Šanony v kanceláři končí, budoucnost je v technologiích a biophilii


09:29 • 30. června 2019

Tagy: ČR, Startup, Technologie, The Greenest Company, ekologie, design

Klíčové faktory kvality pracovního prostředí jsou světlo, akustika, kvalita vzduchu, teplota a něco čemu říkáme vnímaná kvalita. Příčin problémů v kancelářích může být řada - špatně nastavená klimatizace, nešikovný operační model, nekvalitní materiály, ​špatná dispozice prostoru​, řekl v rozhovoru pro serveru Roklen24 spoluzakladatel českého startupu The Greenest Company Jindřich Fialka. Pracovní prostředí se podle něj​ ​začíná ubírat směrem, který podporuje kulturu, komunikaci a komunitu​ a The Greenest Company v něm pomáhá zlepšovat soustředění a spokojenost.​

Kdo stál na úplném počátku startupu The Greenest Company?

Já s Martinem Stárou. Ale nebyl to začátek o dvou lidech, protože já mám za sebou inovační studio Q Designers a Martin architektonické Studio Perspektiv. Takže jsme zapojili i lidi z našich týmů.

Kde osobně se nejlépe pracuje Vám?

Záleží na situaci. Když je potřeba odepsat na 50 mailů, sedím u nás ve studiu. Když chci něco vymyslet, jdu s tužkou a papírem do parku nebo do kavárny. Rád střídám prostředí a skvěle se mi pracuje třeba ve vlaku. 

Zažil jste někdy na vlastní kůži open space?

Zažil, ale úplně jinak. První firmu jsem zakládal před pěti lety z coworku Impact HUB, kde je openspace pro asi 40 lidí. Jeho smyslem ale není naskládat maximum lidí na minimum metrů, ale spíš propojovat, budovat komunitu. Takže ano, seděl jsem dva roky v open space, ale v jeho coworkingové variantě.

Jaké jsou tedy hlavní trendy v designu a zařízení kanceláří?

Na to by měl odpovídat spíš Martin, který pracovní prostředí navrhuje, ale tři hlavní trendy v kostce: Digitalizace, flexibilita a podpora firemní kultury. Díky technologiím už většinu profesí práce neváže na jedno místo. Data jsou přístupná všude, takže pracovat můžete klidně z postele nebo ze Srí Lanky. A z kanceláří díky digitalizaci mizí šanony, knihovny, kartotéky a další prvky, které dřív hrály v prostoru velkou roli.

Tak digitalizace spustila flexibilitu. V kancelářích už nesedí 100 zaměstnanců ze 100, ale třeba 60 nebo méně. Ostatní běhají po schůzkách, pracují z domova nebo pár dní v týdnu z coworku. Mizí fixní pracovní místa a vznikají sdílená pracoviště, huby, malé interní coworky. Kanceláře se musí umět nafukovat a podle potřeby.

A možná nejdůležitější je kultura. Když je možné pracovat z kavárny, proč vlastně do kanceláře chodit? A z pohledu firmy - proč vlastně kanceláře, náklad jako hrom, vůbec mít? Odpověď je firemní kultura, sdílení a komunikace. Přes všechny chytré aplikace a telekonference pořád platí, že nejlíp se táhne za jeden provaz, když jsou lidi pohromadě. Pracovní prostředí se začíná ubírat směrem, který podporuje právě kulturu, komunikaci a komunitu.

Je ale spousta dalších trendů - budoucnost pracovního prostředí bude formovat proptech, renting (product as a service), sdílení, big data a strojové učení, biophilia design…

Co je to biophilia design?

Postup v designu pracovního prostředí, který využívá maximum přírodních prvků. Mají pozitivní dopad na psychiku, zlepšují soustředění, spokojenost, snižují stres… Od roky 1984 kdy Edward Wilson (biolog, Harvard University) napsal knihu Biophilia o vztahu lidí a přírody to potvrdily desítky dalších studií.

A příčiny největších problémů pracovního prostředí?

Klíčové faktory kvality pracovního prostředí jsou světlo, akustika, kvalita vzduchu, teplota a něco čemu říkáme vnímaná kvalita. Každý z faktorů má své ukazatele (kvalita vzduchu = podíl CO2, vlhkost, prachové částice, biotoxiny…), ty zas ovlivňuje spousta dalších věcí. Příčin problémů tak může být celá řada. Špatně nastavená klimatizace, nešikovný operační model, nekvalitní materiály, rozdělení lidí v prostoru...

Velký problém je hlavně v tom, že neexistuje objektivní hodnocení kvality pracovního prostředí. Máme certifikace staveb (LEED, BREEAM, WELL), ale ty řeší hlavně materiály a technologie. Takže i v dobré budově pořád můžete mít špatné kanceláře. Tady právě přichází na scénu náš Space Monitoring.

Jak budou podle Vás v následujících letech vypadat ideální kanceláře?

Přál bych si, aby respektovaly lidi, kulturu, komunitu a životní prostředí. Přístupu “jeden open-space pro všechny” už snad odzvonilo a nároky na kvalitu jdou hodně nahoru. Ideální kancelář bude pro každou firmu něco trochu jiného, ale věřím, že kvalita pracovního prostředí se bude zvedat ve všech. 

Na webu píšete, že pomocí moderních technologií a přírody řešíte akustiku, kvalitu vzduchu i spokojenost zaměstnanců. Jak to jde všechno dohromady?

Odpověď je Space Plant. Náš systém, který pomáhá dostat přírodu do kanceláří bez zásahů do stavby. Když Space Planty šikovně použijete v prostoru, zlepšíte akustiku, rostliny sníží prašnost, zlepšíte kvalitu vzduchu a budou mít velký dopad na spokojenost. K tomu je Space Plant mobilní, takže v případě potřeby můžete zelené prvky přesunout nebo se s nimi i přestěhovat.

Jaké máte nyní produkty? Říkáte, že Vám je lidé nechtějí vracet….

Produkty máme tři - Space Monitoring (analýza kvality pracovního prostředí), Space Plant (mobilní zelené stěny) a certifikaci Green Workplace. Tu můžete získat, pokud vaše kanceláře dopadnou ve space monitoringu velmi dobře.

Vracet se nám nechtějí Space Monitory - senzory, které používáme na sběr dat z kanceláří. Vypadají totiž jako květináčky s kávovníkem. A když lidem týden dělají společnost na stole, často si je chtějí nechat.

Proč jste pro Space Monitor vybrali zrovna rostlinku kávovníku?

Vypadá sympaticky, vydrží delší dobu bez zalévání, nepotřebuje moc světla a máme rádi kafe.

Můžete popsat, jak fungují Space monitory? 

V květináčku máme schované senzory na měření teploty, akustiky, světelných podmínek, hladin oxidu uhličitého (CO2) a dalších věcí. Data z nich se ukládají každé čtyři vteřiny na interní disk - za týden měření tak máme v jednom monitoru kolem 350 tisíc záznamů a s těmi pak dál pracujeme. Důležité jsou tu tři věci: 1. Monitory nevyžadují zásah do kanceláří. Nic nevrtáme, nešroubujeme, nelepíme… 2. Data nikam neposíláme, takže není potřeba podepisovat složité smlouvy o zabezpečení. 3. Lidi mají naše monitory rádi.

Chtěli jsme udělat sběr dat o kvalitě kanceláří pro firmy co nejsnazší. Žádná instalace, žádné papírování, žádné ošklivé krabičky, co se lepí na strop nebo na stěny. 

Ve kterých firmách už jste Space monitory vyzkoušeli?

Změřené už máme třeba kanceláře Forbes, Skanka, Alza, Francouzsko - české obchodní komory a dalších. Dohromady skoro stovku open-space, kanceláří, zasedaček a dalších zón.

Na kolik Space Monitor vyjde?

Kdybychom monitory prodávali, vyšly by draho. Proto jsme Space Monitoring postavili jako službu. První týden příprava, druhý týden měření, třetí týden analýza dat, interpretace a doporučení. Zákazník tak dostane kvalitní data aniž by musel investovat do hardware.

Podle dispozice kanceláří vychází monitoring kolem 30 tisíc až 60 tisíc korun na 1000 metrů čtverečních.

V jaké fázi je nyní akce Budoucnost kanceláří?

Proběhla minulý čtvrtek v Operu, měli jsme plno a mám radost, že mezi návštěvníky se objevili třeba zástupci Škoda Auto nebo ČSOB, kteří mají na starosti jejich centrály i pobočkové sítě. Záznamy přednášek budou brzy u nás na webu (grnst.co), fotky už tam jsou.

Na CFO Fóru a na Týdnu inovací jste zkoušeli mobilní zelenou aplikaci. Jak to funguje?

Říkáme jí zelené zóna. Využíváme toho, že Space Plant systém je mobilní, takže můžeme postavit zelené stěny klidně na jednodenní konferenci a udělat z nich třeba chill-out zónu nebo VIP lounge. Poprvé jsme zkoušeli zelenou instalaci loni na Future Port Prague a dodneška si nás díky tomu lidi pamatují, tak jsme tu myšlenku rozvinuli dál.

Co Vám přinesla účast v soutěži startupů Startup and World Cup & Summit?

Důležitou zpětnou vazbu, příležitost potkat investory a hlavně navazující účast na Pioneers.io ve Vídni. Jejich scout se byl na SWCS podívat a po naší prezentaci nám nabídl místo na Pioneers zdarma.

Jak moc Vám v byznysu radí investor Václav Pavlečka?

V prvním kole investice jsme hledali “smart money” a dostali jsme je. Když potřebujeme zpětnou vazbu, Vašek tam pokaždé je.

Jaké máte plány v letošním roce?

Dokončit zelenou instalaci v centrále České spořitelny, získat druhé kolo investice a do konce roku stihnout space monitoring na 100 tisíc metrů čtverečních kanceláří. Misí Greenest Company je pomocí technologií zlepšovat prostředí pro všechny, to je náš plán.

Jindřich Fialka staví inovace s pozitivním dopadem na lidi a na svět. Vede inovační studio Q Designers, které vyvíjí nové produkty a služby. Založil The Greenest Company, která spojováním přírody a technologií zlepšuje pracovní prostředí. Stojí za značkou Conscious & Craft, která dělá udržitelný design. Hodně čte, trochu píše, občas přednáší. Jako mentor pomáhá startupistům v inkubátorech Impact HUB, ESA BIC a Google Launchpad.
Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.