Mileniálové podnikají: Ochutnejte Nemléko a crowdfunding

Naším dlouhodobým cílem je vyrábět rostlinné produkty lokálně, jednoduše, chutně a v hezkém obalu. Chceme usnadňovat život těm, kteří nemůžou nebo nechtějí konzumovat laktózu, říká spolumajitelka Nemléka Amálie Koppová. Po roce a půl fungování projektu je možné nemléčné produkty koupit na celkem 140 místech v České republice a na 50 na Slovensku, případně na Rohlík.cz. Rozjezdu Nemléka pomohl i crowdfunding. Jak se v Česku vytváří nová značka potravin? 

Proč jste se rozhodli jít pro finance na crowdfundingovou platformu HitHit?

Kampaň jsme udělali už půl roku poté, co jsme Nemléko začali dělat. Důvodem bylo, že jsme chtěli začít vyrábět druhý produkt, který měl původně být první, což bylo makové mléko. Mák byl ale mnohem složitější než předtím realizované mandle. I když je mák lokální surovina, není ho úplně velké množství, přestože je Česko největší vývozce potravinářského máku v Evropě. Hlavní problém byl, že mák nebylo jednoduché sehnat v takové kvalitě, jakou jsme požadovali.

S mandlemi jsme začali i z toho důvodu, že mandlové mléko je známější. Krátce poté, co jsme s výrobou Nemléka začali, uvědomili jsme si, jak je to všechno složité a že potřebujeme nějakou pomoc. Na začátku jsme měli svoje finance nebo nám pomohli rodiče, takže jsme nemuseli hledat investora. S makovým Nemlékem jsme si řekli, že to zase není tak velký závazek, abychom to nezkusili. Takže jsme si vybrali HitHit.

Naplnila kampaň Vaše očekávání jakožto marketingový nástroj či prodejní kanál? Za peníze jste nabídli přímo svůj produkt, jaký to pro Vás mělo dopad?

S tím jsme ani tolik nepočítali. Hithit nabízí skvělou službu, každému projektu přidělí jednoho PR specialistu. Nám obrovsky pomohli s marketingem celkově. Zvládali jsme si dělat online věci – Instagram, Facebook – ale neměli jsme vůbec žádné zkušenosti s tiskovinami. V tom to byla určitě velká pomoc.

Plánujete v blízké době získat další finance podobným způsobem?

Tomu se strašně moc bráním, protože s tím bylo hodně práce. Vyplatilo se to, ale nebylo to samo sebou. Člověk může mít pocit, že jde do kampaně a výsledek se dostaví zadarmo. Nedostaví. Musíte u toho sedět a pořád něco řešit. Na druhou stranu mě šokovalo, jak s námi najednou začala komunikovat spousta lidí, chodilo nám hodně emailů, zpráv na Instagramu, všude. Neustále jsme museli být online. Takže kdybychom to dělali znova, musíme se na to určitě víc připravit a zatáhnout do kampaně i kolegy. Investory bychom neradi. Doufáme, že to půjde i bez nich.

Co říkáte na spolupráci s online supermarketem Rohlík.cz?

Rohlík je jeden z našich silnějších prodejních kanálů. U Rohlíku jsme se ze začátku báli, že je jako jiné supermarkety, ač je to také částečně startup. Ze spolupráce máme radost, jsou k nám velmi vstřícní, ačkoliv jsme se báli, že vše bude podmíněné různými smlouvami a složitými podmínkami. Tak nám ve všem vyšli velmi vstříc.

Kterou cestou prodáváte nejvíce Nemléka?

Dodáváme převážně do zdravých výživ, do veganských obchodů a do kaváren nebo například do řetězce Vegg-Go. Zatím jsme se nesnažili vstoupit do supermarketů, samozřejmě bychom časem rádi, ale to už je větší sousto. Celé to chce nejdříve ustálit a Rohlík je dobrý kompromis.

Jste aktivní na Instagramu, Facebooku. Jakým způsobem děláte propagaci produktu? Jaká je Vaše strategie?

Žádná. (smích) Často se mě někdo ptá na nějaké rady. Žádnou strategii ale nemám. S vymýšlením popisků mi pomáhá kolega, který je copywrighter. Domlouváme, co vyfotit, jak to vyfotit. Ale není to tak, že bychom měli rozplánované, co se bude postovat za dva tři měsíce. To vůbec. Taky se stalo, že se na našich sítích týden nic nového neobjevilo, protože jsme byli na dovolené.

Nemléko je rostlinná alternativa živočišného mléka s vysokým podílem hlavní složky, bez aditiv. Za projektem stojí mladý pár Amálie Koppová a David Balcar. Amálie je studentkou umělecké školy, věnuje se grafickému designu. David vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Karlově univerzitě. Na jaře roku 2016 začali vyrábět mandlové Nemléko, následované makovým a dalšími dvěma nápoji (ledovou kávou a vanilkovým Nemlékem). V říjnu uvedli na trh nový produkt Nejogurt. Oba jsou vegani.

 

 

Newsletter