Dolar pod výprodejním tlakem. Oslabuje v dolarovém indexu i proti euru a procyklickým měnám. Polský zlotý a maďarský forint nehledě na posilující euro proti dolaru oslabují. Jediná koruna se posunula pod dnešní otevírací cenu směrem k 25,90 za euro.

Business News Daily: Jak si poradit s pitomcem na pracovišti

Měli jste někdy pocit, že si na vás někdo z vašich kolegů zasedl? Nejste sami. Podle průzkumu americké firmy Connectria Hosting zažilo v zaměstnání šikanu 55 procent zaměstnanců – a 65 procent lidí se bojí chodit do práce kvůli některému z kolegů, napsal server Business News Daily.

Původci šikany ale nejsou jediné nepříjemné osoby, na které je potřeba si na pracovišti dávat pozor. Průzkum také zjistil, že 83 procent dotázaných během posledních pěti let pracovalo minimálně s jedním „pitomcem“ – včetně všeználků (30 procent), otravů (26 procent), stěžovatelů (21), vlezdoprdelků (16 procent) a kancelářských drben (čtyři procenta).

Chování těchto typů zaměstnanců ovlivňuje víc, než jen člověka či kolegy, kteří je musejí snášet. Nízká pracovní morálka, snížená kvalita produkce a neschopnost dokončit úkol – to jsou jen některé negativní následky pracoviště, kde se zabydlel pitomec či pitomci.

„Pokud pracujete v prostředí s problematickými lidmi, vyvolává to stres u všech, kdo s nimi musejí pracovat,“ řekl Rich Waidmann, předseda firmy Connectria. „Kromě špatné týmové práce a nižší produktivity se nejspíš setkáte taky s nižší spokojeností s vlastní prací a s vyšším počtem absencí.“

Pokud chtějí vedoucí kultivovat pracovní prostředí – a následně tak zvýšit morálku a pracovní spokojenost -, musí se proti „kancelářským pitomcům“ jednoznačně vymezit. Navíc je třeba podporovat týmy, aby se jejich členové navzájem respektovali, dodal Waidmann.

Průzkum ovšem také zjistil, že méně než polovina firem, jež se v něm objevily, má oficiálně vyhlášenou politiku nulové tolerance proti šikaně. A tak špatné či nevhodné chování často vůbec nevyjde najevo, protože ho nikdo nenahlásí.

Úplně eliminovat všechny negativní vztahy mezi kolegy není možné. Ale každý může odvést svůj díl při vylepšování vztahů na pracovišti tím, že se k problémům postaví přímo. Podle Waidmanna si někdy ti, kdo se chovají jako pitomci, ani neuvědomují, že svým chováním otravují ostatní. A v jiných případech o tom vědí a je jim to jedno. Ať v tom nebo onom případě je třeba jim problém vysvětlit přímým a profesionálním způsobem.

„Nepřijatelné chování je třeba vymýtit jasně a bez emocí,“ řekl Waidmann. „Lidé musí vědět, jak a proč jejich chování ovlivňuje ostatní, jak poškozuje firmu – a proč v tom nemohou pokračovat. Jakmile se objeví zlepšení, je třeba, aby dostali pozitivní zpětnou vazbu. Pokud se začnou znovu vracet k původnímu chování, je nutné jim připomenout, že to není přijatelné. Ano, lidi je třeba v tomto ohledu trénovat. Ale nikdo nikdy netvrdil, že vést a řídit zaměstnance je snadné,“ uzavřel Weidmann.

Newsletter