Fintechy prošlapávají cestu nové generace finančních služeb. Podobně, jako e-commerce sektor změnil maloobchod. Kdo hledá cestu, někdy najde slepou uličku a někdy diamant. Očekávám hodně pokusů a omylů, říká absolvent Institutu ekonomických studií FSV UK (IES) Patrik Nový, který v současnosti pracuje jako ředitel KB SmartSolutions.
Máte vystudované IES, ale studoval jste kurzy také na „Matfyzu“, „Cerge“ a University of Washington. Mohl byste v každé škole vypíchnout nějaké pozitivum?
Na IES mě to strašně bavilo. Dalo mi to nahlédnout do ekonomie jako vědy. Ukázalo mi, jak přemýšlet o některých společenských jevech. To mě baví. Ukázalo mi sílu i limity ekonomie v teorii i praxi. Např. dodnes žiji, v profesi i osobně z mikroekonomie a institucionální ekonomie. Po kurzech na Matfyzu a Cerge mám takovou uživatelskou představu, co čekat od kvantitativních metod, s plusy i omezeními. Matematické metody mě také ovlivnily obecně v uvažování, např. při strukturování businessových otázek. A studium v USA, to byla zcela nová zkušenost, která mě elánem nabila na několik let.
Vaší kariéru jste zahájil jako analytik u společnosti EEIP, pak jste pár let působil jako konzultant u McKinsey, poté jako investiční manažer nebo ředitel v různých pojišťovnách. Máte tedy opravdu bohaté zkušenosti z rozličných pozic. Je nějaká vlastnost, nebo dovednost, kterou jste uplatnil na všech těchto pozicích? Co by podle Vás měl mít člověk, který to chce někam dotáhnout?
Netroufám si říct, jestli mám recept na „dotáhnout to někam“. Ono by člověka to, co dělá, mělo ideálně bavit a nabíjet. Věřím, že cest k dobré práci je mnoho. Spíše můžu říct, na co já spoléhám. Mám obecně rád řešení všech problémů, ideálně v týmu, a rád se dívám do budoucna. Ale každému může fungovat něco jiného.
Absolvent IES o hlavních důvodech, proč v Česku rostou ceny nemovitostí
Byl jste spoluzakladatelem pojišťovny Direct. Jak se to stane, že se člověk pustí do takového projektu? Chybělo Vám nějaké konkrétní pojištění, nebo jste viděl potenciál (díru) na trhu?
My jsme s partou zakladatelů na vlastní oči (pracovali jsme v pojišťovně) viděli, že jako klienti bychom chtěli něco podstatně lepšího a lidštějšího, než bylo na trhu. Nešlo o konkrétní produkt nebo o spočtený business case. Prostě jsme věřili, že uděláme pojišťovnu, která bude daleko jednodušší, rychlejší, srozumitelnější a přátelštější než zbytek trhu. Taková, kde se nebudete bát háčků ve smlouvě, ani toho s pojišťovnou mluvit. Taková, kde bude pojištění jednoduché, ale zařídíte tam vše.
Od letošního roku vedete novou dceřinou společnost Komerční banky – KB SmartSolutions, co přesně se za tím skrývá? Na co se KB SmartSolutions specializuje?
KB SmartSolutions je korporátní venture capital a fintech house. Fintechům poskytujeme funding, pomáháme v rozvoji a masivním růstu. Vlastní fintechy také stavíme od nuly. Naším cílem je pomoci rozvoji banky i fintechů. Chceme ukázat, že 1 + 1 je víc než dva.
Jaká máte očekávání ohledně budoucího vývoje fintech společností?
Fintechy prošlapávají cestu nové generace finančních služeb podobně, jako e-commerce sektor změnil maloobchod. Kdo hledá cestu, někdy najde slepou uličku a někdy diamant. Takže očekávám hodně pokusů a omylů. Očekávám také lepší služby klientům a nové business modely, hodně práce a daty, ale i hodně proaktivní práce směrem ke klientům. Myslím, že se budou dále rozvíjet klasické single-product fintechy, které jsou specializované, a vedle nich začnou vznikat funkční agregátoři. V jiných sektorech již jsou. Finančnictví to teprve čeká.