Trh klesá, Philip Morris roste. Proč? Odpovídá šéfka financí


16:09 • 26. května 2015

Tržby tuzemského tabákového lídra Philip Morris ČR klesly meziročně o více než 17 procent na 2,3 miliardy korun, hrubý zisk přitom výrobce cigaret a tabáku zvýšil o více než 12 procent a zvýšil tržby na domácím klesajícím cigaretovém trhu. Podařilo se také zastavit pokles tržního podílu, oznámila firma 18. května. Propad tržeb je výsledkem změny, v rámci které firma přestává vykazovat vlastní export a na místo toho se stává dodavatelem služby ve skupině.

Philip Morris roste zisk i podíl na trhu. Odevzdal export

Pozornost investorů přitáhl zejména fakt, že ve výsledcích Philip Morris ČR nově nevidíme tržby z exportu. Firma to vysvětlila změnou provozního modelu u závodu v Kutné Hoře. O tom, co tato změna znamená a díky čemu tabákový producent zvýšil tržby na klesajícím cigaretovém trhu, jsme hovořili s finanční ředitelkou Philip Morris ČR, paní Stanislavou Juríkovou.

R24: Co je podstatou a důvodem změny provozního modelu ve vaší výrobě?

Naše snaha o maximalizaci výkonnosti a zvyšování flexibility za účelem zvýšení konkurenceschopnosti našeho závodu v rámci Evropské unie. Jedná se o transformaci našeho závodu ze smluvního výrobce na poskytovatele výrobních služeb pro Philip Morris International Management SA, což je společnost ve skupině Philip Morris International.

V důsledku této změny od 1. ledna 2015 společnost Philip Morris ČR a.s. („PMCR“) již nenakupuje přímé materiály pro výrobu a tedy nevlastní zásoby těchto materiálů a ani nevykazuje hodnotu těchto materiálů v nákladech. Zároveň nevlastní hotové výrobky, které jsou výsledkem výrobního procesu. Tím pádem negeneruje tržby z jejich prodeje, ale generuje tržby za poskytnuté výrobní služby.

R24: Jaký dopad bude mít tato změna na náklady, ziskovost a finanční výsledky?

Co se týká dopadu změny provozního modelu, náklady vztahující se k poskytované výrobní službě jsou nižší než náklady vztahující se k výrobě před změnou provozního modelu, tudíž i tržby za výrobní služby jsou nižší. 

Budoucí vývoj ziskovosti naší společnosti nemůžeme komentovat, jelikož existuje mnoho obchodních a tržních faktorů ovlivňujících naše finanční výsledky.

R24: Jak okomentujete obrat tržního podílu k růstu na klesajícím českém cigaretovém trhu?

Společnost Philip Morris ČR a.s. získala začátkem minulého roku od společnosti China National Tobacco Corporation plnou rozhodovací pravomoc nad značkou RGD pro český a slovenský trh.

V důsledku této změny je s platností od 1. dubna 2014 značka RGD plně integrovaná do portfolia značek Philip Morris ČR a.s. a Philip Morris Slovakia s.r.o. a objem jejího prodeje je počínaje dubnem minulého roku oficiálně zahrnován do vykazovaného odbytu na českém a slovenském trhu a stejně tak i do vykazovaného tržního podílu Philip Morris ČR a.s. na českém a Philip Morris Slovakia s.r.o. na slovenském trhu.

V souladu s těmito popsanými podmínkami náš tržní podíl v České republice vzrostl o 0,5 procentního bodu z 46,3 % v prvním čtvrtletí roku 2014 na 46,8 % v stejném období roku 2015. Bez značky RGD náš tržní podíl poklesl o 0,7 procentního bodu na 45,6 % v stejném období roku 2015. 

R24: Můžete komentovat růst domácích tržeb na klesajícím cigaretovém trhu?

V roce 2014 v České republice došlo ke dvěma nárůstům spotřební daně, v lednu a v prosinci. Obě tato zvýšení byla promítnuta v našich prodejních cenách. Druhé zvýšení bylo navíc doplněno zavedením pevného data doprodeje cigaret konečnému spotřebiteli. Proto tržby z prodejů na domácím trhu v prvním čtvrtletí roku 2015 vzrostly v porovnání se stejným obdobím roku 2014, i když celkový trh klesá.

Napsat autorovi RSS

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze se zaměřením na finanční trhy, bankovnictví a hospodářskou politiku. Specializoval se na analýzu dat z ekonomiky finančními trhy. Při studiích nejprve spoluutvářel zpravodajství z finančních trhů v rámci Hospodářských novin. Několik let vedl public relations a propagaci v oblasti vládní podpory tuzemského exportu. Následně zodpovídal za Business Development v přední tuzemské poradenské skupině. Věnoval se vlastním projektům v oblasti PR. Pět let se podílel na chodu a rozvoji investičního portálu Patria.cz, kde zodpovídal zejména za zpravodajství z finančních trhů. Od května roku 2014 se podílí na startu finanční skupiny Roklen Fin. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.