Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Automatizace a digitalizace obchodu. Od startupů by se mohly učit všechny firmy

Zdroj: Depositphotos

O automatizaci a digitalizaci se minimálně v posledním roce mluví velmi intenzivně i v obchodu. Jaké jsou aktuálně hlavní problémy obchodu ve firmách? S čím může pomoct digitální transformace? A dává smysl automatizovat obchod i ve vaší firmě? Nejen o tom jsme si povídali s Jiřím Machem, CEO Enehano Solutions a moderátorem blížícího se Digital Transformation Summitu, jehož partnerem je i Roklen24.

S jakými problémy se aktuálně potýká ve firmách obchod? Může s nimi nějak pomoct digitalizace či automatizace?    

Největší současná výzva pro obchod je hodně propojena s pandemií, která znemožnila osobní kontakty. Tradiční obchod byl totiž vždy postavený na vztazích, které se online navazují mnohem hůře. Obchodníci se museli přepnout do módu, v němž je možné prodávat jedině přes přidanou hodnotu výrobku nebo služby, a tomu museli přizpůsobit celý proces. V řadě firem se proto postupně zabydluje Account Based Marketing a hledá se potřebný balanc mezi automatizací procesů z důvodu využití velkého množství dat a ryze personifikovaným přístupem, který si dnešní zákazník žádá. Zaznamenali jsme tak poptávku po nástrojích, které to umí skloubit, ať už jde o Pardot nebo Salesforce Marketing Cloud.

Jiří Mach, zdroj: Jiří Mach, Enehano Solutions
Jiří Mach, zdroj: Jiří Mach, Enehano Solutions

Mluvíte o velkém množství dat. Jak nároky na data ovlivnila pandemie? 

Rozhodně zvýraznila potřebu mít reálná data v reálném čase. Více než kdy jindy platí, že obchodní výsledky nestačí vidět na konci měsíce, ale čísla potřebujeme už v průběhu období. To umožní nejen mít přehled kdykoliv a odkudkoliv, ale také prognózovat blízkou budoucnost. Většina z nás má v čerstvé paměti zkušenost z první vlny pandemie, kdy data s týdenním zpožděním už nebyla příliš relevantní.

Které firmy či segmenty udělaly za poslední rok v digitalizaci či automatizaci obchodu největší posun?

Za „skokana roku“ považuji sektor výroby, kde bylo potřeba začít přemýšlet hodně jinak, a to se promítlo i do automatizace obchodu. Velký pokrok sledujeme i v logistice. Rostoucí poptávka po přepravních službách za poslední roky mnohonásobně vzrostla, a tak registrujeme velké investice do digitalizace. Bez nich by firmy přišly o část zákazníků a těžko by udržely krok s dobou. V neposlední řadě bych zmínil i startupy, které jsou lídrem tohoto trhu a všechny firmy se od nich mohou učit – hlavně startupy se SaaS produkty či službami mají své firemní procesy velmi dobře propracované a digitalizované.

Team Enehano Solutions, zdroj: Enehano Solutions
Team Enehano Solutions, zdroj: Enehano Solutions

Kdo naopak zatím spíše zaostává a čeká ho nejvíc práce?

Na první pohled to bude vypadat jako protimluv, ale i zde bych zmínil sektor výroby. Ačkoliv udělal největší skok k pozitivnímu směru, tak mají výrobní firmy stále velký kus práce před sebou, a to především v obchodu. Z mého pohledu bude nutné např. zavést Activity Based Marketing. Druhým sektorem, před kterým stojí více výzev, jsou utility, kde vnímám nedostatečnou připravenost např. ve sjednávání smluv online. Lépe jsou na tom firmy v telco nebo finančním sektoru.

Objevily se za poslední rok nějaké novinky či nové přístupy v digitalizaci či automatizaci obchodu?

Určitě se ukazuje, že zákazníci jsou čím dál tím citlivější na to, když firma nepracuje s jimi svěřenými daty správně. Obecně ale platí, že se lídři v automatizaci a digitální transformaci snaží stále posouvat své hranice. Už jim nestačí jen klientská 360, která jim umožňuje mít přehled o klientových produktech, potřebách a preferovaných komunikačních kanálech.

Ukáže některé konkrétní inovativní přístupy i Digital Transformation Summit? 

Na DTS zazní celkem 8 inspirativních příběhů, jeden z nich bych ale na tomto místě vyzdvihl. O digitální transformaci obchodu a zákaznického servisu u B2B zákazníků v DPD si budu povídat s jejich CIO. Účastníci se dozví, kam se v DPD díky automatizaci posunuli, a to nejen v obchodu. DPD je příkladem, kde k transformaci přistoupili komplexněji a mají automatizovaný také onboardingový proces i zákaznickou péči, a mohou tak díky využití jednotné platformy Salesforce škálovat objem zásilek i množství obsloužených zákazníků.

Management Team Enehano Solutions, zdroj: Enehano Solutions
Management Team Enehano Solutions, zdroj: Enehano Solutions

Na co dalšího se mohou těšit hosté z řad obchodních ředitelů a expertů?

V několika příspěvcích se zaměříme na další z trendů, a to na stále důležitější propojení marketingu a obchodu. O své zkušenosti z této oblasti se podělí zástupci Equa banky nebo Zonky. Na summitu také ukážeme, že Salesforce zdaleka není jen CRM nebo nástroj pro obchod, ale že jde o robustní nástroj pro digitalizaci celé firmy a že největší benefity přináší tam, kde se s ním pracuje komplexně. V příspěvku s IT ředitelem z ČMSS zase proto na praktickém příkladu ukážeme, jak je dobře připravená infrastruktura nutnou podmínkou pro úspěšnou transformaci.

S ohledem na pandemická opatření se bude celá akce odehrávat ve virtuálním světě Confer-o-matic. Čím se bude lišit od tradičního formátu? 

Online svět od Conferomatic účastníkům poskytne nový zážitek z online eventu. Budou se tak moct pohybovat po online eventové ploše se svým avatarem, navštívit libovolné workshopy či networkovat se spíkry a dalšími účastníky eventu.

Jak se lze na summit přihlásit a kolik stojí registrace?

DTS je pro všechny zájemce zdarma. Potřeba je pouze online registrace. A poté už jen čistá hlava, dobrá nálada a popřípadě otázky, na které určitě najdete odpovědi.

Zdroj: Digital Transformation Summit
Zdroj: Digital Transformation Summit

Newsletter