Finanční krize na příjezdové cestě? Už i Wall Street si jí všimla


14:13 • 28. března 2017

Tagy: úvěry, úvěr, USA, automoto, finanční krize, Krize, Banky, Deriváty

V USA se dost možná rýsuje zárodek příští finanční krize. Nehledejte ji však opět u hypoték, nýbrž na trhu automobilových půjček.

Společnosti jako Fitch, Moody‘s, Morgan Stanley či Evercore ISI v posledních dnech nezávisle na sobě vydaly vlastní průzkumy trhu s úvěry určenými ke koupi auta. Jejich výsledek se dá shrnout následovně: Situace není dobrá. Pokud bude dosavadní vývoj pokračovat, dopady bude možné pozorovat nejen u samotných výrobců aut, ale rovněž i u spotřebitelů a celé ekonomiky vůbec.

Hlavní problémy segmentu automobilových půjček jsou následující:

  • Míra nesplácení rizikových auto úvěrů je nejvyšší za posledních sedm let
  • Ztráty z rizikových půjček vzrostly v lednu z 7,9 % na 9,1 %
  • Banky se z této oblasti stahují, nastupují nové subjekty s volnějšími podmínkami
  • Ceny ojetých vozů výrazně klesají s enormně rostoucí nabídkou
  • Procento koupí aut na protiúčet se záporným kapitálem je na historických maximech
  • Aktivy kryté cenné papíry (ABS) navázané na auto půjčky jsou u krizových úrovní
  • Trh s ABS je čím dál tím více napojen na rizikové půjčky

Fitch: Rizikové půjčky v problémech

Agentura Fitch ve své studii poukázala na zhoršující se výkon rizikových půjček ve srovnání s těmi nerizikovými s tím, jak se 60denní míra nesplácení těchto úvěrů dostala na nejvyšší hodnoty za sedm let.

Na rostoucí trend tohoto ukazatele už v listopadu minulého roku upozornil ekonomický tým chicagské pobočky Fedu. V jeho studii stojí, že „data jasně poukazují na zhoršující se situaci rizikových půjček, čemuž odpovídá zhruba šest milionů dlužníků, jejichž splátky jsou opožděny minimálně o 90 dní.“

Fitch: Banky přestávají půjčovat, nastupují nebankovní subjekty

Agentura Fitch rovněž upozornila na to, že s rostoucí mírou delikvence a ztrát plynoucích z automobilových půjček se z této oblasti začínají stahovat i samy banky. Jejich přítomnost je pak nahrazena nebankovními subjekty, které však úvěry poskytují za mnohem uvolněnějších podmínek.

„Nezávislé finanční společnosti a úvěrová družstva zvýšila svůj podíl na trhu automobilových půjček v minulém roce na 20,5 % v prvním případě a na 25,4 % ve druhém,“ přepisuje server Business Insider slova studie Fitch. „Pokud bude tento trend pokračovat, hrozí, že se stav segmentu rizikových půjček bude ještě více zhoršovat, jelikož výše zmiňované subjekty poskytují úvěry za mnohem volnějších podmínek, než je tomu například u bank. K penězům se tak dostávají i ti, kteří by je za běžné situace nedostali.“

Fitch: Ceny ojetin v únoru klesly nejvíce od listopadu 2008

Pokud chce dlužník financovat půjčku prodejem auta, má problém. Ceny ojetin totiž v únoru meziměsíčně klesly o 1,6 %, což je nejvyšší měsíční propad pozorovaný od listopadu 2008.

„Index ojetých vozů, který vytváří americká Národní asociace prodejců aut a který sleduje velkoobchodní ceny ojetin až do osmi let stáří, se za rok 2016 propadl o více jak 6 %. Jen v únoru jsme pak pozorovali pád o 8 % meziročně,“ uvedla agentura Fitch. „Meziměsíční propad o 1,6 % je pak v pořadí už osmý po sobě jdoucí měsíc záporných čísel.“

Hlavní důvod tohoto poklesu nelze hledat u poptávky, nýbrž na straně nabídky.

Evercore ISI: Vozové aukce Fordu klesají s tím, jak roste nabídka ojetin

Rostoucí nabídku vozů dokazuje například šetření společnosti Evercore. Jako podkladová data ji posloužila hodnota aukcí automobilky Ford, u které je už od října 2015 pozorován jasný trend poklesu.

„Sám CFO Fordu Marion Harris na adresu poklesu hodnoty aukcí poukázal, že nejde o důsledek slabé poptávky, nýbrž nadměrné nabídky, za kterou stojí především prodej ojetých vozů,“ zní slova analytického týmu Evercore.

Moody‘s: Procento nákupů aut na protiúčet se záporným kapitálem je na maximech

Někteří prodejci aut nabízí možnost koupě auta na protiúčet. V podstatě se jedná o praktiku, kdy majitel prodá jeden vůz, aby si mohl koupit jiný. Často se však stává, že se hodnota prvního prodávaného auta propadne, a to dokonce až na částku mnohem nižší, než je ta dlužná z první půjčky. Tím pádem se dostává do situace záporného kapitálu. Příklad:

  1. Obchodník koupí vůz 1 za 100 USD, z toho je 80 USD financováno půjčkou
  2. V době, kdy chce obchodník vůz 1 prodat, klesne jeho hodnota na 50 USD
  3. V tu dobu je potřeba zaplatit splátku z první půjčky 10 USD, obchodník se tak dostává do situace záporného kapitálu o velikosti 20 USD (80-10-50 = 20, z toho 80 USD půjčka, 10 USD splátka, 50 USD peníze z prodeje vozu 1)
  4. Obchodník chce koupit vůz 2. Záporný kapitál 20 USD se tak rolluje do druhé půjčky, kterou tím navyšuje

A právě na záporný kapitál roollující se do dalších půjček se zaměřila agentura Moody‘s. Ve svém březnovém šetření poukázala na fakt, že se jeho objem dostal na rekordní hodnoty.

„Věřitelé se teď mnohem častěji musí vypořádat s možností přijmout mnohem vyšší riziko poskytnutí půjčky, které je spjato s přesunem záporného kapitálu žadatele,“ zní slova agentury. „Mnozí z nich toto riziko ochotně přijímají, vinou čehož se záporný kapitál navyšuje. Dochází i na nárůst poměru půjčky a hodnoty vozu, stejně tak je pozorována pomalejší amortizace dluhu a pravděpodobnost vyšší ztráty, jakmile se dlužník dostane do defaultu.“

Morgan Stanley: Delikvence aktivy krytých cenných papírů se přibližuje krizovým úrovním

Míra delikvence aktivy krytých cenných papírů (ABS), jejichž podkladem jsou automobilové půjčky, se přibližuje vrcholu, který jsme pozorovali v krizových letech 2008 a 2009. Poukázala na to americká banka Morgan Stanley.

„Napříč bezrizikovými a rizikovými ABS navázanými na auto půjčky dosahuje jejich 60denní míra nesplácení v prvním případě 0,54 %, ve druhém pak 4,51 %. Dostáváme se tak na úrovně z doby poslední finanční krize, kdy míra delikvence první skupiny činila 0,78 % a druhé 4,69 %,“ píše banka. „Zvedla se rovněž i míra defaultu. U bezrizikových instrumentů na 1,52 % ve srovnání s 3,58 % a u rizikových na 11,96 % oproti 14,63 % z roku 2009.“

Morgan Stanley: Trh sekuritizovaných aktiv se špatným kreditním skóre roste

Jedním z hlavních důvodů, proč vzrostla míre delikvence aktiv krytých cenných papírů, je expanze podílu podkladových rizikových půjček, jejichž kreditní skóre je nižší než 550 bodů.

„Trh sekuritizovaných aktiv je mnohem více zatížen, a to vinou expanze podkladových auto půjček s velmi nízkým kreditním skóre, které dosahuje hodnot pod 550 bodů,“ zní slova studie Morgan Stanley. „Od roku 2010 pozorujeme nárůst jejich podílu z 5,1 % až na 32,5 %.“

Mizuho: Dlužníci si připlatí

V neposlední řadě je potřeba zmínit důvody, proč roste míre delikvence automobilových půjček. Na tuto problematiku se zaměřila japonská společnost Mizuho.

Řeč je v tomto směru o rostoucí nákladovosti. Za ní stojí nejen navýšení sazeb americké centrální banky až do pásma 0,75 % až 1 %, ale stejně tak i nárůst 6měsíční sazby LIBOR. Ta se aktuálně nachází na úrovních pozorovaných naposledy v roce 2015.

„S tím jak vzrostla sazba LIBOR, vzrostl rovněž požadavek investorů zaměřujících se na automobilové půjčky ohledně větších spreadů, které odpovídají zvýšené rizikovosti,“ píše Mizuho. „Celkově se tak dostáváme do situace nižší poptávky ze strany těchto subjektů, která tak naopak navyšuje náklady dlužníků.“

Další finanční krize? Možná stojí na vaší příjezdové cestě

Napsat autorovi RSS

Absolvent Vysoké školy ekonomické, Národohospodářské fakulty. Dříve studoval na Gymnáziu Voděradská. Když se rozhodoval o zaměstnání, Roklen pro něho byla jasná volba. Mezi jeho záliby patří ekonomie, finanční trhy, rybaření a vaření.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.