Vitamín, nebo lék? Muž, který stál po boku Steva Jobse, radí startupistům

,
17:06 • 6. června 2019

Tagy: ČR, USA, crowdfunding, Apple, Startup, Inovace, SWCS

Vizionář, autor bestselleru Designing Your Life a investor Dave Evans byl na počátcích firmy Apple. Spolupracoval se Stevem Jobsem. V exkluzivním video rozhovoru pro server Roklen24 mluví o investičním crowdfundingu, radí českým startupům a zmiňuje důležitost inovací. 

Co si myslíte o investičním crowdfundingu?

Crowdfunding je jen jiná struktura financování. Investoři jsou lidé, kteří poskytují kapitál pro zahájení podnikání, které dává smysl. Venture kapitalisté v Silicon Valley musí mít na paměti dvě věci. Zaprvé, je váš produkt nebo služba, kterou budete poskytovat, vitamín nebo lék proti bolesti? Když budu mít ukrutnou bolest hlavy a budu chtít aspirin, budu ochoten zaplatit jakoukoli částku, abych ho hned dostal. To je prášek proti bolesti. Naopak, pokud bych si měl vzít vitamín C, tak to je super, ale když si nedám vitamín C dnes, tak si ho dám zítra. Spousta produktů je fajn nápad, ale nic zlého se mi nestane, když to neudělám. Zatímco některé produkty skutečně potřebuji. A proto je trh léků proti bolesti desetkrát větší než trh vitamínů. Je váš produkt vitamín nebo lék proti bolesti? Léky proti bolesti vydělávají víc peněz, to zaprvé.

Věc číslo dvě pro investora: Je to technologie, produkt nebo firma? Tuto otázku si musíme položit. Je to něco jako cool technologická věc? OK, dobře, no a? Je to jen jeden produkt, který vyrobíme a lidi si ho koupí? A tím to skončí a hotovo. Ale to není společnost. Společnost uspokojuje mnoho potřeb na trhu s mnoha produkty v průběhu času. Takže si položte otázku: Investuji do nové technologie? Investuji do jednoho produktu nebo investuji do společnosti, která může časem vyrůst?

Co byste poradil mladým českým startupům?

Takže, chci být startupista, chci být inovátor, co mám mít na paměti? V první řadě mějte na paměti, tvořím lék proti bolesti nebo vitamín? Jak poznáte, které to je? Klíčová věc, kterou inovátoři potřebují vědět je: Co moji uživatelé ve skutečnosti potřebují? Většina startupů, které neuspějí, začnou odpovědí namísto, aby si položili otázku. Myslí si, že mají nápad, chtějí tu věc vytvořit a líbí se jim. Ale musíte si na trhu ověřit, jestli skutečně má zájem. Udělejte si hodně uživatelských průzkumů, hodně vyhodnocení, vložte do designu hodně empatie. Abyste si byli jistí, že míříte na skutečnou potřebu, a nejen na něco, o čem si myslíte, že je cool.

Na co se mají startupista zaměřit v inovacích?

Když mluvíme o inovacích, musíte se zaměřit na to, jaké bude skutečné chování toho uživatele. Nejen jak to bude vypadat, jaké to bude mít výhody, jak se to bude odlišovat od konkurence, což je všechno samozřejmě velmi důležité. Ale vy potřebujete vědět, jak bude uživatel ten váš produkt skutečně používat, co se díky používání vašeho produktu změní, a proč to má pro toho uživatele hodnotu. Na to byste se měli zaměřit.

Jak vzpomínáte na začátky Apple?

V první řadě to bylo naprosto skvělé, tvrdě jsme makali a každý den nás napadla nějaká nová idea. Hlavní věc, na kterou bych chtěl vzpomenout. Spolupracoval jsem velmi úzce se Stevem Jobsem, což bylo pro mě velmi zábavné. A z této doby je dobré si připomínat: Neber si to osobně, ale ber si to osobně. Co tím mám na mysli? Lidé, kteří měli se Stevem problém, si to brali příliš osobně. Jako kdyby způsob, jak s nimi jednal, byl o nich. Ale bylo to o práci. Takže pro vás hodně znamená, když pochopíte, co ve startupu děláte. Berete si to příliš vážně. Ty počátky v Applu byly skutečně vzrušující, Chtěli jsme udělat díru do světa.... Takže skutečně si to užívejte, ale jde o práci, nejen o vás. Takže si to osobně užívejte, ale neberte si to osobně.

Dave Evans má za sebou dlouholetou historii působení v oblasti inovací. Na počátku své kariéry pracoval pro Apple, kde vedl tým návrhářů myší a zpřístupnil laserový tisk široké veřejnosti. Dále byl spoluzakladatelem společnosti Electronic Arts, která se zabývá vývojem videoher (z těch nejznámějších například Fifa, NHL, The Sims) a stal se jejím prvním viceprezidentem pro vyhledávání talentů. Po patnácti úspěšných letech na postu technologického manažera pokračuje Dave na vlastní pěst jako konzultant managementu pomáhající jak startupům, tak nadnárodním obrům se strategií, marketingem a formováním firemní kultury.
Během své práce si Dave uvědomil, že jeho skutečnou zálibou je pomáhat lidem určit si a vystavět život tak, jak opravdu chtějí. To Davea v roce 2007 přivedlo společně s Billem Burnettem ke spoluzaložení kurzu Life Design Lab na Stanfordově univerzitě s cílem využití inovativních principů designového myšlení ke stěžejnímu problému designerství vlastního života.
Life Design Lab získala velký úspěch na Stanfordu a nyní se rozšířila napříč vyšším vzděláním. Kniha od Billa a Dava z roku 2006, Designérem vlastního života (Designing Your Life) - jak si vybudovat naplňující a radostný život, byla označena deníkem New York Times za absolutní bestseller, který je nyní dostupný v 23 světových jazycích.

 

 



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.