Chcete být zdraví a krásní? Udělejte si ze sci-fi pro tělo pozitivní návyk

Zdroj: Wild & Coco

Dopravní nehoda ho přivedla k mladým kokosům. Sám na sobě měl tak možnost vyzkoušet, jak urychlují uzdravování. Výsledkem je byznys přinášející zákazníkům nejen zdraví a krásu, ale také štěstí. Takový je příběh zakladatele firmy Wild & Coco Filipa Říhy. Na cestě k úspěchu mu mimo jiné pomohla i crowdfundingová platforma Fundlift, která, jak Filip doslova uvádí, jemu a firmě dodala palivo potřebné k realizaci odvážné vize.

Mohl byste čtenářům krátce představit Vás a Vaši firmu?

Ve Wild & Coco vyrábíme funkční a lahodné potraviny pro zdraví a krásu. Naše vlajkové produkty jsou fermentované výrobky z mladého kokosu, které potěší chuťové pohárky i celé tělo. Zákazníci si na našich výrobcích oblíbili především jejich velmi příjemné účinky na trávení a dobrou náladu. Obojí totiž lze poměrně snadno ovlivnit skrz lidský mikrobiom, soubor mikroorganismů v našich střevech. Naše produkty jsou unikátní v celé Evropě a my je zatím dodáváme v ČR, SR a v Německu.

Celý příběh začal 13 let zpátky. Tehdy jsem zjistil, že klienti, pro které jsem pracoval, potřebovali častěji pomoc k tomu, aby měli více radosti, než k tomu, aby měli více peněz. Proto jsem ukončil kariéru v mezinárodní poradenské firmě a rozhodl jsem se věnovat tomu, aby lidé měli v životě více radosti. Jedním z prvních kroků na této cestě byl můj první měsíční půst, což je pro racionálně uvažující mozek naprosto nesmyslná věc. Potřeboval jsem ale zkusit něco jiného, než na co jsem byl z prostředí mezinárodní korporace zvyklý. K samotným kokosům mě přivedla dopravní nehoda v Thajsku v roce 2011, ve které jsem utrpěl několik zranění. Dostal jsem doporučení, že uzdravení lze urychlit pomocí konzumace vody mladých kokosů, a tak jsem to vyzkoušel. Ono to zafungovalo. I poměrně hluboké rány v těle se brzy zahojily a já už 8 dní od nehody plaval v moři. Na vlastní kůži jsem se přesvědčil o prospěšnosti mladých kokosů, a tak jsem se se svými společníky rozhodl, že budeme skrze ně pomáhat šířit radost mezi lidi. Postupem času jsme tuto naši „hru“, kdy jsme si z finančních důvodů ani nevypláceli mzdy, přetvořili na byznys. Začali jsme rozšiřovat naše portfolio, expandovat a budovat mezinárodní brand, s čímž nám pomohla právě i investiční a crowdfundingová platforma Fundlift.

Zdroj: Wild & Coco
Zdroj: Wild & Coco

V čem se Wild & Coco nejvíce liší od konkurence?

Naše hlavní konkurence je, že nás lidé ještě nevyzkoušeli. Protože po tom, co nás vyzkouší, u nich často vznikne závislost. Ale teď vážně, spojujeme právě radost z konzumace s radostí z trávení. Oba dva účinky jsou snadno rozpoznatelné. O to pečuji přímo já, jako hlavní tvůrce produktů, stejně jako celý náš tým.

Naše produkty jsou tak účinné díky kombinaci několika vlastností: fermentace, vysoce účinných probiotik a lahodné chuti. Naší vlajkovou lodí je právě fermentovaná řada výrobků z mladého kokosu – kokosové dužiny a kokosové vody, což považujeme za významnou inovaci v našem společném snažení. Tyto produkty obsahují vysoké dávky velmi funkčních směsí probiotických bakterií. Dužina z mladého kokosu a panenská kokosová voda tyto probiotické bakterie optimálně vyživují, a tak mluvíme reálně o stovkách miliard bakterií v téměř každém našem fermentovaném produktu. Optimální poměr mezi tuky a bílkovinami společně s absencí cukrů vytvářejí pohlazení pro naše trávení a emoční stabilitu, zároveň ale voňavé aroma Yoguardu a jeho lahodnost snadno nahradí chybějící sladkost.

Na tyto produkty máme vlastní výrobní linku a vyrábíme tak něco, co nikdo další v Evropě neumí – fermentace dužiny a vody z mladých kokosů. Výsledný výrobek je sci-fi pro většinu lidí, kteří konzumují běžné jogurty. Po ochutnání našich výrobků se ze sci-fi stává pozitivní návyk. Naše výrobky mají důležitou funkci pro lidské tělo, protože kokosy dodávají tělu přátelské bakterie, což ve střevech vytváří obrovské blaho. Ve střevech probíhá celá řada pro tělo klíčových procesů, a tak naše výrobky pozitivně ovlivňují fungování celého těla včetně mozku. Tím se dostáváme zpátky k mému původnímu záměru, kterým je přinášení štěstí lidem v našem okolí. Ve střevech vzniká serotonin, tzv. hormon radosti a oxytocin, tzv. hormon lásky a důvěry. Konzumace našich výrobků tak lidem přináší radost.

I proto jsme ve velmi blízkém napojení na naše zákazníky. Společně testujeme nové produkty, vymýšlíme nové strategie, posíláme si fotky a videa s recepty. Celkově jsme komunitně zaměřená firma. V roce 2021 jsme uvedli několik dalších novinek, které nemají v Evropě obdoby. CocoMayo – první probiotickou majonézu na světě. Keefir Sour Cherry je první ochucený nápoj, který nahrazuje pasterizaci, která ničí živiny, fermentací, při které živiny naopak vznikají. Cocombucha je pro změnu první kokosová voda fermentovaná kombuchovou kulturou.

Zdroj: Wild & Coco
Zdroj: Wild & Coco

Co byla největší výzva na začátku Wild & Coco, nebo spíše firmy Mladý Kokos?

Pro každý začínající podnik je výzvou tzv. tržní penetrace. Zvláště pak pro mladé firmy, které nabízejí prémiové výrobky. To byl a vlastně stále je náš případ. I přes dosavadní růst firmy stále existuje obrovská škála zákazníků, které jsme ještě neoslovili. Pro propagaci našich výrobků využíváme vedle běžné reklamy sítě ambasadorů, kteří mají naše výrobky rádi a chtějí se o radost z nich podělit s dalšími lidmi. Snažíme se šířit v oblasti stravování informace a osvětu, a skrze to lidem představit i naše výrobky z mladých kokosů. A také organizujeme akce, které nám dovolují pokročit v této oblasti více do hloubky.

Další výzva plynula z inovativního charakteru a zaměření firmy. Když totiž chcete vyrábět a prodávat produkty z mladých kokosů, nemůžete jednoduše použít internet, najít firmu, která tyto produkty dodává, a oslovit je s tím, že tyto výrobky budete dále prodávat a propagovat. My jsme v Evropě nenašli žádného dodavatele, ani produkt, který bychom k tomu našemu mohli přirovnat. Sestavení a provoz celého dodavatelského řetězce tak byl a stále je velkou výzvou.

Zároveň jsme hned na začátku museli najít odpověď na dvě otázky – na čem vytvořit ziskovou marži, aby bylo možné financovat růst firmy, a jak edukovat českou společnost o výhodách konzumace málo známých mladých kokosů. V obojím jsme se zdárně posunuli vpřed díky spojení mladého kokosu a fermentace. Tím vznikl produkt zajímavý pro různé typy lidí – od těch, kteří se aktivně zajímají o to, co jedí, přes rodiče, kteří chtějí to nejlepší pro své děti, výkony posedlé sportovce, vegetariány a vegany až po lidi, kteří se chtějí zbavit stresu. To jsem byl třeba já. A dodnes nedám dopustit na sílu probiotických bakterií a mladého kokosu pro harmonizaci těla i mysli.

Zhruba tři roky zpátky byla zakončena Vaše kampaň na platformě Fundlift. Jak a proč vlastně začala Vaše spolupráce s touto platformou?

Naše spolupráce začala, když jsme se jednou u kávy potkali se zakladateli Fundliftu. Slovo dalo slovo a o pár měsíců později jsme se rozhodli, že právě touto formou chceme o sobě dát vědět. Prezentovat celému českému národu, co dokážeme, jaké máme plány, a nabídnout zájemcům možnost se na tom podílet. Spolupráce s Fundliftem a s lidmi, které jsme díky němu poznali, naši firmu posunula dopředu i z toho byznysového pohledu, což dalo impuls pro řadu důležitých změn ve firmě. Moji odvážnou vizi, která stála nejen na inovaci produktové řady, jsme díky palivu, které nám Fundlift pomohl sehnat, mohli začít realizovat.

Fundlift nás propojil se stovkami investorů, to jsme čekali. Co nás mile překvapilo bylo, jaký marketingový dopad naše kampaň měla. Za první dva měsíce od začátku kampaně stouply naše objednávky o 50 %. Další výhoda Fundliftu je, že nám umožnil zůstat rodinnou firmou. Tím, že jsme prodali podíl ve firmě mnoha menším investorům, se nestalo to, že by nám začal jeden nový partner diktovat, jak se máme chovat. A to je pro nás důležité, protože maximalizujeme společenský užitek a dlouhodobý zisk. Nikoliv ten krátkodobý.

Zdroj: Wild & Coco
Zdroj: Wild & Coco

Předpokládaná celková jmenovitá hodnota emise byla stanovena na 5 milionů korun. Tuto částku jste však s Wild & Coco přesáhli. Jak zpětně hodnotíte průběh celé kampaně?

Pro nás byla kampaň jedna velká jízda. Věděli jsme, že z částky nad 5 milionů Kč můžeme vyplatit jednoho našeho společníka. A že by nám to mohlo hodně pomoci. Ale nikdo z nás opravdu nevěřil, že se dostaneme nad naše maximum, 8,5 milionů Kč. Nejdříve jsme tedy byli hodně nervózní. Potom nám začaly růst objednávky a pomalu i investice z Fundliftu. Pak se to na chvíli zastavilo. Dodnes si pamatuji, jak jsme se jako tým sešli v kanceláři, chytili se za ruce a meditovali. Představovali jsme si, jak se nám naše kampaň daří. A další den se to rozjelo znova. Nakonec, v poslední den, se nám díky vysoké investici poslední investorky podařilo přesáhnout maximální možnou výši kampaně. Tak přišla na řadu hluboká vděčnost, poděkování a radostné oslavy.

Kam se firma posunula tři roky od konce emise? Co plánujete na další tři, čtyři či pět let?

Při emisi jsme měli ambiciózní plány, nicméně ještě jsme nevěděli přesně, jak jich dosáhneme. Emise nám umožnila do plánů se opřít, přejmenovat Mladý kokos na Wild & Coco a vytvořit unikátní řadu fermentovaných produktů. Ty opravdu nikde v Evropě nenajdete.

Letos uvažujeme o druhé crowdfundingové kampani, tentokrát v německy mluvících zemích. Opět s možností spojit získání prostředků pro další, ještě rychlejší růst, s marketingem našich produktů mezi německy mluvícími investory.

Během nejbližších pěti let uvedeme několik zásadních inovací. Začneme prodávat naše produkty v celé EU, postavíme si velkou výrobně-skladovou halu, naše pozitivní obchodní cash flow bude vyšší než negativní cash flow z investic a zůstaneme rodinnou firmou. Budeme v myslích zákazníků ti první, kdo je napadne, když se řekne “funkční potraviny” a “mikrobiom”. A také se těšíme, že budeme dále sledovat Fundlift.

Filip Říha, zdroj: Filip Říha, Wild & Coco
Filip Říha, zdroj: Filip Říha, Wild & Coco

Filip Říha je zakladatel a hlavní stratég firmy Wild & Coco. Každý den tráví čas v lese, v pohybu a se svou milovanou rodinou. Věnuje se dlouhá léta zvyšování kvality života a biohackingu. Vyvíjí nové produkty a výrobní postupy.

Newsletter