Bezpilotní letectví je na úplném začátku, tak jako internet před 25 lety. V současné době vznikají první úspěšné společnosti, které dokáží na globální úrovni poskytovat civilní, průmyslová řešení v konkurenci proti klasickým helikoptérám. Serveru Roklen24 to v rozhovoru řekl Ladislav Semetkovský, generální ředitel a zakladatel Primoco UAV, která vyvíjí, vyrábí a prodává civilní bezpilotní letoun. Firma nyní míří na trh pražské burzy START.
Můžete čtenářům Roklen24 přiblížit a popsat Bezpilotní letoun Primoco UAV?
Primoco UAV vyvíjí, vyrábí a prodává civilní bezpilotní letoun. Jedná se o celokompozitový letoun o maximální vzletové váze 150 kilogramů, vytrvalosti 10 hodin a plně automatického vzletu a přistání. Pohon letounu zajišťuje vlastní spalovací motor o výkonu 50 HP. Primární určení letounů je ochrana ropovodů, plynovodů, hranice, pobřeží. Díky velké užitné váze až 50 kg můžeme implementovat téměř jakoukoliv technologii, například laserový scanner LIDAR, hyperspektrální kamery atd.
Kolik těchto letounů jste již vyrobili a kdo je využívá?
K dnešnímu dni máme vyrobeno 50 letounů. V letošním roce jsem dodali letouny do Malajsie pro ochranu pobřeží a v říjnu předáváme letouny africkému klientu. V nejbližších dnech očekáváme podpis velkého kontraktu v objemu 60 letounů pro klienta na blízkém východě.
Výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV úspěšně plní nové mise
Pro řízení výroby a provoz bezpilotních letounů máte vlastní software. Jak dlouho jste software vyvíjeli?
Letoun a všechny systémy jsme vyvíjeli, testovali a certifikovali tři roky. Větší část komponent je vyráběná naší společností, včetně spalovacího motoru.
Uvádíte, že očekáváte změnu paradigmatu v leteckém systému? V čem bude spočívat?
Bezpilotní letectví je na úplném začátku, tak jako internet před 25 lety. V současné době vznikají první úspěšné společnosti, které dokáží na globální úrovni poskytovat civilní, průmyslová řešení v konkurenci proti klasickým helikoptérám atd. Primoco UAV patří mezi ně. Samozřejmě se v tomto smyslu bude vyvíjet legislativa a normy, letectví je obecně velmi konservativní obor s důrazem na spolehlivost a bezpečnost.
Na co chcete použít peníze, pro které si jdete na burzu? Co nabízíte investorům? Proč by měli do Primoca dát své peníze?
Hledáme investora, který vidí příležitost v bezpilotním letectví, vidí, že Primoco UAV není projekt, ale hotový produkt s klienty, výnosy a profitem. A to jsme na samém začátku našich cílů. Vstupujeme na burzu ze dvou důvodů. Chceme být „public company“ z důvodů kredibility a image společnosti, neboť náš konečný klient je obvykle nadnárodní společnost nebo vlády. Za druhé chceme získat prostředky na stavbu vlastního výrobního závodu s letištěm. Plán v horizontu pěti let je jeden letoun za den, dnes vyrábíme jeden letoun za týden. Akcionářům nabízíme významný růst hodnoty akcií v budoucích letech a dividendovou politiku, pravděpodobně již od roku 2019.
Trh START: Burza otevřela objednávky pro firmy Primoco a UDI
Můžete krátce záměr dividendové politiky přiblížit?
Představujeme si vyplácení dividend ze zisku v roce 2019. A samozřejmě každý další rok.
Premiér Andrej Babiš (ANO) v srpnu uvedl, že chce nabídnout drony evropským zemím pro kontrolu migrace. Je zde nějaký posun?
O letoun projevila zájem Malta a v současné době se připravuje mezivládní dohoda obou stran.
Letoun Primoco UAV model One 100 absolvoval v červenci ve Finsku plně autonomní BVLOS let za účelem analýzy půdy hyperspektrální kamerou a současně získal jako první bezpilotní prostředek o vzletové váze 100 kg povolení užívat vzdušný prostor Finska.
Ano. Je to „precedens“ v rámci EU. Nicméně v každé zemi, kde začínáme létat, nikdy žádný větší bezpilotní letoun nelétal.