Češi chtějí být pojištění, pojištění nerozumí. Odpovědnost převezmou technologie


11:26 • 15. října 2019

Tagy: ČR, pojištění, MUJDOK.cz, Technologie, Internet

Češi jsou zodpovědní, chtějí být pojištění. Pojištění ale nerozumí a nechtějí ho řešit. Speciálně mladá generace nechce podstupovat osobní kontakt s pojišťovacím poradcem nebo s úřednicí na pobočce. Chce, aby zodpovědnost za pojištění převzala technologie, aby pojištění bylo dostupné odkudkoliv, třeba přes mobil. Proto chceme lidem přinést podobný komfort jako v mobilním bankovnictví. V rozhovoru to pro server Roklen24 řekl CEO služby DOK Aleš Žárský.

Jak vlastně DOK vznikl?

Začalo to před pár lety v Rusku. Dostali jsme s naším IT vývojem za úkol prodávat pojištění online. Inspiraci jsme hledali v zahraničí, kde už insurtechy existovaly - v Americe, Austrálii, Asii. Dívali jsme se, kam se pojišťovnictví díky technologiím dostalo. To jsme spojili s našimi vizemia vytvořili životaschopný koncept. Naučili jsme se prodávat pojištění v Rusku online. Po čase jsme chtěli produkt ještě lepší, udělat ho variabilnější. Narazili jsme na bariéru regulací tamějšího trhu. Proto jsme se rozhodli zkusit to v Čechách. Tehdy se do party ke mně a Martinovi Ždímalovi přidal třetí otec DOKu, Pavel Kuhn, který má zkušenosti s otevíráním nových služeb pro Home Credit. Společně jsme vytvořili online službu v pojišťovnictví, jak má podle nás v 21. století vypadat.

A začali jste stavět…

Nejdřív jsme udělali řadu focus studií. V nich jsme si potvrdili dvě premisy. První je, že lidé v Čechách jsou zodpovědní, chtějí být pojištění. Lidé říkají: „Chci být pojištěný. Ale pojištění nerozumím. Nechci ho řešit.“

Ta druhá premisa je co?

Speciálně mladá generace nechce podstupovat osobní kontakt s pojišťovacím poradcem nebo s úřednicí na pobočce. Chce, aby odpovědnost za pojištění převzala technologie, aby pojištění bylo dostupné odkudkoliv třeba z mobilu.

A na tom je postavená vaše služba.

Přesně tak. DOK díky technologiím pomáhá lidem se vším okolo pojištění. Online, bez nutnosti osobních schůzek nebo otravování po telefonu.

Odkud jste vzali peníze na rozjezd služby DOK?

Na ověření, zda má služba potenciál, jsme dostali peníze od akcionáře Home Credit. Podařilo se nám to a na konci roku 2018 jsme od něj dostali zásadní investici 100 milionů. S ní velkou důvěru a také závazek vybudovat službu, která nemá v Čechách obdoby.

Jaké byly začátky budování služby?

Přesunul jsem se z mého působiště v Rusku do Čech a dostal na starost vybudovat DOK. Dlouhodobě jsem v rámci skupiny PPF zastřešoval pojišťovnictví na různých místech ve světě a mám s ním zkušenosti. Rozjet však startup tady u nás je pro mě obrovská výzva, úplně nová pracovní zkušenost. Na rozjímání nebyl čas, v lednu 2019 nás bylo 5 a museli jsme urychleně začít budovat týmy.

Jste převážně technologická firma. Jak se vám dařilo shánět zaměstnance jako zcela nová služba?

Ze zkušenosti z Ruska jsme si mysleli, že lidi dokážeme sehnat rychleji. V Rusku je například výpovědní lhůta 14 dní. Týmy se tam staví mnohem rychleji. V Čechách funguje dvouměsíční výpovědní lhůta. Nabízelo sevzít si pro IT tým část lidí z Ruska, kde zdroje jsou. Zavrhli jsme to, protože jsme nechtěli, aby jeden tým mluvil česky, druhý rusky a komunikačním jazykem byla angličtina. To by vytvořilo bariéry a nedorozumění, které by nás mohlo zdržovat.

Na co jste tedy přitáhli lidi?

Například pro oddělení IT byl pro DOK naprosto klíčový původní Martinům český tým, který byl nasazený na vývoj v Rusku. Díky němu máme totiž IT zaměstnance, kteří rozumí pojištění. To je vzácnost. Máme dokonce poptávky od pojišťoven, abychom jim vyvíjeli provozní software. Právě know-how nové zaměstnance přitahuje. Pak jsou to technologie. Chceme hrát významnou roli na českém trhu a chceme jít brzy na další západoevropské trhy. K tomu nám pomůžou robustní technologie, jako je CRM Salesforce, které právě implementujeme. V krátkém čase jsme také provedli velký zásah do systému a nabízíme pojištění přímo v aplikaci. To nám zdvojnásobilo prodeje. A právě agilita je dalším velkým magnetem pro schopné lidi.

Jak jste na tom celkově s počtem zaměstnanců?

Dohromady s IT, pojišťovacími experty, adminským týmem, marketingem a back office je nás přes 50. A hledáme další odborníky do všech oddělení.

Pojďme se zaměřit na produkt. Co je DOK?

DOK je online pojišťovák, první v Čechách. Udělá vám chytrý přehled všech vašich pojistek ze všech pojišťoven na jednom místě a zjistí za vás, zda je máte správně nastavené. Včas vás upozorní na výročí smlouvy a další důležité termíny. Pomůže vám se sjednáním nového pojištění nebo při řešení pojistné události. Všechno zdarma a online.

,,Chceme stavět špičkovou službu, proto vybíráme špičkové kolegy do všech týmů.“

A jak to funguje?

DOK digitalizuje vaše pojistné smlouvy, které do něj buď nahrajete, nebo si je za vás vyžádá u pojišťoven na základě plné moci. Smlouvy vám zkontroluje a ohodnotí tzv. DOK indexem. Ten vychází ze složitého porovnání rizik a dalších parametrů, jako jsou výluky, spoluúčasti či odlišné územní platnosti rizik. Například u pojištění aut jsme za poslední 4 měsíce zpracovali 22 produktů od 10 pojišťoven. Ve finále se jedná o srovnání produktů v 250 parametrech. A právě to složité porovnání parametrů shrneme do číselného DOK indexu, který na škále 1 až 10 určí kvalitu smlouvy, přičemž 1 je špatná smlouva, 10 velmi dobře nastavená smlouva.

K čemu je DOK index dobrý, co jím zjistíte?

Například vaše havarijní pojistka dostane DOK index 5,3. To znamená, že dosahuje 53 % kvality nejlepšího havarijního pojištění na trhu, které nejvíce odráží vaše nároky a potřeby. V takovém případě doporučujeme zvážit změnu pojištění. Je totiž pravděpodobné, že za podobné peníze existuje na trhu pojištění s lepšími podmínkami (a tak i vyšším DOK indexem). DOK vám ostatně takové pojištění sám doporučí.

Co můžete říct o kvalitě pojištění vašich klientů?

Průměrně dosahují smlouvy našich klientů DOK indexu 6,7. Naším doporučením dokážeme zlepšit DOK index průměrně na 9,2. Na druhou stranu máme klienty s DOK indexem vyšším než 8. To nám dělá radost, protože smlouva je dobře nastavená, není potřeba nic měnit. V takovém případě se ozveme s výročím smlouvy, které hlídáme a znovu smlouvu překontrolujeme.

A co se stane pak?Třeba zjistíme, že některá pojišťovna přišla s novým produktem. Pak řekneme klientovi, jak to ovlivnilo jeho smlouvu a nabídneme mu alternativu.Rozhodnutí je na něm. Když chce nové pojištění, potvrdí to ve svém profilu, přijde mu do e-mailu nabídka, kterou stačí potvrdit a může být pojištěný.

Jaké jsou nejčastější chyby v pojistkách?

Vyhodnotili jsme již tisíce pojistných smluv. Z toho vidíme, že mezi nejčastější nedostatky patří chybějící pojištění domácnosti nebo nemovitosti či chybějící pojištění odpovědnosti. Pojištění jsou často sjednána s nedostatečnými pojistnými limity a částkami.

S jakými pojišťovnami spolupracujete?

Kontrolujeme a vyhodnocujeme smlouvy všech pojišťoven v ČR. Na sjednání nových pojištění spolupracujeme s Allianz, AXA, ČSOB, ČPP, Direct, ERGO, Europ Assistance, MAXIMA, Slavia Uniqa nebo Pojišťovna VZP. S dalšími významnými hráči jednáme.

,,Po digitalizaci bankovnictví si lidé zaslouží užívat výhod technologií také v pojišťovnictví.“

Jak rychle obchodně rostete?

Ve službě máme přes 8 000 registrovaných uživatelů, přičemž 6 000 z nich přibylo za uplynulých sedm měsíců. A to bez toho aniž bychom udělali větší marketingovou kampaň. Tu chceme spustit na začátku roku.

Máte se službou další plány?

Hodně šlapeme do technologických inovací. V brzké budoucnosti smlouvy nebude číst člověk, ale OCRko (Optical Character Recognition). Stejně tak plánujeme plně zautomatizovat DOK index.

Kam až chcete službu posouvat?

Chceme pomáhat lidem s likvidací pojistných událostí, samozřejmě plně online. Vraťme se zpět do Asie pro inspiraci. Stane se vám autohavárie a vše řešíte ihned s pojišťovnou online. Pojišťovny tam mají vytvořený mechanismus k rozpoznání mimiky vaší tváře při videocallu. Podle jejího rozboru pak volí postup, jak s vámi komunikovat. To zlepšuje a zrychluje celý proces. Věříme, že tam se také můžeme dostat. Nebo si vyjedete na kolo a chcete si ho pojistit pouze na víkend, protože jindy leží v hlídané garáži. Jak to vypadá dnes? Zavoláte pojišťovákovi a doufáte, že je na příjmu. Nebo si můžete místo oběda vyběhnout na pobočku pojišťovny a vyplnit dlouhý formulář. Pokud však máte registraci u DOKu, tak o vás má všechny důležité informace. Stačí jen vyfotit kolo a v profilu nastavit od kdy do kdy chcete být pojištěni. DOK si automatem stáhne peníze z vaší karty. Stejně tak jako u mobilního bankovnictví vše na pár kliků. Tohle je budoucnost pojištění v Čechách. Chceme lidem přinést podobný komfort jako v mobilním bankovnictví.

Aleš Žárský se od první práce v České pojišťovně vždy pohyboval ve světě pojištění a financí. Stavěl pojišťovny na Ukrajině, ve Vietnamu, v Rusku, Číně a Kazachstánu. Do Čech se vrátil po více než 12 letech, aby tu přivedl k životu myšlenku o transformaci pojišťovacího trhu, kterou zhmotňuje v online službě DOK.
Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.