Fantazie bez uzdy: Tesla dražší než Apple? Ano, jde to

Zakladatel automobilky Tesla, Elon Musk, v květnu otevřeně řekl, že jeho firma dosáhne stejné tržní kapitalizace jako nejhodnotnější firma světa Apple. Aktuální rozdíl mezi nimi činí zhruba 700 miliard dolarů. Je to vůbec možné? Ano, je, míní analytik banky Morgan Stanley.

Pro srovnání, tržní kapitalizace Tesly činí 62,5 mld. USD, v případě Applu 756,8 mld. USD.

Adam Jonas je jedním z analytiků, kteří dlouhodobě sledují vývoj firmy Tesla, proto pro něj Muskovo tvrzení bylo doslova vhozenou rukavicí. Pravdou je, že současný business model společnosti podle něj rozhodně nemá na to, aby její hodnotu dostal až nad 700 miliard dolarů. Až na jednu výjimku, která je prozatím doslova v plenkách.

„Mohl by tomu [dosažení kapitalizace nad 700 mld. USD] pomoci úspěšný Model 3, který bude na trh vypuštěn později tento rok?“ zamyslel se Jonas ve svém dopise klientům banky Morgan Stanley. „Z mého pohledu ne. Mohlo by přispět jakékoliv elektrické autonomní vozidlo? Nemyslím si. A co solární střechy či baterie Tesla Powerwall? To stále není dost. Podle mého názoru existuje pouze jeden trh, který by mohl dostat cenu akcií na takovou úroveň, po které Elon Musk touží, a to jsou data, jejich analýza a následné služby,“ míní analytik.

Tesla (opět) ve ztrátě. Jak (ne)může pročistit rozvahu od dluhů?

Automobily Tesla mají schopnost přijímat a odesílat data prostřednictvím Wi-Fi či mobilní sítě. Tím pádem by automobilka mohla být schopna poskytovat údržbu a upgrade vozů prostřednictvím online aktualizací softwaru. Stejně tak by mohla sbírat informace o konkrétním autě, ať už ohledně diagnostiky možných problémů až po úpravu asistenčního systému autopilota. Celkově by sběr dat, jejich analýza a následné služby poskytované zákazníkům mohly podle Jonase být tím spouštěčem, který by hodnotu Tesly dostal až na oněch astronomických 700 miliard dolarů.

Sám Elon Musk je zase přesvědčen, jak řekl letos v květnu, že k dosažení této hodnoty přispěje především automatizace výroby, stejně tak i vývoj softwaru.

První krok v tomto směru už automobilka ohlásila během října minulého roku. Tehdy Tesla představila novou verzi autopilota, který bude mimo jiné obsahovat i vylepšený palubní počítač. Jeho výkon by měl být 40krát větší než u předchozích verzí, aby tak byl schopen mnohem efektivněji analyzovat dostupná data, především co se týče pohybu vozu. Výsledkem by měl být bezpečný autopilot, který by umožňoval řízení bez jakéhokoliv lidského zásahu (viz video).

Velké odhalení. Elektromobily Tesla budou zcela autonomní

Co se týče vývoje akcie Tesla, Jonas ponechává svou cílovou cenu na 305 USD. V případě „medvědího“ scénáře, kdy by se titul výrazně propadl, zvýšil cílovku z 50 na 175 dolarů. Naopak u „býčího“ výhledu pracuje s hodnotou 511 USD.

Aktuálně se titul Tesla obchoduje za necelých 381 dolarů. Jen za letošek si přispal zisky o velikosti více než 78 %, díky čemuž automobilka dostala svou tržní hodnotu nad své hlavní americké soupeře General Motors a Ford.

Továrna Tesly v ČR? Evropská Gigafactory severně od Prahy

 

Newsletter