excelu, takže nejen že získají přehled, co se ve firmě děje, ale umožní jim fungovat rychleji, schvalovat z mobilu a nečekat, až se manažer dostane jednou za čas do kanceláře, aby všechno podepsal.

Jaká je cílová skupina platformy Xeelo?

Těžko se to zobecňuje, protože i když to může znít komicky, Xeelo se hodí v podstatě všude. Každá firma od určité velikosti potřebuje schvalovat nákupní objednávky, faktury, žádosti o nového zaměstnance nebo spravovat majetek, vozový park… Buď jsou firmy v růstové fázi a tyto oblasti ještě nemají systémově podchycené, anebo už vyrostly, ale narážejí na limity svých systémů. Obě skupiny jsou pro nás naprosto relevantní. Většinou jde o firmy, které mají zhruba 50 až 5000 zaměstnanců.

Intelligent Studios je od roku 2012 oficiálním partnerem Microsoftu a dnes patří mezi Gold Microsoft Partners, což představuje nejvyšší úroveň spolupráce. Co vám toto partnerství přináší?

Přináší řadu výhod, ale upřímně, je to především věc prestiže a důkaz nějaké vyspělosti. Gold partnerem není každý, a i když se nároky v poslední době paradoxně spíš snižují, je to pořád věc, na kterou jsme pyšní. S Microsoftem máme výborné vztahy, navzájem si pomáháme v obchodních případech a tím, že většina projektů, které dodáváme, je postavena na jejich technologiích, je to i určitá záruka pro zákazníky, že naše řešení i služby mají zkrátka nějakou úroveň – podobně jako třeba ISO certifikace, které máme.

Mezi vaše klienty patří také lifestylový časopis Vogue. Jaké vaše služby využil?  

Vogue je právě krásná ukázka toho, že Xeelo si nemusí pořizovat jen velké firmy nebo korporace. Hodí se i řádově menším s desítkami zaměstnanců. Ve Vogue měli jasnou představu o tom, jak chtějí na českém trhu fungovat, je to firma postavená na zkušených lidech z mediálního byznysu, a o to víc bylo potřeba nakonfigurovat řešení rychle a zároveň na míru jejich specifickým potřebám. Xeelo ve Vogue řídí v podstatě vše od prodeje reklamy, projektů, sestavování jednotlivých čísel až po jejich distribuci a všechny finanční procesy. Přestože šlo o specifické řešení, které by asi ani v žádném „krabicovém“ nástroji vybudovat nešlo, projekt netrval ani půl roku a po prvních třech měsících měli k dispozici nástroj, ve kterém už mohli začít pracovat, zatímco se rozvíjely další, méně důležité oblasti.

Můžete jmenovat další klienty?

Mezi ty nejznámější patří skupina Mall, do níž spadá kromě stejnojmenného retailového řetězce i například CZC.cz, Vivantis nebo Košík.cz. Dále můžu zmínit například českou firmu DAKO-CZ, která patří mezi přední světové výrobce brzdových systémů pro kolejová vozidla a spadá do skupin CzechoslovakGroup, nebo společnost ComAp, která působí po celém světě a kde aktuálně implementujeme ERP systém napříč všemi jejími pobočkami.

Na co plánujete využít prostředky získané přes investiční platformu Fundlift?

Rádi bychom je investovali do rozvoje našeho byznysu na trzích, kde cítíme potenciál. Je k tomu mimořádně vhodná doba, firmy musejí řešit nebývale dynamicky se měnící podmínky na trhu, mají peníze a vědí, že když to nestihnou v následujících měsících, může být pozdě. My stojíme také na křižovatce – buď budeme růst organicky a expanzi financovat z našich zdrojů, což pochopitelně nebude mít takovou dynamiku, anebo společně s partnery růst urychlíme a obsadíme trhy, kde je po našich službách a Xeelu poptávka.

Jaké jsou vaše plány v letošním roce?

Rádi bychom překonali hranici 100 milionů obratu, což už teď vidíme jako prakticky jisté vzhledem k zakázkám, na kterých pracujeme nebo které jsou před uzavřením. Chceme ještě více posílit pozici na českém trhu a vybudovat zázemí, které nám umožní zvládnout expanzi na západní trhy.

A dlouhodobá vize, čeho byste vy osobně chtěl dosáhnout s firmou Intelligent Studios?

Přál bych si, aby byla vnímaná jako něco jedinečného, vyjímala se kvalitou lidí a úspěšně dodanými projekty v kvalitě, která daleko převyšuje běžný standard. Do jisté míry to platí už dnes, ale v Čechách – i přes některé věci, které by tu mohly fungovat lépe – máme ohromnou výhodu v tom, že tu jsou šikovní lidé. Podívejte se třeba na Avast nebo Kiwi. Světová jména, přitom vznikla na našem malém písečku. Nám se podařilo sestavit skvělý tým, máme úžasné řešení na problémy, se kterými se potýká prakticky každá firma, a tak bych rád, abychom se stali globálně fungující firmou a ze Xeela udělali světoznámý nástroj.

Martin Jaroš vystudoval vysokou školu v Austrálii a titul MBA získal na prestižní škole v New Yorku. Jeho kariéra začala v roce 1997 ve společnosti Shell, kde se postupně dopracoval až do pozice finančního ředitele pro ČR a Slovensko. V letech 2006–2012 byl také místopředsedou dozorčí rady České Rafinérské. Od roku 2012 se pohybuje v oblasti finančních a IT strategií a efektivního řízení společností a procesů jako nezávislý poradce. V letech 2014 až 2015 absolvoval LL.M studium zaměřené na mezinárodní daňové právo ve Vídni. 
Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.