Evropské výnosy dále rostou, americké korigují včerejší růst. Dolar zůstává nad 1,0700 za euro. Koruna se po včerejším oslabení drží nad 25,20 za euro.

Čínská regulace, která nezmizí. Investoři ji musí akceptovat

Zdroj Depositphotos

Radost nad rozvojem čínského konkurenta Uberu – společnosti Didi – netrvala dlouho, protože Čínský úřad pro kybernetickou bezpečnost zakázal společnosti registrovat nové zákazníky. Úřad toto omezil z důvodů obav o bezpečnost při ukládání uživatelských dat ve společnosti Didi.  Důsledky byly jasně viditelné na akciovém trhu, který prudce klesl.  Tituly, jako je tento, opět způsobují turbulence v čínském technologickém sektoru. Nejen o tomto tématu je rozhovor s Catherine Yeung, investiční ředitelkou Fidelity International.

Čína začala v posledních měsících přísně regulovat technologické společnosti, včetně společností poskytujících online vzdělávání. Společnost Didi musela přestat nabízet svou aplikaci novým zákazníkům. Tencent musel dočasně zastavit nové registrace pro WeChat. Proč čínský úřad zabývající se kybernetickým prostorem přistoupil k těmto opatřením?

V posledních šesti až dvanácti měsících jsme v Číně zaznamenali zvýšení regulací, zejména v souvislosti s oblastí internetu. Společnosti, jako jsou poskytovatelé mobilních plateb, spotřebitelských financí a jiné z oblasti e-commerce, se staly terčem regulačních změn týkajících se především antimonopolních otázek a bezpečnosti dat. Obzvláště citlivé jsou vstupy na zahraniční burzu těch společností, které využívají data, což jsme mohli vidět v případě nedávné kotace společnosti Didi. Zdá se, že to pravděpodobně přiměje mnoho dalších společností vrátit se ke kotaci na pevninské Číně a v Hongkongu. Těžiště regulačních změn v oblasti internetu se týká antimonopolních opatření a bezpečnosti údajů, což jsou pravidla, která v mnoha ohledech zaostávají za ostatními zeměmi, pokud toto vnímáme jako základní „infrastrukturu“.

Měli by investoři do čínských akcií v budoucnu více zohledňovat politické aspekty?

I když nemůžeme předvídat detaily každého politického kroku, jako například toho nedávného v oblasti vzdělávání, je důležité mít na paměti historický kontext a dlouhodobé cíle, které byly stanoveny. Čína má jasné priority týkající se hospodářského růstu, včetně opětovného zdvojnásobení HDP na obyvatele do roku 2035. Pro dosažení tohoto cíle je nezbytný zdravý a funkční soukromý sektor. Priority týkající se inovací také zřetelně rostou – mnoho společností v odvětvích, o nichž hovoříme, je nejen velkými zaměstnavateli a hybateli růstu, ale také strůjci inovací. Čína se také netají svými cíli v oblasti rozvoje kapitálových trhů a internacionalizace čínské měny (RMB). Je zřejmé, že svou roli musí sehrát vytvoření a rozvoj stabilního investičního prostředí – jak pro domácí, tak pro zahraniční investory.

Nejnovější změny v regulaci potvrzují náš názor, že je třeba sledovat směřování a provádění politik, a tento faktor je třeba zohlednit v profilu rizik a výnosů při investování v Číně.

Obáváte se, že inovativní společnosti mohou kvůli přísnější regulaci opustit Čínu?

Ne, je to velmi nepravděpodobné, protože čínská vláda se zaměřuje především na inovace. Inovace jsou klíčovou prioritou mnoha odvětví a tento vývoj se pravděpodobně nezastaví.

Podle informačního listu fondu Fidelity International Greater China je Tencent druhým největším holdingem a je jen mírně podceněn. Co vás vede k optimismu navzdory novým regulacím pro čínské technologické společnosti?

Vládní regulace je v Číně stále a každý investor ji musí akceptovat a zahrnout do svého očekávání rizik a výnosů. Mnohé politické iniciativy se stále vyvíjejí a jistě mohou způsobovat nejistotu, proto je pro nás ve společnosti Fidelity klíčové zahrnout tento faktor do hodnocení dlouhodobých vyhlídek podniku. Vedle toho je důležité, jak jsou manažerské týmy podniků a jejich obchodní modely nastaveny na to, aby tyto měnící se politiky zvládly. Tencent je v Číně sociální sítí se silným networkingovým efektem. Pečlivě pěstuje a obohacuje uživatelské prostředí, což vede k růstu počtu uživatelů, stejně jako k delšímu strávenému času na síti. Vzhledem ke zpomalení růstu počtu uživatelů je pro čínský internetový průmysl i nadále klíčovým tématem monetizace. Společnost Tencent má podle našeho názoru i nadále velmi dobrou pozici z hlediska potenciálu monetizace díky svým uživatelům, kteří neustále lákají další.

Na jaře 2021 představila vláda svůj čtrnáctý pětiletý plán. Zaměřuje se na rozvoj technologického sektoru v Číně i na domácí spotřebu. Otevřelo vám to nové příležitosti? A kde?

Klíčovým tématem vládní strategie zůstává zaměření se na inovace a silnou domácí ekonomiku taženou spotřebou zboží a služeb. Toto zaměření není ničím novým, ale naopak pokračováním toho, co jsme viděli po mnoho a mnoho let. Mnohé akcie v těchto segmentech, tj. biotechnologie, bigtech jména z oblasti elektronického obchodování atd., investoři v loňském roce upřednostňovali, dokonce i v roce 2019. Díky korekci, kterou jsme letos zaznamenali, se však mnohé z těchto společností nyní obchodují za atraktivnější sumy. Ve skutečnosti, pokud jde o ocenění, jsme v současné době svědky toho, že se mnoho společností z technologických oblastí obchoduje na historicky nejnižších oceněních a s výraznými diskonty vůči globálně srovnatelným společnostem.

Uvědomujeme si, že existuje potenciál pro změnu obchodních modelů, a v souladu s tím upravujeme svá očekávání ohledně úrovně monetizace některých společností směrem dolů. Přesto je ale investování především o poměru rizika a výnosu a ten se u mnoha jmen po nedávných pohybech jeví jako příznivý.

S akciemi jako Li Ning a China Mengniu Dairy investujete také do spotřebního sektoru. Je to dáno podporou tohoto sektoru, díky které tyto společnosti těží zejména při vnímání z perspektivy zdola nahoru?

Nejenže vidíme příznivé základy pro takové společnosti, ale podpora přichází prostřednictvím politického směřování a vývoje a změn u čínských spotřebitelů. V dnešní době již nejde jen o to, co spotřebitel kupuje, ale také proč a jak nakupuje své zboží a služby. V důsledku toho jsme nejen svědky pokračujícího trendu nakupování zboží online, ale v souvislosti s urbanizací a vyššími příjmy také vidíme, jak se rozehrává příběh prémiových značek nebo jak lokální značky získávají podíl na trhu.

Zrovna nedávno čínská státní rada zveřejnila svůj nový pětiletý Národní program pro fitness (2021–2025). Toto politické zaměření je výhodné pro společnosti vyrábějící sportovní oblečení, jako je Li Ning, navíc i společnosti jako Mengniu by mohly mít prospěch ze zvýšeného důrazu na sport, protože když se lidé věnují více aktivitám (zejména venku), mohlo by to potenciálně vést ke konzumaci zdravých nápojů, z čehož by profitovali lídři v oblasti prémiových produktů, což je právě tato společnost.

Proč jste v sektoru zdravotnictví nadváženi s akciemi, jako je Wuxi Biologics?

V Číně jsou před námi obrovské příležitosti pro inovace a modernizace ve zdravotnictví. Na straně poptávky máte velký domácí trh s velkým prostorem pro růst. Jako druhý největší trh na světě je čínský trh příliš velký na to, abyste ho mohli ignorovat. Změny ve struktuře trhu od generických léků k inovativním lékům, od zdravotnických prostředků nižší třídy ke zdravotnickým prostředkům vyšší třídy, přinášejí obrovský komerční potenciál pro inovativní zdravotnické výrobky.

Pokud jde konkrétně o společnost Wuxi Biologics, ta má jako přední hráč v odvětví biofarmacie silnou pozici a vyjednávací sílu vůči dodavatelům/odběratelům. Nacházíme se také uprostřed několikaletého globálního nedostatku dodávek, což podporuje růst společnosti Wuxi Biologics.

Ve kterých odvětvích vidíte menší hodnotu a proč?

V současné době je v Číně výsledková sezóna, takže hledáme příležitosti zejména tam, kde ocenění vypadá atraktivně. Vzhledem k zaměření se na dlouhodobá růstová témata, jako jsou inovace a rostoucí čínský spotřebitel, vidíme méně zajímavé příležitosti spíše ve starých čínských segmentech.

Catherine Yeung je investiční ředitelkou společnosti Fidelity International. Sídlí v Hongkongu a pracuje v rámci investičního týmu a s manažery akciových portfolií společnosti Fidelity. Je zodpovědná za řízení produktů a komunikaci o možnostech akciových investic společnosti v oblasti Asie a Tichomoří mimo Japonsko ve všech klientských kanálech a zeměpisných oblastech. Je pravidelnou komentátorkou trhu a vystupuje v různých mezinárodních televizních stanicích, jako jsou Bloomberg, CNBC, BBC, Sky News Australia, BNN Canada, Channel News Asia, TV Monde, Deutsche Welle a švédská DiTV.

Yeungová nastoupila do společnosti Fidelity v roce 2006 a nasbírala více než 23 let zkušeností s prací v investičním průmyslu. Před nástupem do společnosti Fidelity pracovala pět let ve společnosti BT Financial Group v australském Sydney, kde tři roky zastávala pozici asistentky portfolio manažera a spravovala diverzifikované fondy BT. V letech 1995 až 1999 byla makléřkou termínovaných obchodů ve společnostech Bankers Trust Australia a United Capital Securities v Sydney, kde byla zodpovědná za zprostředkování termínovaných obchodů na tříleté a desetileté dluhopisy. Dva roky také pracovala v mediálním průmyslu, kam patřily některé společnosti světové úrovně, jako např. agentura Reuters.

Yeungová získala titul Master of Commerce a Bachelor of Arts na univerzitě v Sydney v Austrálii a je také držitelkou certifikátu investičního managementu.

Newsletter