Koruna od rána mírným tempem posiluje a obchoduje se zpět pod hranicí 26,70 EURCZK

Brexit a britské aerolinky: Pozor, turbulence na obzoru!

V průběhu posledních 30 let došlo k světově největší a nejúspěšnější liberalizaci a integraci letecké dopravy, především zásluhou rozšiřující se Evropské unie. Jednotný evropský trh letecké dopravy vznikl v důsledku dramatických změn v ekonomickém a regulačním prostředí Evropy, a to ku prospěchu jak spotřebitelů, tak podniků. Liberalizace v letectví umožnila evropským přepravcům létat mezi jakýmikoli destinacemi v rámci členských států EU, vzdušný prostor se tak otevřel masové přepravě. Jak uvádí server The Economist, zvýšená konkurence v letecké dopravě znamenala také výrazný pokles cen letenek, například mezi Paříží a Milánem až o 96 procent od roku 1992. Počet přepravených pasažérů tak, především díky silnému růstu nízkonákladových společností, každým rokem trhal rekordy.

Ovšem vedení dvou největších evropských nízkonákladových přepravců, irského Ryanair a britského EasyJet, nyní na obzoru očekávají výrazné turbulence. Bouřlivé prostředí nejen pro tyto přepravce vytváří možnost „tvrdého“ brexitu.

Plán britské vlády na opuštění společenství Evropské unie do března 2019 znamená, že by království bylo nuceno opustit také tzv. Společný evropský letecký prostor. „Pokud nebude představena alternativní dohoda, lety mezi Británií a EU se mohou zcela zastavit,“ říká Michael O’Leary, výkonný ředitel společnosti Ryanair. Šéfové ostatních přepravců ovšem nevidí situaci tak dramaticky a očekávají přinejmenším určitou prozatímní dohodu, která umožní nepřetržitý provoz na leteckých trasách mezi Británií a státy EU.

Jakkoliv bude výsledná dohoda vypadat, brexit bezpochyby vytváří horší vyhlídky pro britské přepravce. V minulých letech hnala růst jejich příjmů rostoucí míra migrace mezi mladými. Server The Economist například uvádí, že v současné době zhruba třetina všech pasažérů cestuje mezi státy EU z důvodu návštěvy kamarádů či známých. Omezení pohybu by tak mohlo negativně poznamenat celkovou poptávku po letecké dopravě.

Olivier Jankovec z ACI Europe poukazuje na to, že nejvíce utrpět mohou především nízkonákladové aerolinky. Nárůst přepravených pasažérů v posledních 10 letech byl z 99 procent zapříčiněn růstem právě evropských nízkonákladových přepravců. Naopak ti tradiční národní mají nyní příležitost získat zpět svůj dříve významný podíl na trhu. Konzultantská společnost Aviation Advocacy očekává, že např. francouzští a němečtí národní přepravci využijí blízkých konexí s vládou svých zemí a udělají vše pro to, aby konkurence byla chycena do sítě regulací a pravidel zakazující jim létat mezi státy EU. Výkonný ředitel německé Lufthansy například v únoru prohlásil, že bude vzdorovat jakýmkoliv snahám britských aerolinek vstoupit po brexitu zpět do Společného evropského leteckého prostoru.   

Řešením může být rozdělení společností

Jedním z možných řešení se zdá být rozdělení jednotlivých britských leteckých společností na dvě – jednu registrovanou v Británii a druhou v některém ze států EU. Do toho navíc vstupuje i fakt, že nízkonákladové letecké firmy jsou velmi flexibilní v přesunu letadel v rámci své sítě tras.

Touto cestou se nyní vydává EasyJet, jednička mezi přepravci v Británii. Ten veřejně oznámil svůj záměr vytvořit novou leteckou společnost, EasyJet Europe, se sídlem ve Vídni. Registrace nové firmy je nyní již v „pokročilém stádiu“ u rakouského leteckého regulačního úřadu. EasyJet plánuje přesunout do Vídně 110 (tj. zhruba 42 procent) svých letadel.

EasyJet je jedním z přepravců, kteří mohou být výsledkem brexitu nejvíce zasaženi. V minulém roce společnost přepravila 73,1 milionu pasažérů s profitem 495 milionů liber. Okolo 30 procent pasažérů společnosti létá mezi letišti v Evropské Unii, mimo Spojené království. Zhruba polovina pasažérů pak začíná svůj let v některé ze zemí EU.

Rozhodnutí EasyJetu je výsledkem dlouhých debat ve vedení společnosti, které započaly okamžitě po výsledku britského referenda v červnu minulého roku. Tehdy vítězství brexitu znamenalo třetinový propad cen akcií EasyJetu.

Výše zmíněné opatření se však týká fungování EasyJetu pouze v rámci evropského kontinentu a neřeší například lety do Spojených států, které by byly ochodem z EU rovněž zasaženy. Brexit tak pro britské aerolinky může představovat opravdu velmi tvrdé přistání.

Newsletter