Sv. Valentýn a lov na zamilované hlupáky


10:17 • 14. února 2018

Tagy: ekonomie, spotřebitelé, maloobchodní tržby

Jak Robert Shiller a George Akerlof píší ve své knize s příznačným názvem „Jak se loví hlupáci“ (Phishing for Phools), kdo chce v moderním kapitalismu vydělat spousty peněz, musí na to jít přesně touto cestou – lovením hlupáků. Takovým hlupákem se přitom občas stává každý z nás, kdo – slovy Shillera a Akerlofa – poslouchá nikoli svůj mozek, ale opici, co mu sedí na rameni.

Taková situace, kdy na nás útočí ona opice, nastává například tehdy, když vypravujeme pohřeb. Ať vám v této situaci naúčtuje kdokoliv cokoliv, opice na rameni říká: „Zaplaťte to, nebo by si o vás mohl někdo říct, že snad nemáte dostatečnou úctu k mrtvým.“ Stejná opice vám však vyleze na rameno i v den svatého Valentýna, kdy vám zase radí, že by bylo nevhodné šetřit na oslavě něčeho tak vzácného, jako je intimní souznění mezi dvěma lidmi.

Jak Santa Claus destruuje ekonomický blahobyt

A tak je svátek svatého Valentýna nejen oslavou lásek, z nichž se drtivá většina dříve nebo později rozpadne, ale i žní maloobchodních prodejců, v jejichž prospěch pracuje opice sídlící na bedrech zamilovaných. Tu samozřejmě neváhají prodejci patřičně využít a napálit ceny pěkně vysoko, jelikož lidé s růžovými brýlemi si takových přízemních věcí, jako kolik něco stojí, zkrátka nevšímají. Jak uvádí server wiki.debtcc.com na základě amerických dat, jakmile kalendář začne hlásit „February“, ceny šperků a květin rázem vyrostou klidně o polovinu. Náhoda?

Svátek svatého Valentýna lze tedy nazvat také svátkem spotřebitelského hýření, plýtvání a utrácení. Důkazem toho budiž následující statistiky ze Spojených států za rok 2016, které shromáždil server Fundivo.

  • V roce 2016 utratili Američané za valentýnské dárky 19,7 miliardy dolarů. Ještě v roce 2004 to přitom bylo „jen“ 12,79 miliardy dolarů.
  • Nejvíce se utratilo za šperky (4,5 miliardy dolarů), dále pak za oblečení (2 miliardy dolarů), dárkové poukazy (1,68 miliardy dolarů) a za sladkosti (1,76 miliardy dolarů).
  • Zatímco v roce 2007 utratil průměrný Američan (muž) za Valentýna 156 dolarů, v roce 2016 už to bylo 196 dolarů. U průměrné americké ženy se pak tato částka zvýšila z 85 na 100 dolarů.
  • Nejvíce v průměru utráceli lidé ve věku mezi 25 a 34, a to 234 dolarů.
  • Za valentýnské večeře se utratilo 4,4 miliardy dolarů, za květiny, které jsou přirozeně nutností, pak 1,98 miliardy dolarů.

Jak pak uvádí Fundivo, svátek svatého Valentýna přitom uznává a slaví jen zhruba 55 % Američanů. Jelikož jsou tedy uváděná čísla průměrná, těchto 55 % vlastně utratí téměř dvojnásobek uvedené sumy. A čeho jsou ještě lidé schopni? Jak uvádí server Business2Community.com, v roce 2014 utratili Američané 700 milionů dolarů za valentýnské dárky pro své zvířecí mazlíčky.

Love & Economics: Jak vyznávají lásku ekonomové?

 

 

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.