Bez dat o podnikání tápeme ve tmě: Proč Česko potřebuje GEM

Anna Tarnawa, Polská agentura pro rozvoj podnikání. Zdroj: CzechInvest

Chybějící data o podnikavosti v Česku brzdí efektivní podporu nových podniků, zaznělo na podzimní konferenci Podnikavá budoucnost Česka, pořádanou agenturou CzechInvest. Bez kvalitních dat nelze přesně analyzovat současnou situaci a cíleně podporovat rozvoj podnikání. Jak zlepšit situaci? Zapojením České republiky do mezinárodního projektu Global Entrepreneurship Monitor (GEM). O jeho přínosech jsme hovořili s Annou Tarnawa, vedoucí výzkumu v Polské agentuře pro rozvoj podnikání.

GEM je jako rentgen pro ekonomiku. Poskytuje unikátní pohled na podnikavost v různých zemích. Ukazuje nám, jak lidé vnímají podnikání, jak funguje podnikatelské prostředí a jak se vyvíjí počet nových firem. „Když jsme s GEM začali, zjistili jsme, že máme velmi živý sektor startupů. Díky tomu jsme mohli cíleně podporovat jejich růst,“ vysvětluje Tarnawa. „V posledních letech jsme však zaznamenali pokles zájmu o podnikání u mladých lidí. Díky datům z GEM jsme mohli včas reagovat.“

A co Česko? Podle Tarnawy by se i Česká republika měla zapojit do GEM. Získali bychom tak cenné informace o naší podnikatelské scéně, mohli bychom se porovnávat s jinými zeměmi a přispívat k celosvětové diskusi o podnikavosti. GEM nám může pomoci lépe porozumět potřebám podnikatelů a vytvořit pro ně příznivější podmínky. Celý videorozhovor můžete zhlédnout níže:

Newsletter