Léčba startupového prostředí? Chceme čelit eventové horečce


10:08 • 10. října 2017

Tagy: SWCS, Startup

Startupy vznikají díky ekonomické situaci. Přetlak “levných peněz” na trhu svádí investory k rizikovějším investicím. Může to být dobře i špatně. Chceme čelit startupové eventové horečce. V rozhovoru pro server Roklen24 to řekl spoluorganizátor Startup World Cup & Summit (SWCS) a CEO Air Ventures Václav Pavlečka.

Jaký byl hlavní důvod „fúze“ SWCS?

Chceme čelit startupové eventové horečce. Tedy přílišnému množství akcí s přízviskem “největší startupová soutěž”. Léčba probíhá jedině tak, že spojíme všechny smysluplné akce do jedné velké “vlajkové lodě”. Ta bude umět reprezentovat českou scénu v zahraničí, bude přinášet inspiraci a dobré speakery a bude propojovat talenty a zdroje. A tahle vlajková loď se jmenuje Startup World Cup & Summit. Jedna z jejích plachet je tedy Startup World Cup, druhá Startup Summit.

Startup World Cup & Summit: 160 startupů a boj o 35 mil. a o Silicon Valley

Co jste udělali letos nového? Můžete čtenářům Roklen24 krátce shrnout, co je 17. října vlastně čeká?

Nechám mluvit fakta. Čeká je výběr z 335 přihlášených startupů z 29 zemí. Čeká je možnost sledovat soutěž o téměř 40 milionů korun v investicích. Čekají je například zakladatel Angry Birds Peter Vesterbacka, COO Hyperloop Transport Technologies Andres de Leon, čeká je dění na dvou pódiích, specializovaná networking zóna, odborné diskusní stoly…

Startup World Cup & Summit přiveze designéra Muskovy Tesly

Co za necelý rok zažily vítězové loňského pitche SWCS – Daytrip, Dateio, Apifier a Byzance. Sledujete je?

Vítěze loňských ročníků samozřejmě sledujeme, všechny startupy “jedou dál”, žádný z nich se zatím nestal pověstným jednorožným koněm. Myslím, že obecně v businessu Dateio je velký potenciál, monetizace dat je obří kapitola, zvlášť v adtechu.

Jak se podle Vás daří loňskému vítězi Startup World Cup – firmě ShipVio?

ShipVio dynamicky roste, expanduje na německý trh a věřím, že brzy uzavřou další kolo větší investice. Dobrý tým, dobrá myšlenka, dobrá exekuce. Držíme jim palce!

Máte mezi letošními (zatím devíti) finalisty SWCS favorita?

Vzhledem k tomu, že jsem v porotě, budu se snažit zachovat kamennou tvář. Favorita tedy samozřejmě nemám (smích).

 

 

Vidíte v ČR potenciálního „jednorožce“? Která firma by této pomyslné mety mohla dosáhnout?

Budu to brát, s dovolením, jako kategorii česko-slovenského jednorožce. U našich bratří roste zajímavý křemíkový startup Tachyum, za kterým stojí Rado Danilak, architekt mikroprocesorů a úspěšný businessman, který v minulosti vyexitoval svůj business za stovky milionů dolarů. Baví mě i létající auto Aeromobil. Kvalitní tým má třeba český fintech startup Twisto, o kterém ještě uslyšíme. Zajímavých projektů je ale samozřejmě ještě mnohem víc.

CEO ShipVio Dravecký: Sice čtvrtí, ale na pódiu s Wozniakem

Přeje současná ekonomická situace startupům? Co by se mohlo zlepšit?

Myslím, že startupy vznikají právě díky ekonomické situaci. Přetlak “levných peněz” na trhu svádí investory k rizikovějším investicím. Může to být dobře i špatně. Dobře proto, že vznikne řada mladých týmů, které nasbírají hluboké zkušenosti a postaví firmy, které mohou přetrvat. Špatně proto, že se může ředit kvalita, ze slova startup se může vytratit obsah. Pokud vyhraje to dobré, můžeme se těšit z rychlejšího technologického pokroku. Pokud spíš to špatné, bublina buď splaskne, nebo se trochu ufoukne.

Investorka a mentorka Margareta Křížová v rozhovoru pro Roklen24 nedávno uvedla, že česká startupová scéna je „zajímavá, mírně nafoukaná a dost fragmentovaná“. Souhlasíte?

Zajímavá rozhodně, možná trochu zhýčkaná a fragmentovaná určitě. To se právě snažíme postupně měnit se Startup World Cup & Summitem. Jsme prostě malá země, musíme držet pohromadě.

 

 

Založil jste první evropskou pobočku původně chicagského inovačního centra Farmhouse a působil jste v hongkongském startupu Whoolala. Jak odlišná je třeba startupová scéna v Hongkongu nebo Chicagu od té české? Máme nějaká specifika?

Ve Státech jsme spolu s Honzou Beránkem (U+) několik let spolupracovali na brandingově-technologické agentuře Kliché Killers. Tu jsme nakonec vyexitovali, dnes je z této firmy Brandium Inc. Byla to dobrá zkušenost, jet se sadou vizitek za moře, obrnit se hroší kůží a neustále pitchovat, prezentovat, networkovat. Odlišné je hlavně to, že musíte budovat silné vnitřní sebevědomí. Češi umí dělat výjimečné věci, o kterých umí výjimečně mlčet. To je asi ten rozdíl oproti Státům. Z Chicaga jsme pak s Martinem Klčem (Leo Burnett) přenesli koncept Farmhouse, který měl ambici měnit reklamní trh a spolupracovat s adtech startupy, hodnotit Chicago si ale netroufám, natolik jsem to místo nepoznal. Pokud jde o Čínu, má kratší zkušenost s Whoolala mě přesvědčila o tom, že v Číně se můžete prosadit jen se silnou lokální podporou. Není to tak docela “svobodný trh”, pokud chcete růst přímo z Číny. Pokud se ale naučíte pracovat s lokálními specifiky, naučíte se hezky mlaskat a umíte se potkat s těmi správnými lidmi, může být Čína místo pro vás.

 

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.