Na devizových trzích je patrná rizikově averzní nálada projevující se v silnějším dolaru. Ten proti euru testuje hranici 1,1700 EURUSD. Risk-off sentiment oslabuje měny regionu. Koruna se posunula nad úroveň 25,40 za euro.

Americké akcie načaly čtvrtletí poklesem, ropa +5 %

Americké akcie oslabily, společně s dolarem, zatímco dluhopisy získaly po slabších datech z americké ekonomiky v podobě slabší tvorby pracovních míst a nižší než očekávané aktivity ve výrobě. Růstem pak reagovala cena ropy na nižší produkci komodity ve Spojených státech. Hlavní akciové indexy S&P 500, DJIA i Nasdaq odepsaly shodně zhruba 0,4 procenta a vstoupily tak do druhé čtvrtiny roku negativně.

Americkým továrnám se v březnu vedlo nejhůře od května roku 2013, data ADP pak ukázala na menší přírůstek pracovních míst, než bylo očekáváno. Vzestup ropy s okamžitým dodáním o více jak 5 % je nejsilnější za dva měsíce.

Růst prodeje nových automobilů ve Spojených státech se v březnu takřka zastavil a odbyt největších domácích automobilek klesl, ukázala dnešní čísla od výrobců. Vedle očekávaného oslabení trhu po období silného růstu se na tom podepsalo počasí spolu s nižším počtem prodejních dní.

Podle údajů zveřejněných konzultační společností Autodata prodej nových aut stoupl meziročně o 0,6 procenta na více než 1,5 milionu. V celoročním přepočtu se prodej zvýšil na 17,15 milionu z únorových 16,2 milionu, konsensem byla hodnota zhruba na půli cesty.

Americká jednička GM zaznamenala meziroční pokles prodeje osobních a lehkých užitkových aut o 2,4 procenta, Ford o 3,4 procenta. Skupině Fiat Chrysler naopak odbyt stoupl o 1,7 procenta. Toyota, která je nyní trojkou na americkém trhu, posílila prodej o 4,9 procenta. Nissan  naopak oznámil snížení odbytu o 2,7 procenta a prodej Hondy se propadl o více než pět procent. Výrazný vzestup zato hlásily jihokorejské automobilky Hyundai a Kia a němečtí výrobci luxusních vozů Mercedes, BMW, Audi i Porsche. Největší německá automobilka Volkswagen, jejíž podíl na americkém trhu v posledních letech setrvale klesá, naopak utrpěla další propad o 18 procent. 

Březnové zpomalení ale podle analytiků naznačuje i budoucí vývoj, kdy se bude trh přibližovat svému přirozenému vrcholu kolem 17 milionů prodaných vozů ročně. Prodej rostl od krizového propadu v roce 2009 každý rok o zhruba milion automobilů a loni se zvýšil o šest procent na osmileté maximum 16,5 milionu vozů. 

Newsletter