Angry Birds řekli sbohem své chvilce slávy a Rovio dělá, co může

Finskému vývojáři her Rovio Entertainment se bohužel nedaří zopakovat úspěch, jaký měl s titulem Angry Birds. Firma, která má ambice stát se zábavní společností vzoru Disney, ve čtvrtek oznámila, že zvažuje propuštění až 130 lidí. To je zhruba 16 procent její celkové pracovní síly. Ve svém prohlášení firma bez dalšího komentáře uvedla: „Budovali jsme náš tým na předpokladech rychlejšího růstu, než jaký ve skutečnosti nastal.“

Již delší dobu je však zřejmé, že nejlepší dny původního byznysu – smartphone her – má společnost Rovio za sebou. Nejúspěšnější hra Angry Birds dosáhla vrcholu v roce 2012. Od té doby se společnost pokoušela vytvořit další úspěšné produkty. Jenže ani rozhodnutí použít stejné znaky jako u Angry Birds i u novějších titulů nevyprodukovalo žádné trháky. Ani jeden z jejích novějších titulů, jako je závodní hra Angry Birds Go! nebo hra zaměřená na dívky Angry Birds Stella, se nezařadil mezi 250 nejvíce výdělečných smartphone her v USA.

To bylo již několikrát uváděno jako důkaz, že se Rovio není schopna přizpůsobit měnícím se podmínkám na trhu smartphone her. Angry Birds měla úspěch v době, kdy převládající způsob, jak vydělat peníze z her, bylo účtování malého poplatku předem. Nyní se však průmysl přesunul spíše k hrám, které jsou volně ke stažení. Poplatky jsou následně za extra životy nebo jiné digitální zboží v rámci samotných her.

Prodej firmy Rovio se v loňském roce zvýšil o 2,5 procenta na 156 milionů eur. Ale v porovnání s konkurencí je to pořád poměrně málo. Výrobce strategické hry Clash of Clans, firma Supercell měla za stejné období příjmy 672 milionů eur. A další velký hráč v v tomto odvětví, tvůrce Candy Crush ságy, King Digital Entertainment, dosáhl obratu zhruba 1,4 miliardy eur.

Společnost Rovio se rozhodla diverzifikovat své zdroje příjmů a začala vymýšlet další činnosti na základě své jediné úspěšné hry Angry Birds. Momentálně pracuje na filmu, prodává plyšové hračky a k dispozici jsou i školní pomůcky s motivem barevných opeřenců. Společnosti se s tímto úsilím daří o mnoho lépe. Příjmy ze spotřebního zboží oproti minulému roku stouply téměř o polovinu, zatímco příjmy z her klesaly.

Zatím není jasné, zda se škrty v řadách zaměstnanců budou týkat sekce spotřebitelských produktů, nebo sekce herního vývoje. Pokud je propouštění potvrzením, že společnost podcenila svůj potenciál neherního odvětví, je to obzvláště špatná zpráva. 

Newsletter