Češi ekonomice věří. Obchody si mnou ruce i po Vánocích


09:45 • 28. prosince 2015

Tagy: Ekonomika, důvěra

Důvěra v českou ekonomiku se v prosinci zvýšila o 0,6 bodu na 11,7 bodu. Optimismus vzrostl více mezi spotřebiteli, u podnikatelů se důvěra zvýšila jen mírně. Velmi mírně stoupla důvěra také v meziročním srovnání. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.

Statistici v průzkumu zjišťují, jak podnikatelé a spotřebitelé odhadují budoucí vývoj své ekonomické situace. Rozdíl mezi pozitivním a záporným hodnocením v procentech je takzvané konjunkturální saldo. U podnikatelů z listopadové hodnoty 13,1 bodu stouplo v prosinci na 13,3 bodu. V případě spotřebitelů se ukazatel zvýšil ze třech bodů na pět. To souzní se vzestupem nákupů před Vánoci i nyní ve výprodejích.

Z jednotlivých podnikatelských oblastí stoupla důvěra jen ve vybraných odvětvích služeb, v průmyslu se meziměsíčně nezměnila a ve stavebnictví a obchodu klesla.

Před rokem činil souhrnný indikátor důvěry 11,6 bodu, což je o desetinu bodu níže než nyní. Důvěra podnikatelů proti loňskému prosinci klesla o půl bodu a u spotřebitelů, u kterých byl loni indikátor důvěry 2,8 bodu, se zvýšila o 2,2 bodu.

Tuzemské obchody si pochvalují dosavadní vývoj povánočních výprodejů, hlásí až pětinový meziroční nárůst tržeb. Vlna slev začala v řadě obchodů v sobotu 26. prosince a většinou potrvá do 6. ledna, někde však déle. Lidé kupují hlavně zlevněné zimní oblečení, elektroniku, potraviny a rovněž pyrotechniku na silvestrovské oslavy, nejvyšší slevy poskytované na část sortimentu činí až 75 procent.

„Zatím registrujeme o 20 procent větší zájem proti minulému roku. Nicméně největší nápor zákazníků očekáváme v pondělí – v první všední den po svátcích, kdy budou lidé ve větší míře u počítače,“ uvedl v tiskové zprávěinternetový obchod Mall.cz. Podle řetězce obchodů zaměřených na elektroniku Datart se polovina obratů ve výprodejích týká zlevněných televizorů. „Výprodeje po Vánocích jsou i první možností k utrácení pro ty, kteří našli pod stromečkem hotovost nebo dárkové poukázky na zboží,“ uvedl Václav Koukolíček ze společnosti Tesco. Podle něj lidé ve výprodejích nejvíce utrácejí za oděvy, domácí potřeby, hračky a elektroniku. 

Napsat autorovi RSS

Redakce Roklen24.cz



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.