Fraška po česku. Případ digitalizace státní správy


13:43 • 31. ledna 2019

Tagy: ČR, stát, podnikání, odbory, Digitalizace

„Snižování administrativní zátěže v rámci digitalizace státní správy“, tak byla nazvána business snídaně s ministryní Novákovou (24. 1. 2019). O tomto tématu však nepadlo ani slovo. Možná je to tak lepší, protože spojovat snižování administrativní zátěže s digitalizací státní správy zní většině podnikatelů a živnostníků jako provokace.

Místo toho paní ministryně slibovala umělou inteligenci a Digitální Česko. Vzletnými slovy popisovala růžovou budoucnost. Raději měla zůstat nohama na zemi a věnovat se digitalizaci státní správy a jejím dopadům na podnikání.

Dobrou, fungující digitalizovanou státní správu podnikatelé potřebují, ale to úředníky a politiky nezajímá. Zajímají je ambiciózní projekty Digitální Česko či Centrum umělé inteligence, protože na ty EU alokuje miliardy euro dotací. Dostat tyto peníze do Česka a podílet se na jejich „efektivním“ čerpání, to je úkol hodný této vlády.

Je těžké si představit, že by tato vláda zvládla zajistit vývoj umělé inteligence, když léta není schopna zvládnout ve srovnání s tím jednoduchou digitalizaci státní správy. Přitom společnost digitalizována je. Banky, pojišťovny, doprava, logistika, průmyslová výroba i výroba potravin - vše řízeno počítači. Ve firmách máme sofistikované účetní programy, CRM, business inteligence a business planning nástroje. Komunikujeme, hrajeme, cestujeme, pracujeme a řídíme firmy digitálně. A funguje to. Protože kdyby to nefungovalo, tak by banky, automobilky, dopravci a všichni ostatní zkrachovali. A tak jediné, co nefunguje, je státní správa.

Podnikatelé oprávněně očekávají, že s digitalizovanou státní správou bude jejich podnikání efektivnější. Komunikace se státem by měla být jednoduchá, snadná, přehledná a bezpečná.

Realita je opačná. Digitalizace státní správy počesku přináší komplikace, náklady a hrozby. S každým dalším zavedeným systémem, registrem či nástrojem přibývá povinností, které musí podnikatelé splnit, zvyšuje se množství práce, kterou pro stát musí odvádět, platí více peněz za práci odborníků, protože laik složité a nepřehledné předpisy a systémy nezvládne, a za každou sebemenší chybu jim hrozí často likvidační pokuty.

Aby to nebylo málo, se zaváděním „moderních technologií“ v rozporu se zdravým rozumem stále narůstá počet úředníků!

Lidově řečeno, dámy a pánové u vlády to dělají blbě. Neumí to, nebo nechtějí, aby vše fungovalo, jak má. Ze všech informací z veřejných zdrojů se to jeví tak, že digitalizace či elektronizace státní správy je vedena neodborně a nezodpovědně. Jediní, kdo z ní musí mít radost, jsou dodavatelé systémů, softwaru a hardwaru. Celý proces je nehospodárný a vypadá to, jako by hlavním cílem digitalizace státní správy bylo utratit co nejvíce miliard ze státního rozpočtu.

Jen namátkou pár příkladů „kvality“ práce státní správy (citace z veřejných médií a stránek NKÚ): Při budování IT systému porušilo MPSV rozpočtovou kázeň o 737 milionů korun. MPSV nestihlo v roce 2016 systémy přesoutěžit a obnovilo smlouvu s původním dodavatelem, což stojí ministerstvo asi 30 milionů měsíčně. Projekty MV měly několikaleté zpoždění. Spuštění NEN do ostrého provozu se zpozdilo o dva a půl roku, přestože původně mělo trvat osm měsíců; jeho vytvoření stálo ministerstvo více než 230 milionů korun a další 4 miliony korun měsíčně stojí jeho provoz. Vnitro neoprávněně vydalo 390 milionů na elektronizaci veřejné správy. Nástroj pro zadávání veřejných zakázek nepřinesl očekávanou úsporu. Stát za zdravotnické registry zaplatil za devět let, do loňska, téměř 130 miliónů korun, některé se ale nepoužívají. Na informační technologie vydala česká vláda podle zprávy NKÚ v roce 2017 13 miliard korun.

Shrneme-li vše, co víme o digitalizaci státní správy, pak musíme konstatovat: Miliardy jen letí, úřady jsou kritizovány Nejvyšším kontrolním úřadem, platí pokuty a nic se neděje. Stav digitalizace státní správy je katastrofální a vysloví-li úředníci slova „snižování administrativní zátěže v rámci digitalizace státní správy“, musíme to považovat za drzost.

Podnikatelské odbory v zájmu podnikatelů vyzývají: Vládo, dokonči efektivní digitalizaci státní správy, aby nám byla pomocí, nikoli přítěží. Pokud to dokážeš.

RSS

Radomil Bábek je podnikatel. Za 23 let podnikání vybudoval či spoluvybudoval několik úspěšných společností, jejichž vedení již z větší části předal mladším partnerům. Dnes řídí podnikatelskou skupinu VZK Group, kterou tvoří 10 společností a 3 projekty. Radomil Bábek vnímá podnikání jako životní styl. Těžiště jeho zájmů dnes leží v oblasti společenského a politického dění v České republice. Je přesvědčen, že firmy a jejich zaměstnanci jsou motorem ekonomiky ČR, zatímco politici a vysocí úředníci jsou často zataženou ruční brzdou. Aktuálním tématům se věnuje prací v Asociaci podnikatelů a manažerů, kterou založil a jejímž předsedou je od roku 2014. APM hájí dobré jméno podnikání a chce přimět stát, aby se choval k podnikatelům s úctou. V popředí profesních zájmů Radomila Bábka jsou psychologie, krizový management a vše související se strategickým řízením a plánováním. V posledních letech vystupuje na konferencích a přednáší externě na vysoké škole. Jeho přednášky a vystoupení se vždy týkají podnikání, managementu, leadershipu a strategického plánování a řízení. Hodně času věnuje poradenství pro začínající podnikatele a mentorování či koučování startupů.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.