Šéf Partners: Hezká appka je super, ale bez lidské rady to jde těžko


13:39 • 10. ledna 2018

Tagy: investice

Mileniálové by měli hledat způsob, jak se nezavřít do korporace, ale hledat cesty k podnikání a dalšímu osobnímu rozvoji. Měli by chápat investiční trojúhelník, kdy vyšší výnos nutně znamená vyšší riziko, které jde omezit pouze dlouhým horizontem. Hezká appka je super, ale člověk stejně nakonec chce mluvit s člověkem, kterému bude věřit. Serveru Roklen24 to řekl šéf finančně-poradenské společnosti Partners Petr Borkovec. Dodává, který český startup se může stát „jednorožcem“.

Jací jsou podle Vás mladí Češi, konkrétně mileniálové, investoři?

Investování pro ně není sprosté slovo, víc se zajímají o různé možnosti. Umí využívat informační technologie a mají větší šanci zorientovat se v informačním chaosu na internetu. Na druhou stranu nemůžete čekat, že klient, byť mladý a informačně gramotný, bude řešit detailní parametry finančních produktů a bude umět ty informace správně interpretovat. Od toho jsme tu my. Jací skutečně budou se však rozhodne, až budou mít nějaké peníze a odpovědnost za rodiny. A až bude skutečně dostupné investování online do různých nástrojů.

Co byste jim doporučil, kam by měli investovat?

V první řadě do sebe, do svých jazykových znalostí, „měkkých“ dovedností, vztahů a do své specializace atd. To vám ani umělá inteligence nesebere. Ideálně by také měli hledat způsob, jak se nezavřít do nějaké korporace, ale hledat cesty k podnikání a dalšímu osobnímu rozvoji. Po finanční stránce: hned v první práci po škole si založit doplňkové penzijní spoření, k tomu mít krátkodobou rezervu, a tvořit aktiva formou pravidelného investování do diverzifikovaného portfolia podílových fondů.

Konkrétní investiční strategie je nutně individuální věc. Občas se píše třeba o tom, jak si „mileniálové“ masově kupovali akcie Snapchatu, protože tu aplikaci používají. To na českém trhu naštěstí moc nefrčí. Teď zase všichni řeší kryptoměny, ale ty nevnímám jako investici. Hlavně ať mají základy finanční gramotnosti a chápou investiční trojúhelník, kdy vyšší výnos nutně znamená vyšší riziko, které jde omezit pouze dlouhým horizontem. A ví, že přes toto nejede vlak.

Je podle Vás nějaký věkový milník, který Čechy při investování zásadně rozděluje?

Nemyslím si, že by to bylo o věku. Přístup k investování je spíš věc povahy, znalostí, přístupu k riziku a samozřejmě volných finančních prostředků atd. A občas tu největší investiční zbrklost udělá pán středního věku a úctyhodného povolání.

Jaký je Váš názor na investiční crowdfunding?

Svým způsobem to není nic nového pod sluncem, spousta investic je crowdfunding – akcionářů veřejně obchodované firmy nebo podílníků je také „dav“… Na fintechovém crowdfundingu je zajímavé, že otevírá menším investorům třídy aktiv, které jim dřív byly hůř dostupné. Třeba investice do začínajících firem. Ponechám stranou, jestli máte jako drobný investor šanci udělat si nějakou objektivní valuaci toho projektu. Ale máte zkrátka alternativy. Naprosto zásadní podmínka dobré investice, bez ohledu na konkrétní podkladové aktivum, je ale dobrá platforma, bez právních vad nebo skrytých rizik. Na trhu jsou dobré i slabší projekty. Osobně vidím více těch nesmyslných investic než těch, které jsou fér a správně.

Investovali jste do Twista. Jak vnímáte českou fintechovou startupovou scénu?

Zobecním to. Máme Olivera Dlouhého a Kiwi, máme Tomáše Čupra a Rohlik.cz, máme Miton a Enern a jejich projekty, měli jsem Apiary, máme Notino a Alzu, Socialbakers, Prusa design, Twisto, Zoot, Good Data a spoustu dalších. Máme Credo. Máme JIC. Máme úspěšné projekty, máme vzory a hrdiny a máme i platformy, které umí dodat know how a peníze. Máme samozřejmě i mraky nesmyslů.

Nejsme sice Izrael, Finsko, Silicon Valley a ani Lotyšsko, ale myslím, že to není vůbec špatné. Na to, že v ČR absolutně chybí podpora ve školství – podnikatelská gramotnost, způsoby výuky, vedení k projektům a k podnikání místo zaměstnávání v korporacích a že proti nám hraje i český skepticismus a nedostatek sebevědomí. Naštěstí máme i českou vynalézavost, pracovitost a díky úspěšným příkladům věřím v budoucí generace.

A fintech?

Já jsem k fintechu obecně spíše skeptický. Je to buzz word, který pálí mraky peněz a často za ním schází reálná ekonomika. Nebo žijí jen díky obcházení regulace, která je nutně dožene. Skutečně zajímavých a něco měnících projektů vidím málo. A v ČR to má fintech ještě těžší. Důvodem je malý trh, česká koruna a to, že takový fintech stojí hodně peněz. Zajímavým projektem s dobrými základy pro růst je jediná P2P pojišťovna v ČR – První klubová. Twisto je jednoznačně další výjimkou s obrovským potenciálem. Důvodem je technologie scoringu klientů, která je jednoznačně škálovatelná i do zahraničí a do dalších oblastí ekonomiky. Škálovatelný je i tým a jeho ambice a schopnosti. A myslím, že škálovatelný je i zážitek z používání takto komplexní platební služby. Umí platit na e-shopech s odloženou platbou (levněji a pohodlněji než dobírka), umí platit mailem (já jsem na tom fakt závislý, vyfotit a poslat nebo jen přeposlat…), umí platit fyzickou kartou a umí platit náramkem (jediný platební prostředek v bazénu). Má odloženou platbu, umí poskytnou kredit, má benefitní program online, má benefitní program s kickbacky na kartě a především šetří 2 % při konverzích měn oproti jakékoliv jiné kartě – tedy při jakékoliv platbě v zahraničí. A to vše má každý v jedné super apce v mobilu přehledně a s okamžitou reakcí. A to vše bezpečně, protože se nikdo nemůže dostat k penězům uživatele.

Jaké startupy mají podle Vás šanci uspět v zahraničí nebo se dokonce stát „jednorožcem“?

Ty které mají hodně štěstí? A dobré načasování. Hodně dobrý a ambiciózní tým. Myslím, že Twisto tu šanci má. I kdyby jen s pravděpodobností v desetinách procenta. A pak již zmíněná jména. Rohlik.cz na to má. Alza, Notino a Kiwi tam už jsou a dojedou tam možná jen setrvačností, ale oni to drajvují dál a dělají skvělé věci.

Připravujete v Partners nějaké novinky v oblasti investic? 

Seznam toho, na čem pracujeme je až moc dlouhý. Prioritu mají ale tři top projekty. Podařilo se nám dát dohromady velmi zajímavý tým top vývojářů a produkťáků z pojišťovnictví a v samostatné společnosti chystáme myslím přelomový fintech v oblasti životního pojištění. Pracujeme i na online řešení v oblasti investování do podílových fondů, kde chceme zastřešením velkých investiční společností pod jeden investiční účet dosáhnout férovějších, poplatkově výhodnějších a flexibilnějších podmínek pro klienty než je stávající status quo strhávaných poplatků a investování a předplácení na určitou dobu apod. A pracujeme také na investiční online nemovitostní platformě postavené na koupi a pronájmu residenčních nemovitostí.

Tománek (Partners): Dividendový fond? Bohatí ho prostě chtějí

Jak se podle Vás v následujících letech bude měnit role finančního poradce?

Nebude se zjednodušovat, to je jisté. Regulace stále přibývá a s tím i počet zkoušek a roste jejich náročnost. Klienti jsou také náročnější. A produktů je stále více. Digitalizaci vnímáme jako příležitost a nutný nástroj pro každého poradce. Umožní poradci automatizovat papírování a soustředit se na to, kde má největší přidanou hodnotu. To je práce s klientem, porozumění jeho potřebám, finanční plánování, vzdělávání a koučink klientů. Technologie bude pomáhat ve srovnávání, výběru a vlastně i sjednání produktů, ale potřebuje dobré vstupy a to bez poradce bude velmi těžké či to bude generovat omezený výsledek. Hezká appka je super, ale člověk stejně nakonec chce mluvit s člověkem, kterému bude věřit. Zjistili to i roboadvisoři v USA, kteří teď paradoxně posilují možnosti individuální konzultace.

Petr Borkovec vystudoval Provozně-ekonomickou fakultu MZLU, manažersko-ekonomický obor. Na škole dále působil až do konce roku 2008 jako odborný asistent a učitel předmětů kapitálové a finanční trhy, mezinárodní finance a burzy a cenné papíry, v této době se věnoval odborné publikační činnosti. Při studiu krátce pracoval v Jihomoravské energetice jako analytik kapitálových účastí a v říjnu 2001 nastoupil do německé finančněporadenské společnosti, kde se postupně propracovat až na pozici regionálního ředitele. V roce 2007 společnost opustil.
Ve společnosti Partners je jedním z Partnerů a také zastává pozici předsedy představenstva. Mezi jeho hlavní kompetence patří vedení obchodní a pobočkové sítě, vzdělávání manažerů a strategický rozvoj společnosti. Pod jeho vedením byly spuštěny projekty servisní kampaně na klienty, koncept franšíz a VIP poradenských kanceláří nebo expanze na polský trh.
Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.