Chybějící mezera na trhu? Dvacet důvodu, proč startupy krachují


13:26 • 25. října 2018

Tagy: podnikání, Startup, Inovace, Technologie, firmy

Podnikání a inovace jsou alfou a omegou rozvoje ekonomiky. I proto nás může těšit, že na celém světě je v současné době každý rok zakládáno asi 100 milionů nových businessových projektů. Nicméně mnohem méně příznivě vyznívají statistiky o tom, kolik z nich úspěšně přečká první roky své existence. Co se týče startupů, jak píše například Forbes či Medium, do pár let od založení jich zkrachuje 9 z 10.

Jak ovšem namítá server Tech.co, tato čísla jsou poněkud přehnaná, přičemž s pomocí dat bourá tento "mýtus krachujících startupů". Například z citovaných údajů amerického Úřadu pro statistiky z trhu práce (Burreau of Labor Statstics) vyplývá, že ve Spojených státech přežije prvních pět let své existence polovina nově založených firem a deset let pak asi třetina. "Míru přežití" nových podniků vedle USA také ve Velké Británii, Kanadě a Austrálii ilustruje následující graf.

Vítězem Creative Business Cup 2018 je startup miomove

I tak to ovšem není příliš optimistický obrázek. Již v roce 2014 společnost CB Insights spustila studii, která si kladla za cíl zjistit, co přesně těmto, jak píše server Entrepreneur, "post-moderním" podnikatelům vlastně nevychází. Analýza detailně zkoumala 242 neúspěšných projektů z posledních let, aby z ní nakonec vyplynulo 20 příčin, které startupům nejčastěji zlomí vaz. Vedle toho studie zjistila, že s neúspěchem se potká zhruba 70 % nově založených technologických startupů, z toho 97 % tvoří ty, které byly financovány crowdfundingovou kampaní.

Jednotlivé příběhy neúspěšných projektů byly stručně zmapovány a můžete si je přečíst na stránkách společnosti CB Insights. Přehled nejčastějších příčin úmrtí startupů dle výsledků analýzy poskytuje tato infografika, kterou vytvořil server Statista.

Startupy v ČR zažívají boom. Chybí jim lidské zdroje, drtí je byrokracie

Nejrozšířenější důvodem, a sice ve 42 % případů, se ukázalo být jedním z významných faktorů neúspěchu to, že se podnikatelům zkrátka nepodařilo nalézt onu pověstnou "mezeru na trhu". Jinými slovy, pro daný produkt již v odvětví nebylo místo, ať už z důvodu velkého množství zavedených substitutů, či prostě jen slabé poptávky. Ve 29 % případů startup ochromily problémy s financováním a nedostatkem peněžních prostředků. Jak trefně poznamenává server Entrepreneur, i když je váš projekt profitabilní na papíře, pokud nemáte z čeho zaplatit své lidi, jdete ke dnu.

Nicméně samotní zaměstnanci se ukázali být další problémovou oblastí, která uzavírá první trojici nejčastějších příčin úpadku. Ve 23 % ze zkoumaných případů zakladatelé přiznali, že v rámci jejich projektu selhala skladba klíčových lidí v týmu, ať už šlo o nedostatek zkušeností a schopnosti, anebo o slabou motivaci a málo nadšení pro věc.

Dalšími chybami začínajících podnikatelů minulosti, z kterých by se mohli poučit především ti současní, se kromě chabého produktu ukázaly být také chybná cenotvorba, nedostatečně propracovaný business model, špatný marketing, nevhodné načasování či lokalita, ale třeba i neochota naslouchat potřebám zákazníků. Mezi důvody ovšem patřily také faktory, které moc nešlo ovlivnit, a to zejména tvrdá konkurence na trhu.

Svět jednorožců v číslech. Dohoní Čína Silicon Valley?

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.