Šéf Fedu Powell na včerejším vystoupení potvrdil vhodné nastavení měnové politiky. Absence komentáře uklidňujícího dluhopisový trh vyvolala nárůst dlouhého konce americké výnosové křivky. Americké akcie v návaznosti na to poklesly, stejně tak asijské. Dolar výrazně zpevnil proti euru i v dolarovém indexu. Slabší euro proti dolaru se dnes projevuje v mírných ztrátách měn regionu.

Boháči utratili o víkendu za stará auta 400 milionů dolarů. Bublina nebo realita?

Víkendová aukce starých aut v Pebble Beach přinesla nový rekord. Bohatí sběratelé neváhali během dvou dní utratit za staré vozy téměř 400 milionů dolarů. Naskýtá se tak otázka, zda přemrštěné ceny vintage aut nevytvářejí novou bublinu.

Podle Hagerty, firmy zabývající se pojišťováním starých kolektivních aut, prodejní součty konaných aukcí dosáhly 399 milionů dolarů. To je v momentální kurzu koruny vůči dolaru hodně přes 8 miliard korun. Jen pro srovnání, za takovouto sumu by bylo možné pořídit téměř 18.000 nových vozidel Škoda Octavia.

„Vezmeme-li v potaz všechny obchody, včetně vedlejších konaných aukcí, celkový objem se vyšplhá hodně přes 400 milionů dolarů“ uvedla firma Hagerty, kterou cituje CNBC. Loňský rekordní objem se vyšplhal na 312 milionů dolarů. Průměrná prodejní cena vyskočila téměř o 30 procent na 535.648 dolarů z předešlých 416.696 dolarů, což naznačuje, že nabídka rostla bok po boku s poptávkou.

Nejdražším autem prodaným v dražbě se stalo Ferrari GTO z roku 1962 (na obrázku), jehož cena dosáhla 38 milionů dolarů, což je samo o sobě vskutku nevídané. Přestože celkový prodej všech aut nedosáhl předpovídaných 450 milionů dolarů, stále se jednalo o velký cenový skok.

„Kolem aukce se neslo hodně mediálního humbuku“ řekl Mckeel Hagerty, generální ředitel společnosti Hagerty. „Na první pohled se jednalo o rekordní rok, včetně několika rekordních jednotlivých prodejů. Avšak celkové výsledky ukazují, že racionalita předčila očekávání.“

Ceny ukazují, že trend ocenění sběratelských vozů nadále vykazuje růstový potenciál a to hlavně z důvodu, že mnoho nově bohatých sběratelů je omezených počtem historických automobilů. V momentálním rozpoložení vysoce ohodnocených finančních aktiv je jen velmi málo míst pro bohaté investory, kam výhodně uložit své přebytky bohatství. Díky nízkým úrokovým sazbám a nestabilním akciovým trhům, jež se ve Spojených státech ocitají na svých maximech, milovníci drahých aut raději investují do něčeho, co drží svou hodnotu a zároveň jim může přinášet určitou radost.

„Kupujete to, co vám líbí a pokud to ztrácí na hodnotě, alespoň se vám to líbí“ řekl CNBC Jay Leno, komik a sběratel aut, jenž se účastnil jedné z aukcí v Pebble Beach.

Ferrari se staly zdaleka nejoblíbenějšími auty bohatých sběratelů. Ceny modelů Mercedesu a Porsche ale také vzrostly, s prodejní cenou pro Mercedes 300 SL Gullwing dosahující 1,6 milionu dolarů, dvojnásobku toho co před dvěma lety. Někteří pozorovatelé trhu však říkají, že rychlé zvyšování cen je neudržitelné a trh brzy čeká výrazná korekce. „Trh se ocitá mimo kontrolu“ řekl Winston Goodfellow, expert zabývající se cenami sběratelských aut. „Některé sběratelské kousky dosahují až 50 procentního zhodnocení během šesti měsíců. To není normální chování trhu.“

Goodfellow řekl, že jeho analýza cen určitých modelů v čase ukazuje, že trh má nakročeno k pádu. „Varovné kontrolky na přístrojové desce blikají a nikdo jim nevěnuje pozornost,“ řekl. „Myslím, že brzy budeme svědky korekce.“

Do té doby se však ceny sběratelských automobilů budou s největší pravděpodobností chovat „rychle a zběsile“ a to zejména u značky Ferrari.

 

Newsletter