Z vesmíru do středu Země: Elon Musk plánuje 3D síť tunelů


09:25 • 3. května 2017

Tagy: Musk, Automobilky, Tesla, Technologie

Vizionář Elon Musk přišel s dalším novým projektem. Zatímco mnozí – včetně jeho samotného – mají budoucnost dopravy v představách neodmyslitelně spjatou s létajícími objekty, ať již jde o rakety, vznášející se automobily či drony, Musk nyní vsadil na poněkud odlišnou strategii – hloubení tunelů. A ne ledajakých.

Vedle výroby automobilů na elektrický pohon, vysílání raket do vesmíru, využití solární energie a vývoje technologie propojující mozek s počítačem zařadil Elon Musk do výčtu svých projektů ještě společnost s názvem The Boring Company, která se zabývá hloubením tunelů. Minulý víkend o tomto projektu poprvé veřejně promluvil, a sice v rozhovoru s kurátorem platformy TED (Technology, Entertainment, Design) Chrisem Andersonem.

Auta bruslící rychlostí 200 km/h

Musk v rozhovoru uvedl, že doprava je jedním z nejnepříjemnějších problémů, který se týká lidí po celém světě a který jim zabírá velký kus života. A tak se prý chce „zarýt“ do země pod Los Angeles a zahájit projekt, který má ulevit dopravním zácpám ve městech prostřednictvím „3D sítě tunelů“. Jak to má vypadat v praxi? „V první řadě je třeba dokonale integrovat vjezd a výjezd z tunelu do infrastruktury města.“ To by podle Muska měl zajistit systém výtahů a jakýchsi plošin pro automobily umístěných na výtahu. Na to by prý stačil prostor pouhých dvou parkovacích míst. Auto by se zde dostalo na plošinu, na které může podle Muska bruslit rychlostí, pro kterou neexistuje žádný limit. „Navrhujeme je tedy tak, aby byly schopné se pohybovat rychlostí klidně i 200 kilometrů za hodinu.“

Je libo další tunel?

Podle Muska pro jím navržené tunely neexistuje žádný limit, co se počtu jejich úrovní týče. Při stavbě „můžete jít mnohem hlouběji, než když jdete do výšky. Ty nejhlubší doly jsou mnohem hlubší, než je výška těch nejvyšších budov,“ řekl Musk. Podle něj tak bude možné vytvořit libovolné množství tunelů i úrovní, aby se zlepšila dopravní situace na povrchu.

Klíčovým protiargumentem u stavby takových tunelů je podle Muska námitka, že pokud přidáte jednu úroveň tunelů, která sníží dopravní zátěž na dosavadních cestách, časem se její kapacita naplní a budete opět na začátku. „Ale můžete jít do libovolného počtu tunelů, jakéhokoli množství úrovní,“ vysvětluje.

Kde na to vzít? Porazit šneka.

Vizionář připustil, že tento projekt nebude zrovna levnou záležitostí. „Potřebujeme dosáhnout alespoň desetinásobné úspory nákladů na míli stavby tunelu,“ než je současný standard. Jak?

Prý stačí pouhá dvě opatření, která umožní dostat se o řád níže, ne-li ještě dál. Jedním z nich je podle něj snížení průměru běžného tunelu minimálně na polovinu. Jednoproudý tunel musí mít podle zákonů průměr zhruba 8 nebo 8,5 metru, aby umožnil průjezd vozidel záchranné služby a odvětrání spalin. Ale pokud ho snížíte na polovinu, což je dostatečný prostor, aby tudy projela elektrická plošina, sníží se plocha průřezu tunelu, ze kterého se počítají náklady na jeho hloubení, na čtvrtinu, říká Musk.

Za druhé chce Musk ušetřit náklady díky nové technologii, která umožní, aby se tunel zároveň hloubil a zároveň se zpevňovaly jeho stěny. V současné době polovinu doby technika hloubí tunel, pak zastaví a zbytek času zpevňuje zdi. Podle Muska nová technologie zdvojnásobí efektivitu procesu, což v kombinaci se zmenšením průměru tunelu sníží náklady na osminu.

Navíc chce minimálně zdvojnásobit výkonnost strojů, čímž by se získalo dalších úspor. Současná technologie stavby tunelů podle Muska nepracuje zdaleka ani šnečím tempem. Doslova. Prý má šneka, který je schopen se pohybovat 14krát rychlejším tempem než stroj, který hloubí tunel. A Muskovým cílem prý je – „porazit šneka“.

Nad hlavou, nebo pod nohama?

A proč se vizionář rozhodl jít tentokrát směrem dolů? „Jsem pro létající objekty,“ řekl Musk. Nicméně s létajícími auty je tu podle něj značná potíž. Tou je jednak hluk a jednak i vítr, který jejich průlet bude generovat. Navíc podotkl, že představa velkého množství aut létajících nad vašimi hlavami do všech směrů není zrovna příjemná.

Pro někoho však nemusí být příjemná ani představa, že se pod jeho domem bude budovat tunel. „Pokud se tunel hloubí v hloubce více než tři nebo čtyři průměry tunelu pod vaším domem, neucítíte vůbec, že se buduje,“ uklidňuje Musk. A pokud se vám podaří zachytit známky stavby tunelu jakýmkoli přístrojem, můžete na něm prý vydělat – zlatem by vám za něj zaplatila jak izraelská armáda, která se snaží odhalit tunely Hamásu, tak i americká pohraniční hlídka, která se pokouší odhalit tunely pro pašování drog. „Realitou je, že země je neuvěřitelně schopná absorbovat vibrace, a pokud je hloubka tunelu pod určitou úrovní, je neodhalitelný,“ dodal.

Musk také připustil, že jednou z motivací pro stavbu tunelů je skutečnost, že s rozvojem vozů na elektrický pohon s autonomním řízením, se může zvýšit počet automobilů na silnicích a ještě zhoršit dopravní situace ve městech. „Mnozí si myslí, že když uděláte autonomní vozy, budou schopné jezdit rychleji, a to sníží dopravní zácpy. Do určité míry to bude pravda,“ řekl. Nicméně jeho plány na sdílení autonomních vozů prý přinese velké snížení nákladů na provoz automobilů, takže cestovat autem bude levnější, než jezdit autobusem. Očekává proto, že se tím dopravní situace výrazně zhorší.

Jak to stíhá?

A jak s dalším projektem bude Musk stíhat všechny své aktivity? The Boring Company je podle něj spíše takové „hobby“, které mu prý zabírá „možná dvě až tři procenta“ času. „Pracují tam především stážisté a lidé, kteří to dělají na poloviční úvazek. Koupili jsme nějakou techniku z druhé ruky,“ dodal s tím, že jde spíše o jakési „kutění“, které však vykazuje značné pokroky.

Miliardář Elon Musk – co stojí za jeho úspěchem?

I Elon Musk je jen člověk. Pět případů, kdy selhal

Konec chytrých telefonů a poněkud děsivá budoucnost lidstva

RSS

Vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Absolvovala mezinárodní interdisciplinární studijní program Comparative East-West-Studies se zaměřením na politologii na Universitě Regensburg. V průběhu studia absolvovala mj. stáž v Německém Spolkovém sněmu. Pracovala jako zpravodaj ekonomické redakce ČTK, působila jako content manager ve společnosti Patria Online, kde vedla zpravodajský tým, a pracovala také jako mluvčí předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.