Casanova: O myšlení, úspěchu i strastech bohatých

First Class neprovozujeme jako médium, ale jako firmu. Neděláme to kvůli sobě, ale kvůli lidem. Nejsme zaměstnanci. Zaměstnanci dělají práci primárně kvůli sobě. My, pokud z First Classu něco inkasujeme, tak především naši radost. Proč je webový portál zaměřený na osobní rozvoj First Class tak úspěšný, uvádí pro Roklen24 jeho zakladatel, Petr Casanova. Jaký je byznys koučování v očích pana Casanovi a co First Class nabízí svým fanouškům? 

R24: Kde jste sbíral zkušenosti před založením projektu First Class?

V novinách jsem byl sedm let, než přišlo laso z televize. I tam jsem byl sedm let, než přišlo laso z vydavatelství, kde jsem se v průběhu sedmi let vypracoval na nejvyšší možnou pozici, publishera, přímého zástupce vydavatele. V posledním zaměstnání jsem přišel do styku s velmi bohatými lidmi. Znal jsem nejen jejich úspěchy, ale také jejich potřeby. Věděl jsem, že na českém trhu se uspokojování jejich potřeb nikdo nevěnuje tak, aby tomu oni věnovali pozornost. Řekli mi, co potřebují, a já jsem se jim to rozhodl dát.

R24: Mohl byste popsat vývoj projektu First Class? Jak se projektu dařilo ze začátku, jak jste se rozvíjeli, jak se Vám daří v současné době? Co poskytuje First Class Academy?

First Class byl zpočátku zaměřen jen na UHNWI (ultra high net worth individuals) – ti nejbohatší u nás. Věděli jsme jak to, co máme dělat, tak jsme měli cílovou klientelu, která náš produkt očekávala a svým způsobem i formovala. Byla to win-win situace. Postupně však o tyto produkty začali stát lidé, kteří mezi UHNWI nebo HNWI nepatřili, ale chtěli se k nim zařadit.

Začali jsme tedy rozvíjet web, který vysvětluje lidem svět a myšlení úspěšných z jejich pohledu, ne z pohledu neúspěšných, kteří mají o životě a smýšlení bohatých lidí opravdu velmi zkreslené představy. First Class Academy byla logickým důsledkem. Lidé nechtěli už jen číst, chtěli konat. Překonávat sami sebe tím, že budou muset vypracovávat úkoly a vůbec podnikat kroky tak, aby pozitivně hýbali se svým životem.

R24: Ve svých článcích se věnujete tématům jako je úspěch v podnikání, ale také lásce a mezilidským vztahům? Není to až příliš mnoho témat dohromady? Nebo nabízíte univerzální všelék na úspěch ve všech aspektech?

Za prvé: Úspěch či spokojenost obecně má materiální i nemateriální rozměr. Kdo vnímá jako jediný možný symbol úspěchu finanční bohatství, toho je mi líto, protože musí mít velmi chudý život.

Za druhé: Úspěch v podnikání je založen na zvládnutých mezilidských vztazích, ať je to vztah k zaměstnancům, dodavatelům, zákazníkům, partnerům nebo i konkurentům.

Za třetí: Neznám nikoho, kdo by dosáhl na podnikatelský úspěch bez vyřešeného zázemí, bez opory, kterou má buď ve svém bezprostředním okolí, nebo přímo v sobě. Na vybudování vztahu k sobě, potažmo vztahu k partnerovi, potažmo vztahu k dalším lidem je založen úspěch každého podnikání. Nakonec, láskou začíná každé podnikání.

R24: Která témata článků jsou nejvíce čtená? Co čtenáře nejvíce zajímá?

Neexistuje jedno téma. Co člověk, to odlišný život – navíc se tento život mění v jeho průběhu. Zažil jsem čtenáře, kteří pohrdali vztahy a chtěli číst jen o byznysu, dokud se jim nezhroutil jejich vztah. Pak se vraceli k základním hodnotám, ke kterým vztah patří. O tom, že jde o spojené nádoby, svědčí to, že jsme museli přidat samostatný byznysový web BusinessLeaders.cz, který má od prvního dne prakticky srovnatelnou návštěvnost s FirstClass.cz. Lidé prostě zajímá práce na sobě, ať se týká čehokoli. Naše televize FCTV je tak plastická, že v ní má prakticky stejný úspěch cestování, zdraví, cvičení i finanční myšlení.

Chcete uspět v Silicon Valley? Jen ostré lokty nestačí

R24: Četla jsem hodně Vašich článků. Koncept je velmi podobný, např. postavený na uznání pro ženy za běžné věci, které v naší společnosti nejsou příliš doceňovány (úloha matky, úloha manželky podporovatelky úspěchu svého manžela apod.). Cílíte právě na tyto nedostatky české společnosti?

Jestliže jste žena, vnímáte silně články motivující ženy. To je přirozené. Nicméně já nemám žádné konkrétní zacílení. Proč také? Pro mě je důležité, aby lidé přemýšleli o jakýchkoli situacích a problémech, které je potkávají, pozitivně a konstruktivně. Štve mě, kolik lidí nevěří, že je schopno vyřešit svůj vlastní problém. Přitom všichni jsou schopni.

Každý se může učit z chyb, které dělá. V časopise, který vydáváme každé dva měsíce, ukazujeme, jak se již konkrétní lidé dokážou se svými problémy porvat a obracet svůj život. A to i naši čtenáři. Nedokážu posoudit, jak moc přispíváme k tomu, že o sobě lidé přemýšlejí. Nevím, jak to měřit. Myslím, že to není ani podstatné – dokud existují lidé, kteří naši práci ocení, má to smysl.

R24: Váš koncept při psaní článků často vypadá tak, že nabízíte několik – dejme tomu – 15 rad jak uspět v té a té oblasti, proč takové zjednodušování?

Když řešíme podnikatelské projekty, také číslujeme body. Nebo když vytváříme plán, úkoly na každý den. Pak odškrtáváme. Možná je to deformace z podnikání. Ale všiml jsem si, že to mnohá média přebírají. Asi si myslí, že v tom je podstata úspěchu. To mě docela rozesmívá. Nejčtenější článek tohoto roku, o cestování, v sobě neměl ani jedno číslo.

R24: Podařilo se vám projektem First Class najít mezeru na trhu, kterou se předtím nikomu tak úspěšně nepodařilo zaplnit?

Nevím. Upřímně vůbec nesleduji jiné projekty v Česku. Ozývají se mi lidé, kteří by chtěli spolupracovat, a když si je prověříme, zjistíme, že kdysi vyhlašovali, že oni jsou naše konkurence, ačkoli jsem je neznal a vůbec nedělali to, co děláme, tak jako my. Nám se nikdo nemůže vyrovnat, protože to děláme po svém. Kdo se to bude snažit dělat po našem, nebude to dělat přirozeně po svém. A takový projekt nebude dlouhodobě fungovat. Každý člověk totiž musí stavět svůj byznys na sobě, ne na napodobování jiných.

R24: Proč si myslíte, že jste s Vaším projektem úspěšný?

Protože First Class neprovozujeme jako médium, ale jako firmu. Neděláme to kvůli sobě, ale kvůli lidem. Nejsme zaměstnanci. Zaměstnanci dělají práci primárně kvůli sobě. My, pokud z First Classu něco inkasujeme, tak především naši radost. Nestojíme frontu na výplatu, abychom si za ni pak koupili nějakou radost. My tu radost dostáváme rovnou.

R24: Jak vysoká je podle Vás poptávka v ČR po různých koučích, motivačních seminářích apod. A jaký je její trend? Zažívá tento sektor v Čechách skutečný rozkvět?

Absolutně netuším, nesleduji. Kouče jsem nikdy nepotřeboval. Možná to někomu pomůže, nevím. Mými „kouči“ byli v životě úspěšní lidé, kterými jsem dnes obklopen. Když potřebuji radu, jdeme na kafe. To je náš motivační seminář. 🙂

R24: Co říkáte na rozmach těchto všemožných koučů, ať už na oblast vztahů či podnikání nebo kariéry? Zdá se, že kdo nemá terapeuta a kouče jako by dnes nebyl.

Nedokážu to posoudit. Já mám svého kouče ve fitku, protože mě donutí ze sebe dostat víc, než bych ze sebe dostal sám. Ale jinak je kouč pouze jedna další hlava. Jestli zavolám nějakém koučovi, nebo kamarádovi, aby mě dostali do pohody, je zásadní rozdíl, protože kamarád mě na rozdíl od kouče zná, ví, kde mám limity a co mě nejlépe zrestartuje. Ostatně, moje žena to ví vůbec nejlépe.

R24: Potřebují tedy lidé skutečně tyto kouče? Cítíte se Vy být takovýmto koučem svých čtenářů a účastníků Vašich kurzů?

Jestliže je nabídka, zřejmě bude poptávka. Já to pochopím na úrovni firem, tam opravdu dobří motivátoři dokážou dostat tým do latě víc než manažer. Ale to hlavně proto, že manažera už mají podřízení často v „zadečku“, znají jeho slabiny. Kouč v tomto dokáže zapůsobit autoritativně, neznámě, cize. Ale opakuji, já nejsem konzument koučů, takže ani nejsem vhodný soudce. Do naší firmy najímáme „kouče“, kteří dokážou poradit se zdravějším životním stylem. Vědí totiž to, o co se nestačíme zajímat. A já se rozhodně jako kouč necítím. Spíše se snažím s lidmi komunikovat o jejich pohledu na věc, když se dostanou do mrtvého bodu a mají pocit, že z kruhu není pozitivní cesta ven. Vždycky je.

R24: Není byznys koučování či motivátorů spíše jiná podoba prodávání štěstí a jakási líbivá cesta, jak být šťastný a úspěšný rychle a snadno. (Ve smyslu: S tímto přípravkem zhubnete za 30 dní 30 kg snadno a bez práce.)

My žádnou rychlou cestu rozhodně nenabízíme. Moje kniha má 280 stran a akademii provozujeme už druhým rokem a jsme zdaleka na začátku toho, co podnikatele může potkat a potkává. Ostatně FirstClass existuje pět let a témata jsou nekonečná.

R24: Kolik celý výše zmíněný sektor vydělává obecně? Myslíte, že do budoucna bude růst ještě dynamičtěji?

Naše akademie je bezplatná. Jen ti, kteří si chtějí zaplatit individuální mentoring, mohou, ale ti jen platí náš čas. Čtení našich webů je taky bezplatné. Nemáme žádnou placenou zónu. Konzultace osobních problémů jsou také bezplatné. Propadl bych se hanbou, kdybych za sdělení svého pohledu a názoru měl něco účtovat. Dokud mě to baví a mám na to čas, věnovat se tomu budu. A kdyby mě to přestalo bavit a přestal jsem na to mít čas, žádné peníze mi nezaplatí čas promarněný tím, co mě nebaví.

R24: Nejde v dnešní době hlavně o to, že ekonomika už dorostla tak vysoko, že teď už je třeba jenom z lidí dostat maximum za každou cenu, a ani tak nejde o jejich štěstí jako spíš o to, abychom si zajistili ekonomický růst a další ekonomické ukazatele rostly stále výše a výše? Co říkáte na tento makroekonomický pohled?

Jestli ekonomika opravdu dorostla vysoko, o čemž značně pochybuji, tak by to mělo pocítit širší spektrum lidí. Mě nezajímají ekonomická data. Já čtu příběhy lidí, které často vůbec nesouvisejí s penězi. Velkou základnu našich čtenářů tvoří opravdu bohatí lidé, kteří mají problémy, s nimiž jim drtivá většina národa neumí poradit, protože si je ani neumí představit. Jak vychovávat děti, aby z nich nevyrostli rozmazlení zmetci. Jak vybalancovat byznys a soukromí. Jak předat firmu, když vaši potomci nejeví o stejný obor zájem. Proč přemýšlet o vlastní smrti, respektive zařízení věcí tak, aby moje smrt neohrozila chod mé firmy, kterou jsem desetiletí budoval, a nezničila ani mé dědice, kteří o řízení takové firmy nemají ponětí. Za každým člověkem je problém, který ho trápí, a na jeho ekonomickém statutu vůbec nezáleží. Protože my s lidmi tyto otázky diskutujeme, logicky tvoříme největší komunitu osobního rozvoje v regionu, která se neustále rozšiřuje a rozšiřovat bude – je totiž úplně jedno, jestli peníze máte nebo nemáte. Život není cesta, na které jsou překážky. Život sám o sobě jsou překážky. A naším smyslem na tomto světě je překonávat je. Překonávat sebe. Posouvat se. Opravdu nejsem tak hloupý, aby mě zajímal pouze výnos, zisk a majetek. Nepotřebuji ve stáří zjistit, že jsem žil tak zbytečný život.

R24: Jaké podnikatelské plány máte do budoucna?

Aktuálně se tím, co plánujeme, pohybujeme cca tři roky před dnešním dnem. Představujeme si již docela jiný trh a jsme na něj připraveni. Máme velmi dobré vztahy s vysokými hráči na globálním trhu, se kterými jsme si v první řadě vyjasnili to, že First Class není na prodej. Protože v zahraničí sledují náš růst na internetu a velmi citlivě vnímají, že jsme se ještě vůbec nedotkli cizí klientely, z potenciálních soupeřů se už teď stávají potenciální spojenci. V blízké budoucnosti ale naší prioritou absolutně zůstává český a slovenský čtenář.

Petr Casanova odmalička chtěl být spisovatelem. V 17 letech dostal šanci v Lidové demokracii. V novinách působil 7 let, než přišla příležitost pracovat v televizi. Po dalších 7 letech přešel do vydavatelství, kde se v průběhu 7 let vypracoval na nejvyšší možnou pozici – publishera, přímého zástupce vydavatele. V posledním zaměstnání přišel do styku s velmi bohatými lidmi. Poznal nejen jejich úspěchy, ale také jejich potřeby. Zjistil, že na českém trhu se uspokojování jejich potřeb nikdo nevěnuje tak, aby tomu oni věnovali pozornost. Tak se rozhodl toto změnit a začal podnikat. Tímto vznikl projekt First Class.

Newsletter