Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Chytrých peněz je v Čechách nedostatek. Budoucností je demokratizace trhů a retailového investování

Vojtěch Štefan, zdroj: Fundlift

Chytrých peněz je v Čechách stále nedostatek. Spousta founderů tápe při stěžejním investičním kole a nemá dostatek znalostí v oblasti práva a fundraisingu. České firmy se každopádně naučily využívat alternativní formy financování. Například crowdfunding přináší skvělé výsledky, pokud jej společnosti plně využijí. Budují si například pověst na kapitálových trzích, což přináší benefity v dalších fázích vývoje, řekl v rozhovoru CEO crowdfundingové platformy Fundlift Vojtěch Štefan. Co je podle něj budoucností českého investičního prostředí? A jaké nové projekty Fundlift připravuje?

Jak vnímáš současné české startupové prostředí? Kde jsou podle tebe plusy a mínusy?

České startupové prostředí se stále rozvíjí, a to s sebou přináší jednodušší cestu, jak získat financování. V minulosti u nás nebyl dostatek venture kapitálu pro nové atraktivní projekty. Po první vlně úspěšných exitů se spousta zakladatelů přesunula do investorské role. Reinvestovali své prostředky buď do svých nových projektů, nebo českých startupů jak z pozice venture kapitálových fondů, tak i andělských investorů.

Spousta founderů však stále tápe při stěžejním investičním kole a nemá dostatek znalostí v oblasti práva a fundraisingu. Zbaví se příliš velké části společnosti brzy, což má negativní dopad na pozdější investiční kola a schopnost získat potřebný kapitál. Zdaleka ne každý investor je pak schopný pomoci společnosti do té míry, jak se při jednáních tváří. Chytrých peněz je v Čechách stále velký nedostatek.

Jak se na startupech podepsala pandemie? Pozoruješ nějaká shodná specifika u nás a ve světě, nebo naopak ryze české charakteristiky?

První reakcí na pandemii bylo prakticky totální zamrznutí nových investic do startupů ze strany rizikového kapitálu. Některé projekty právě kvůli pandemii a obecné panice musely skončit, protože nebyly schopné včas získat potřebné financování. Vládní opatření během první a druhé vlny ovlivnila byznys všech bez výjimky. Velmi rychle se však ukázalo, kdo je schopný rychle a efektivně reagovat na nastalou situaci.

Naučily se české firmy využívat alternativní formy financování jako například crowdfunding?

Spousta českých firem již má o tomto způsobu financování povědomí, díky Fundliftu i dalším platformám, které nás na trh následovaly. Zároveň se objevují nové metody financování pracovního kapitálu a způsobů zlepšení cash-flow. Trend přechodu k alternativním formám financování je v plném proudu a stále více progresivních českých firem do něj naskakuje, což nás těší.

Proč by si firmy měly jako zdroj financování zvolit právě crowdfunding, například ve srovnání s klasickým bankovním úvěrem?

Crowdfudingové financování se zakládá na jiných parametrech než bankovní úvěr, přesto však pro spoustu společností představuje jeho vhodnou alternativu či suplement. Financování formou crowdfundingu přináší skvělé výsledky, pokud ho společnosti efektivně využijí. Projekty na sebe upozorní a v úspěšné kampani získají i přes 200 investorů, kteří se stávají brand-ambassadory dané společnosti a šíří o ní povědomí. Často se z nich stávají věrní zákazníci.

Zároveň si tím společnost buduje pověst na kapitálových trzích, ta poté přináší benefity v dalších fázích jejího vývoje.

Pandemie přivedla mnoho lidí k investicím. Spadá do toho i investiční crowdfunding? Jaké vnímáš poslední trendy, včetně těch z doby před pandemií?

Zájem o investování rapidně roste napříč veřejností a jde v ruku v ruce se zvyšující se kupní silou českých domácností a trendem demokratizace retailového investování. V poslední době se na domácí scéně objevily projekty zaměřujících se především na oblast developmentu a realit, což je vzhledem k rostoucí ceně nemovitostí pochopitelné. Stále však roste i poptávka po investicích do inovativních projektů, které Fundlift nabízí.

Zvýšený zájem o investice přinesl i neveselé příběhy jako třeba kauzu společnosti Growing Way „tradera“ Ondřeje Janoty nebo různých pochybných krypto projektů. Zásadním úkolem pro nás a další investiční platformy a finanční instituce je českou veřejnost v tomto ohledu neustále edukovat.

Co by měl běžný investor znát, pokud zvažuje rozšíření svého portfolia o crowdfundingovou investici? Jak je tento styl investování od ostatních, například od klasických fondů nebo ETF, odlišný?

Předně by si měl uvědomovat rizikovost takové investice. Investování do jednotlivých projektů přináší možnosti vysokého zhodnocení, ale i znehodnocení. Je to skvělá alternativní cesta pro diverzifikaci portfolia. Nejedná se však o bezrizikový produkt, na kterém by měl běžný investor zakládat svou strategii spoření na důchod.

Pro mě je stěžejní myšlenkou demokratizace kapitálových trhů a retailového investování v Česku. Možnost přinést skvělé projekty odvážným investorům a nabídnout jim cestu, jak podpořit zajímavé produkty a zároveň profitovat na jejich úspěchu.

Před nástupem do Fundliftu jsi působil v segmentu fúzí a akvizic. Proč ses rozhodl právě pro investiční crowdfunding?

Poradenství v M&A není od investičního crowdfundingu příliš odlišné a opírá se o stejné finanční řemeslo, které je v případě crowdfundingu převlečené do působivějšího digitálního kabátu. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že v segmentu fúzí a akvizic jsem pracoval s rozvinutými společnostmi a snažil se jejich příběh a finance učesat v kontextu prodejního procesu. V rámci investičního crowdfundingu se Fundlift i jednotliví investoři stávají přímo stěžejní součástí tohoto příběhu s otevřeným koncem a právě díky investici se nakonec může startup stát úspěšným. Aktivní participace na realizaci takových příběhů je pro mě stěžejním důvodem, proč jsem se přesunul z oblasti fúzí a akvizic.

Jaké máš plány pro letošní rok? Čeho se mohou firmy a investoři od Fundliftu dočkat?

Jednoduše přinést co nejzajímavější perspektivní projekty pro naši rozrůstající se investorskou komunitu. Dělá mi radost pozorovat stále větší zájem široké veřejnosti o investování. Zároveň to vnímám jako velký závazek a prostor nabídnout alternativní investice do českých firem s lokální i globální ambicí.

Co bys vzkázal firmám, které shánějí financování, ale s crowdfundingem nemají zkušenosti? Jak se mohou dostat například na platformu Fundlift?

Stále hledáme inovativní projekty s růstovým potenciálem, které mají ověřený business model, skvělý produkt a kvalitní stabilní tým. To všechno jsou základní stavební kameny, na kterých se dá vybudovat jedinečný příběh, jehož součástí může být právě Fundlift a parta investorů, kteří budou příběh psát společně s Vámi.

Můžeš současným i potenciálním investorům prozradit, jaké projekty budou na platformě Fundlift v dohledné době k dispozici?

Na začátek roku máme v plánu několik inovativních developerských projektů, dále přineseme možnost zainvestovat do společností z oblasti technologií, gastronomie a dalších. Investoři na Fundliftu budou rozhodně mít z čeho vybírat.

Vojtěch Štefan vystudoval obor Mezinárodní obchod na VŠE v Praze. Pracovní zkušenosti sbíral nejdříve jako finanční analytik v globální společnosti Accenture, poté více než 4 roky pracoval jako poradce v oblasti fúzí a akvizic ve společnosti CORPIN, kde se mimo jinépodílel na několika velkých transakcích z finančního sektoru. Fundlift vede od října 2021.

Newsletter